Bouw badkamermeubel - aantal vragen ;-)

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Beste mede-forumleden

De badkamer is de laatste ruimte in ons huis die we nog niet hebben aangepakt. Dit komt nu, door een lekkage in de douche, in een stroomversnelling.

Bedoeling is dat ik het meubel zelf ga maken daar dit echt wel maatwerk is en niet op te lossen valt met kant en klare meubels.

Opbouw:
onderbouw kasten
- Sokkel 100 hoog
- Korpus 750 hoog, 500 diep en bestaande uit 4 elementen: 3 x 600 & 1 x 350 breed.
- fronten dikfineer eik rustiek
- werkblad Duropal MR

Kolomkast
- zwevend geplaatst
- Korpus bestaat uit 2 stukken totaal 1800 hoog, 300 diep en 350 breed
- front idem aan onderbouw kasten

Het betreft dus een plaatsing in een badkamer - zeer vochtige ruimte, hier is geen verluchting of dergelijke aanwezig.

Mijn vragen:
- Kan ik normale melamine platen gebruiken voor de corpus? of raden jullie toch MR MDF aan die ik dan zelf ga lakken?
- Fronten, dezelfde vraag, kan ik dikfineer fronten op basis van spaanplaat gebruiken of kijk ik toch eerder uit naar MR MDF platen die worden gelamineerd?

Bijkomende opmerkingen:
De melamine platen voor de korpus zou ik wel op maat laten maken en voorzien van ABS kanten.
Indien ik voor MR MDF zou kiezen neem ik het zaagwerk voor mijn rekening.
Fronten laat ik hoe dan ook op maat maken en laat deze meteen afwerken met ABS kanten.

Schets van het meubel:
(het element voor de kolomkast is een radiator waar ik niet om kan. Is wat drastischer getekend dan in werkelijkheid.)

Thanks voor jullie input!

Grtz
Andy
 

Bijlagen

  • Snip20210411_1.png
    Snip20210411_1.png
    272,8 KB · Weergaven: 13

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
in een badkamer - zeer vochtige ruimte, hier is geen verluchting of dergelijke aanwezig
geen enkele mogelijkheid om de vochtige lucht af te voeren ?

de gewone mdf zuigt vocht op als een spons (of een vloeipapier, maar dat is uit voor jouw tijd)
als het mdf is, dan moet het de groene zijn
hpl is op zich beter als oppervlakte-afwerking, en zeker in een badkamer
zoek je een bepaalde combinatie van kernmateriaal + buitenlaaag, vraag dan aan je houtboer(en) wat het beste materiaal is dat zij aan kunnen bieden
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
geen enkele mogelijkheid om de vochtige lucht af te voeren ?

de gewone mdf zuigt vocht op als een spons (of een vloeipapier, maar dat is uit voor jouw tijd)
als het mdf is, dan moet het de groene zijn
hpl is op zich beter als oppervlakte-afwerking, en zeker in een badkamer
zoek je een bepaalde combinatie van kernmateriaal + buitenlaaag, vraag dan aan je houtboer(en) wat het beste materiaal is dat zij aan kunnen bieden
Ik bedoelde voornamelijk dat er geen verluchting, actief of passief, aanwezig is.
Het kan tijdens het douchen nogal "dampig" worden.

Ik zal inderdaad eens ten raden gaan bij mijn houtboer(in) is het eigenlijk :p

Gewoon uit interesse, uit welk materiaal zouden jullie een badkamermeubel maken. Vooral de korpus dan hé.
De kleur dient een lichtgrijze kleur te worden.

Gr
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Met mdf zou ik persoonlijk niet werken. In onze oude badkamer, die op sloop aan het wachten is, staat ook een zelfgemaakt badkamermeubel. Ruimte is wel te verluchten middels raam en luchtafvoer, maar slecht te verwarmen. Linksom of rechtsom dit geeft schimmel. Condens is een sluipmoordenaar 😉

Waar er geschroefd is of lak beschadiging gaat het hoe dan ook zwellen en kapot. Zelfs de groene mdf.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
je probleem is niet het materiaal waarvan je het meubel maakt, maar de beperkte verluchting. Du s dat eerst aanpakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gewoon uit interesse, uit welk materiaal zouden jullie een badkamermeubel maken. Vooral de korpus dan hé.
De kleur dient een lichtgrijze kleur te worden
van dit materiaal hou ik het meest
bestaat ook in grijs
oppervlak is direct afgewerkt
de zaagkanten moet je zelf nog instrijken
met de lijnen van de mpx kan je veel vrouwen lijmen

 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Met mdf zou ik persoonlijk niet werken. In onze oude badkamer, die op sloop aan het wachten is, staat ook een zelfgemaakt badkamermeubel. Ruimte is wel te verluchten middels raam en luchtafvoer, maar slecht te verwarmen. Linksom of rechtsom dit geeft schimmel. Condens is een sluipmoordenaar 😉

Waar er geschroefd is of lak beschadiging gaat het hoe dan ook zwellen en kapot. Zelfs de groene mdf.
De ruimte wordt wel zeer goed verwarmd, een eis van de grote baas :)

Het verluchten van de ruimte doen we nu ook wel hoor, tijdens en na het douchen laten we de velux open en de badkamerdeur sluiten we nagenoeg nooit overdag.

Hoe dan ook begrijp ik wel dat dit niet voldoende is en we inderdaad moeten kijken naar een actieve afzuiging.

Nu moet ik zeggen dat het huidige badkamermeubel (ca 20j oud - meubelpaneel) geen last heeft van vocht hoor. Dus ik denk dat het al bij al nog goed meevalt.
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
je probleem is niet het materiaal waarvan je het meubel maakt, maar de beperkte verluchting. Du s dat eerst aanpakken.
Ga tijdens de verbouwingen eens kijken hoe ik dit het beste aanpak. Zal niet evident worden met een schuin dak waar dan een opening in gemaakt zal moeten worden. Dit is iets wat ik liever niet doe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.