Bovenfrees onder tafel of combinatiemachine met 30mm topas?

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Hallo,
Ik overweeg om een stationaire freesmachine aan te schaffen. Dit zou een bovenfrees onder een tafel kunnen worden, maar ik ben benieuwd of een serieuze combinatiemachine (zaag en frees) van bijvoorbeeld Robland een goed alternatief zou zijn. Ik weet dat er een behoorlijk prijsverschil in zit, maar hoop er nog heel lang plezier van te hebben. Met de combinatiemachine kom ik op een topas van 30mm. Mijn vraag is nu of ik daar ook het fijnere werk mee kan uitvoeren of is dat vooral voor het zware werk bedoeld en heb ik dan toch OOK nog een lichte tafelfrees nodig? Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen..
mvg,
Jeroen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn vraag is nu of ik daar ook het fijnere werk mee kan uitvoeren of is dat vooral voor het zware werk bedoeld en heb ik dan toch OOK nog een lichte tafelfrees nodig?
een top en een bovenfrees zijn 2 heel verschillende apparaten
'zwaar of fijn' is niet echt beslissend
of doel je op de grootte van de werkstukken ?
in ieder geval gaat op een top groter gereedschap dan op een bovenfrees
denk je enkel aan een top, dan kan je die ook zonder zaag vinden
om de vraag te herhalen: wat wil je maken ? welke bewerkingen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik sluit mij aan bij Zotvan hout. Je kunt ze niet zomaar met elkaar vergelijken.
Ik heb zelf een zware frees onder mijn tafel. Werkt voor mij als dhz-er prima. Maar moet je sponningen voor kozijnen frezen dan is een topie de oplossing. Niet dat het met mijn combi niet gaat maar het duurt wel heel veel langer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Ik sluit mij aan bij Zotvan hout. Je kunt ze niet zomaar met elkaar vergelijken.
Ik heb zelf een zware frees onder mijn tafel. Werkt voor mij als dhz-er prima. Maar moet je sponningen voor kozijnen frezen dan is een topie de oplossing. Niet dat het met mijn combi niet gaat maar het duurt wel heel veel langer.
Bedankt voor de heldere reacties, hier kan ik wat mee. Voorlopig zal ik alleen kleinere werkstukken maken zoals kleine meubels, kistjes, enz. Kozijnen staan niet op de planning (kan natuurlijk altijd nog een veranderen 😉). Voor nu dus aan de slag met een bovenfrees en een freeslif. Hoeveel vermogen heb je nodig op de bovenfrees onder de freestafel om ‘prettig’ te kunnen werken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor nu dus aan de slag met een bovenfrees en een freeslif. Hoeveel vermogen heb je nodig op de bovenfrees onder de freestafel om ‘prettig’ te kunnen werken?
op deze vraag ga ik kort antwoorden

freesmachines nemen freesjes met een schacht van 6, 8 of 12 mm op
6 is te klein
ga voor minimum 8
12 is best omdat je dan voor de mesjes de meeste keuze hebt
meestal kan je op een machine van 12 een bus van 8 zetten
het prijsverschil tussen een 8 en een 12 mm machine is overbrugbaar

om een bovenfrees als onderfrees te gebruiken heb je een inlegplaat + lift nodig
tenzij je die zelf maakt, leg je snel een paar honderd euro's neer

voor de bovenfrees worden op dit forum triton, aeg, festool 1400, . . . genoemd
dit is geen volledige opsomming

bekijk de volledige combinatie inlegplaat + lift + bovenfrees vooraleer je iets aankoopt

met de zoekfunktie vind je op dit forum een massa details & tips
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
op deze vraag ga ik kort antwoorden

freesmachines nemen freesjes met een schacht van 6, 8 of 12 mm op
6 is te klein
ga voor minimum 8
12 is best omdat je dan voor de mesjes de meeste keuze hebt
meestal kan je op een machine van 12 een bus van 8 zetten
het prijsverschil tussen een 8 en een 12 mm machine is overbrugbaar

om een bovenfrees als onderfrees te gebruiken heb je een inlegplaat + lift nodig
tenzij je die zelf maakt, leg je snel een paar honderd euro's neer

voor de bovenfrees worden op dit forum triton, aeg, festool 1400, . . . genoemd
dit is geen volledige opsomming

bekijk de volledige combinatie inlegplaat + lift + bovenfrees vooraleer je iets aankoopt

met de zoekfunktie vind je op dit forum een massa details & tips
Bedankt, ik ga weer puzzelen en zoeken. Wordt weer een leuk projectje 😉
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wil je ook grotere werkstukken kunnen doen/meer af willen nemen, dan moet je eigenlijk wel aan 12mm freesjes met >2000watt machine denken. Die zijn alleen niet heel handzaam meer, dus wil je ook kleiner werk uit de hand doen dan is of een kleinere (kanten)frees erbij of een machine uit het middensegment (met dus beperking aan vermogen) aan te raden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en Jeroen B

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
In het verleden met bovenfrees gewerkt. Geen topkwaliteit en was dan ook vaak behelpen. Tegenwoordig gebruik ik een stabiele kolomboormachine met kruistafel en voeding als bovenfrees. Maar na de aanschaf van een 5 in 1 combi zal dat niet veel meer gebeuren. De investering in het snijgereedschap is wel een dingetje.
Ik heb een paar koppen met rugvertande messen en een aantal sets losse messen weten te bemachtigen. Het profileren van die messen heb ik beroepsmatig gedaan, dus ik weet wel wat ik daar mee wil gaan doen. Hulpmiddelen om weer scherp te slijpen heb ik wel ideeën over maar dat zal nog even duren voordat ik die uitwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ga weer puzzelen en zoeken.
het is altijd handig om in jouw profiel je regio/woonplaats te zetten
daardoor kunnen andere collega's inschatten of het nuttig/de moeite waard is om jou bij vragen waar de afstand een rol speelt, met raad en eventueel daad bij te staan
ik heb een freestafel met een bovenfrees als onderfrees
2dehands gekocht
de freestafel + geleiders en alles wat er bij hoort, zijn prima uitgewerkt (proficiat aan de maker)
dit is een prachtig namaakbaar voorbeeld
een freeslift zit er niet op
voor die prijs mocht ik dat niet verwachten
vermits jouw regio alsnog niet in je profiel staat, weet ik niet of het de moeite (afstand) waard is om jou uit te nodigen
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Als je (zoals je nu inschat) profielen gaat frezen die goed met een bovenfrees kunnen, zou ik voor een freestafel gaan waar je een bovenfrees in hangt. Neem daarvoor dan een zware frees die je er standaard in hebt hangen, eventueel met een extra 12mm spantang voor zware frezen, naast de gebruikelijke 8mm.
Het voordeel van een freestafel tov een machine met 30mm as: je kunt dezelfde freesjes gebruiken die je in je normale bovenfrees ook gebruikt (als je die hebt) + de freesjes zijn heel wat goedkoper en op "iedere hoek van de straat" te krijgen. In dure uitvoering (bijvoorbeeld CMT), maar ook bij bijvoorbeeld Ecotools voor een paar euro p/s voor de maten die je minder gebruikt. En bij een 30mm as ben je aangewezen op de dure frezen daarvoor.

En zoals je nu beschrijft heb je aan een bovenfrees genoeg. Daarmee kan je ook grotere (kozijn)profielen frezen, alleen niet in 1x. Ik zaag dergelijke profielen meestal grof uit met de tafelzaag en frees ze dan exact op maat met de frees. Dat is als je dagelijks vele meters moet frezen of voor een prof niet te doen, maar voor ons hobby-houtbewerkers gaat dat goed genoeg. Alleen zijn er iets minder exotisch gevormde profielen te krijgen.

De Triton TRA001 is voor in een freestafel erg geschikt, omdat deze vanaf de zool (en dus in een freestafel van bovenaf) te verstellen is. Ook vergrendelt de spindel als je die helemaal omhoog draait, waardoor je makkelijk frezen kunt wisselen, ook van bovenaf. Die past meteen op in ieder geval een tweetal inlegplaten: deze en deze.
Wil je luxer, dan kan je kiezen voor een freeslift van bijvoorbeeld Incra of JessEm (link), waarbij je keuze hebt tussen een aantal bovenfrezen. Zie ook hier. Je kunt je tafel zo luxe maken als je zelf wilt, bijvoorbeeld dit.

Een van de forumleden (LN) heeft 'm zelfs in een zijtafel van zijn zaagtafel ingebouwd, zodat hij de geleider daarvan ook voor de freestafel kan gebruiken (hier).

Ik heb heb zelf ook een freestafel met een TRA001. Als je 'm eens wilt 'voelen', laat maar weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik geef ook eem +1 aan de optie voor de tra001. Een betaalbare frees met genoeg vermogen voor alles wat je nodig hebt (gebruik hem nu met een 60mm vlakfrees) en dan heb je geen dure freesleft nodig die net zoveel kost als je frees zelf. Een inlegplaat is een stuk geodkoper.

Mocht je toch wel wat budget hebben zou je kunnen overwegen om een goede fence aan te schaffen, mijn Incra is dankzij zijn schoefdraad positioneringssysteem tot 0.05mm naukeurig af te stellen en 100% repeteerbaar.
Voor dingen als box joints, zwaluwstaarten e.d. is het echt een genot om mee te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B en ZotVanHout

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
op een grote frees kan je ook prima fijn werk maken
als heb je wel met de radius van het werkstuk te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik geef ook eem +1 aan de optie voor de tra001. Een betaalbare frees met genoeg vermogen voor alles wat je nodig hebt (gebruik hem nu met een 60mm vlakfrees) en dan heb je geen dure freesleft nodig die net zoveel kost als je frees zelf. Een inlegplaat is een stuk geodkoper.

Mocht je toch wel wat budget hebben zou je kunnen overwegen om een goede fence aan te schaffen, mijn Incra is dankzij zijn schoefdraad positioneringssysteem tot 0.05mm naukeurig af te stellen en 100% repeteerbaar.
Voor dingen als box joints, zwaluwstaarten e.d. is het echt een genot om mee te werken.
Ja dit is de beste prijskwaliteits oplossing (zelfbouw laat ik even buiten beschouwing) en ik heb dit nog steeds.
Ik heb vorig jaar besloten op de boel up te graden met een freeslift van incra ( nagenoeg gelijk aan jessem) en een auk motor. Er zijn nu vele freesliften meer te koop dan toen ik hem kocht dat heeft prijsvoordelen.
Ik kreeg deze aanbieding Routing Summer Sale
Maar er zijn meerdere aanbieders. Kijk bij Baptist gereedschappro Sauter.de en de incra dealers in duitsland en belgie.
Je hebt de grootste keus in de doe het zelf branche in 8mm. Zelf ga ik het liefst voor 12mm of 1/2"
De meeste 12mm frezen in Nederland zijn kwaliteitsfrezen waar vaak serieus geld voor moet worden betaald.
Ik kies steeds meer voor 1/2" via het internet dat scheelt bij de wat grotere maten wel een factor 10.
Ja, andere kwaliteit, maar ik frees vaak maar enkele meters. Moet ik echt meer frezen dan is een "echte" kwaliteitsfrees de juiste keus.
Frees niet te veel weg in een gang en kijk uit als je frees dunner is dan de as. De meeste klachten kregen wij met freesjes van 3mm met 8mm as.

Succes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
het is altijd handig om in jouw profiel je regio/woonplaats te zetten
daardoor kunnen andere collega's inschatten of het nuttig/de moeite waard is om jou bij vragen waar de afstand een rol speelt, met raad en eventueel daad bij te staan
ik heb een freestafel met een bovenfrees als onderfrees
2dehands gekocht
de freestafel + geleiders en alles wat er bij hoort, zijn prima uitgewerkt (proficiat aan de maker)
dit is een prachtig namaakbaar voorbeeld
een freeslift zit er niet op
voor die prijs mocht ik dat niet verwachten
vermits jouw regio alsnog niet in je profiel staat, weet ik niet of het de moeite (afstand) waard is om jou uit te nodige
het is altijd handig om in jouw profiel je regio/woonplaats te zetten
daardoor kunnen andere collega's inschatten of het nuttig/de moeite waard is om jou bij vragen waar de afstand een rol speelt, met raad en eventueel daad bij te staan
ik heb een freestafel met een bovenfrees als onderfrees
2dehands gekocht
de freestafel + geleiders en alles wat er bij hoort, zijn prima uitgewerkt (proficiat aan de maker)
dit is een prachtig namaakbaar voorbeeld
een freeslift zit er niet op
voor die prijs mocht ik dat niet verwachten
vermits jouw regio alsnog niet in je profiel staat, weet ik niet of het de moeite (afstand) waard is om jou uit te nodigen

Goede tip, ik heb mijn profiel verrijkt met mijn woonplaats (Eersel).
 

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Als je (zoals je nu inschat) profielen gaat frezen die goed met een bovenfrees kunnen, zou ik voor een freestafel gaan waar je een bovenfrees in hangt. Neem daarvoor dan een zware frees die je er standaard in hebt hangen, eventueel met een extra 12mm spantang voor zware frezen, naast de gebruikelijke 8mm.
Het voordeel van een freestafel tov een machine met 30mm as: je kunt dezelfde freesjes gebruiken die je in je normale bovenfrees ook gebruikt (als je die hebt) + de freesjes zijn heel wat goedkoper en op "iedere hoek van de straat" te krijgen. In dure uitvoering (bijvoorbeeld CMT), maar ook bij bijvoorbeeld Ecotools voor een paar euro p/s voor de maten die je minder gebruikt. En bij een 30mm as ben je aangewezen op de dure frezen daarvoor.

En zoals je nu beschrijft heb je aan een bovenfrees genoeg. Daarmee kan je ook grotere (kozijn)profielen frezen, alleen niet in 1x. Ik zaag dergelijke profielen meestal grof uit met de tafelzaag en frees ze dan exact op maat met de frees. Dat is als je dagelijks vele meters moet frezen of voor een prof niet te doen, maar voor ons hobby-houtbewerkers gaat dat goed genoeg. Alleen zijn er iets minder exotisch gevormde profielen te krijgen.

De Triton TRA001 is voor in een freestafel erg geschikt, omdat deze vanaf de zool (en dus in een freestafel van bovenaf) te verstellen is. Ook vergrendelt de spindel als je die helemaal omhoog draait, waardoor je makkelijk frezen kunt wisselen, ook van bovenaf. Die past meteen op in ieder geval een tweetal inlegplaten: deze en deze.
Wil je luxer, dan kan je kiezen voor een freeslift van bijvoorbeeld Incra of JessEm (link), waarbij je keuze hebt tussen een aantal bovenfrezen. Zie ook hier. Je kunt je tafel zo luxe maken als je zelf wilt, bijvoorbeeld dit.

Een van de forumleden (LN) heeft 'm zelfs in een zijtafel van zijn zaagtafel ingebouwd, zodat hij de geleider daarvan ook voor de freestafel kan gebruiken (hier).

Ik heb heb zelf ook een freestafel met een TRA001. Als je 'm eens wilt 'voelen', laat maar weten.
Hoi Rob,

Bedankt voor de heldere uiteenzetting. Elke keer denk ik dat ik er uit ben, tot ik toch weer ga twijfelen ☺️. Ik neig nu naar de TRA001 met de Kreg freestafel, dan mis ik wel het genot van zelf bouwen, maar dan heb ik wel meteen een stabiele basis met goede geleider en stofafzuiging.. Ik maak graag gebruik van je aanbod om een keer te komen kijken 👍.
 

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Ik geef ook eem +1 aan de optie voor de tra001. Een betaalbare frees met genoeg vermogen voor alles wat je nodig hebt (gebruik hem nu met een 60mm vlakfrees) en dan heb je geen dure freesleft nodig die net zoveel kost als je frees zelf. Een inlegplaat is een stuk geodkoper.

Mocht je toch wel wat budget hebben zou je kunnen overwegen om een goede fence aan te schaffen, mijn Incra is dankzij zijn schoefdraad positioneringssysteem tot 0.05mm naukeurig af te stellen en 100% repeteerbaar.
Voor dingen als box joints, zwaluwstaarten e.d. is het echt een genot om mee te werken.
Dank je, ik zie dat die Incra Fence onbekende levertijden, maar volgens mij is dit een goed alternatief? UJK Freestafel Aanslag RT-100 / Router Table Fence bij GereedschapPro
 

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
63
29
Brabantse Kempen
Ja dit is de beste prijskwaliteits oplossing (zelfbouw laat ik even buiten beschouwing) en ik heb dit nog steeds.
Ik heb vorig jaar besloten op de boel up te graden met een freeslift van incra ( nagenoeg gelijk aan jessem) en een auk motor. Er zijn nu vele freesliften meer te koop dan toen ik hem kocht dat heeft prijsvoordelen.
Ik kreeg deze aanbieding Routing Summer Sale
Maar er zijn meerdere aanbieders. Kijk bij Baptist gereedschappro Sauter.de en de incra dealers in duitsland en belgie.
Je hebt de grootste keus in de doe het zelf branche in 8mm. Zelf ga ik het liefst voor 12mm of 1/2"
De meeste 12mm frezen in Nederland zijn kwaliteitsfrezen waar vaak serieus geld voor moet worden betaald.
Ik kies steeds meer voor 1/2" via het internet dat scheelt bij de wat grotere maten wel een factor 10.
Ja, andere kwaliteit, maar ik frees vaak maar enkele meters. Moet ik echt meer frezen dan is een "echte" kwaliteitsfrees de juiste keus.
Frees niet te veel weg in een gang en kijk uit als je frees dunner is dan de as. De meeste klachten kregen wij met freesjes van 3mm met 8mm as.

Succes.
Bedankt voor de tips. Het voordeel van de Triton is dat hij al een freeslift heeft en 12mm schacht. Als ik kijk wat een beetje freeslift alleen al kost, dan is die Triton in ieder geval (relatief) voordelig.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
557
94
Stiens
Topas of bovenfrees. Als ik het zo lees denk ik (net als vele anderen) dat de bovenfrees ingebouwd in een tafel voor jou een goede optie is. Je kan echter ook voor alleen een freesmotor kiezen. In dit filmpje zie je daarvan een voorbeeld:

Hij doet erg overdreven en misschien zou je hier en daar voor een andere oplossing kiezen maar 'overall' is het niet gek. Het gaat er maar om dat hij kiest voor alleen een freesmotor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.