bouw van schuur en veranda met het onderste gedeelte van metselwerk. wie heeft foto's ?

arjan92

Nieuw lid
27 jun 2021
4
0
Genemuiden
hallo mensen goedemorgen

ik ben een schuur en veranda aan het bouwen en met de onderste 40 cm van metselwerk,

heb veel mensen gevraagd en de een zegt: ik zou de douglas opbouw (staanders van 20x20 cm en zweeds rabat) 5 cm binnen het metselwerk doen, en dan een waterslagje gebruiken,

de ander zegt ik zou de staander gelijk doen met het metselwerk, en een plankje zweeds rabat horizontaal op het metselwerk beginnen en dan verticaal verder.

weer een zegt je moet de staander een paar cm buiten het metselwerk doen en zorgen dat je met het zweeds rabat net voor het metselwerk langs gaat


nu vraag ik foto's van wie wat heeft, en wat het beste en mooiste is
met vriendelijke groet
arjan
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Hier heb ik het bij de bouw van mijn kachelhoutopslag zo gedaan dat het dikste deel van het zweeds rabat gelijk kwam met de buitenkant van het metselwerk. Dus de staander exact zoveel naar binnen als het rabat dik is. Ook omdat het tegen de rest van de schuur aan kwam te zitten en we het in dezelfde lijn van dat metselwerk wilden laten doorlopen (ivm de zichtlijn naar de rest van de tuin).
Het bovenste metselwerk is een rollaag van halve stenen, daarop is een ligger (5x7) geschroefd (dpc-folie tussen metselwerk en hout om optrekkend vocht te beperken, en dit enkele cm omhoog geslagen) en daar de afwerking tegenaan.

IMG_1445.jpg

Op deze manier kan er wel vocht in het metselwerk trekken (regenwater loopt op de stenen); je ziet daarvan bij mij wat uitslag zitten. Als je de hele schuur zo zou bouwen (en dus niet zoals bij mij rekening hoeft te houden met een aansluiting op een hoge muur), kan je er denk ik beter voor kiezen om de staanders gelijk te houden met het metselwerk aan de buitenkant en de onderste plank enkele cm's over het metselwerk heen te laten vallen. Dat is volgens mij ook de meest toegepaste manier van potdekselen / zweeds rabat, omdat het regenwater dan omlaag druppelt en niet op de stenen komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: BlijHout en arjan92

mjm10d

Nieuw lid
24 dec 2018
2
2
Hallo Arjan,

De potdeksel planken heb ik voor het metselwerk langs laten lopen.
20150501_161952.jpg
20150501_162002.jpg

Op de hoeken heb ik een douglas balk van 70x70 vewerkt om daar de delen tegen aan te laten komen.
Groet, Mark
 
  • Leuk
Waarderingen: BlijHout en arjan92

arjan92

Nieuw lid
27 jun 2021
4
0
Genemuiden
Hier heb ik het bij de bouw van mijn kachelhoutopslag zo gedaan dat het dikste deel van het zweeds rabat gelijk kwam met de buitenkant van het metselwerk. Dus de staander exact zoveel naar binnen als het rabat dik is. Ook omdat het tegen de rest van de schuur aan kwam te zitten en we het in dezelfde lijn van dat metselwerk wilden laten doorlopen (ivm de zichtlijn naar de rest van de tuin).
Het bovenste metselwerk is een rollaag van halve stenen, daarop is een ligger (5x7) geschroefd (dpc-folie tussen metselwerk en hout om optrekkend vocht te beperken, en dit enkele cm omhoog geslagen) en daar de afwerking tegenaan.

Bekijk bijlage 104746

Op deze manier kan er wel vocht in het metselwerk trekken (regenwater loopt op de stenen); je ziet daarvan bij mij wat uitslag zitten. Als je de hele schuur zo zou bouwen (en dus niet zoals bij mij rekening hoeft te houden met een aansluiting op een hoge muur), kan je er denk ik beter voor kiezen om de staanders gelijk te houden met het metselwerk aan de buitenkant en de onderste plank enkele cm's over het metselwerk heen te laten vallen. Dat is volgens mij ook de meest toegepaste manier van potdekselen / zweeds rabat, omdat het regenwater dan omlaag druppelt en niet op de stenen komt.


bedankt voor uw reactie
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het kan overigens allemaal. Bij optie 1 en 2 heb je sowieso een zink/alu waterslag nodig (foto op post 2 lijkt me dan ook niet helemaal juist uitgevoerd), bij optie drie hoeft dat niet.
Welke methode je kiest zal afhangen van hoe breed je de borstwering uitvoerd en wat je mooi vind.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
foto op post 2 lijkt me dan ook niet helemaal juist uitgevoerd
Daarmee bedoel je waarschijnlijk mijn foto? Klopt, daarom ook de kanttekening onder de foto. Maar bij ons zit deze niet op de regenkant + we wilden geen overgang in het zicht (en het is maar een ongeisoleerd enkelmuurs houthok waardoor de muur niet 100% droog hoeft te blijven).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
er zijn twee goede opties.

je gebruikt een waterslag
of je zorgt dat je hout over het metselwerk steekt.

nooit de gevelbekleding ergens strak op beginnen
er moet ventilatie achter mogelijk zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.