Bouwverslag: ladenkast

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
353
110
Rotterdam
Stel: je hebt licht neiging tot zelfoverschatting en kunt heel slecht "Nee" zeggen. En een goede vriend komt met een fotootje op zijn telefoon en de vraag "Arjaan, kan je zoiets als deze ladenkast voor ons maken?" Dan zeg je natuurlijk "Ja, tuurlijk!".

Dit was het fotootje:

voorbeeld.jpg

Wie A zegt, moet ook B zeggen, dus aan de slag.

Stap 1: samen naar de Arnhemse Fijnhouthandel om op de restantenzolder te zoeken naar geschikt hout. Uitgekomen op esdoorn. Een paar mooie proefstukjes dosse en kwartiers gezaagd meegenomen. In de platenhal gekozen voor gefineerd multiplex voor de fronten.

Stap 2: met de proefstukjes latten gezaagd en halfrond gefreesd. Uiteindelijk blijft er van dosse of kwartiers weinig over als je het overdwars zaagt en halfrond freest. Sterker nog: dosse kwam daar mooier uit dan kwartiers. Dat scheelt in de uiteindelijke kosten.

Stap 3: proefje gemaakt om de kwartronde hoeken van het meubel te maken. 9mm mdf ingezaagd om rond te buigen en te beplakken met de esdoorn latten.

proefje.JPG

Stap 4: een tussenstop op weg naar een kantoor-klus in het oosten van het land bij AF. Voldoende esdoorn balken geselecteerd en op een hanteerbare maat laten afkorten.

Stap 5: een poging om de esdoorn balken op mijn enigszins afgeragde DeWalt 7492 in stroken te zagen. Dat ging niet al te best. Gelukkig een zaterdagochtendje gebruik mogen maken van de machines (VVD en paneelzaag) van een bevriende interieurbouwer.

Stap 6: 160 halfronde latjes vervaardigen door 2x een kwartrond freesje erlangs te halen.

Stap 7: kwartronde hoeken zien te maken. MDF buigen mislukte, voor buigbaar triplex was de radius te klein. Dus uiteindelijk vuren balken van 90x90 in stappen naar "kwartrond" gezaagd.

Stap 8: basis voor zijwanden en achterwand gemaakt.

Stap 9: alles beplakken met de esdoorn.

JXEE1333.JPG

Stap 10: ladenblokken maken uit multiplex en alle zichtbare kopse kanten afplakken met esdoorn kantfineer.

ladencorpus.jpg

Stap 11: ladenfronten zo zuiver mogelijk zagen en rondom afplakken met esdoorn kantfineer. Het idee was dat de tekening van het fineer (geschild) doorloopt in de fronten.

laden_monteren.jpg

Stap 12: plint maken met dezelfde radius. Hiervoor heb ik dunne strips esdoorn gestoomd (in een stoommandje boven een pan op het fornuis), in een mal geklemd en op het binnenste deel van de mal gelijmd.

bochtjes.jpg

Stap 13: alles in delen naar plaats van bestemming gebracht.

Stap 14: ter plaats afmonteren en heul veul tijd besteden aan het netjes afstellen van 10 laden.

Stap 15: het door de vriend zelf besteld blad erop leggen.

Stap 16: onder het genot van een biertje van het resultaat genieten en overdenken wat je de volgende keer anders gaat doen.

Resultaat_achterkant.jpgResultaat_linksvoor.jpg

Onderweg geleerd:
- als je met massief hout werkt dan is een vlakvandiktebank eigenlijk onmisbaar
- een DeWalt bouwzaag is niet geschikt voor massieve esdoorn balken en ook niet voor het fijne meubelwerk
- een invalzaag is niet geschikt om zeer strakke ladefronten te zagen, zeker niet als je ze stuk voor stuk aftekent
- 2mm speling tussen elke van 10 lades is erg weinig om de boel fijn af te stellen
- een "montageruimte" van 2 vierkante meter is te klein om een meubel van 140x70x95 te maken; zeker als je dan geen ruimte meer hebt om je machines te gebruiken

Er is nog ruimte zat om te leren, maar eerlijk gezegd ben ik behoorlijk blij en stiekem ook wel een beetje trots op het resultaat. Op naar het volgende project!

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
353
110
Rotterdam
Mag ik vragen hoeveel uren erin zitten?
Véél! Zeker 100+. Daarin ook veel tijd voor experimenteren, proefstukjes maken en foutjes herstellen. Het was een enorm leerzaam project, omdat het een flink stuk boven mijn ervaring lag. Regelmatig op- en afbouwen ivm de beschikbare ruimte is ook niet bevorderlijk voor de voortgang.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.300
4.279
Volgens mij heb je het voorbeeld overtroffen. Ik vind jouw uitvoering zonder die rommelige vlakverdeling en dat afschuwelijke zwarte plaatje een stuk mooier ogen.

• Leuk
Waarderingen: arjaano

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
353
110
Rotterdam
@ arjaano Je meldt niets over de afwerking. Is daar nog iets over op te merken? Prachtig project trouwens.
Het plan is dat de opdrachtgever de afwerking zelf doet. Na diverse tests is gekozen om dit met de No Visible Oil van de De Houtdraaierij te doen.

O, en van welk materiaal is dat blad? Iets Corian-achtigs?
Het is een Silestone met een hele lichte marmering erin.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.