Bosh PTS 10 Hoe onnauwkeurig is annauwkeurig?

houdt

Nieuw lid
11 okt 2016
23
0
Hallo,

Er is veel te lezen over instap-zaagtafels, meestal komt het er op neer dat als het duurder is het beter is. Dat veel mensen zeggen dat de goedkopere onnauwkeurig zijn. Nou zal ik een tafel niet elke dag gaan gebruiken. en is de PTS 10: 351 Eu met tafel en de eerste machine die een bekende naam heeft. Een De walt etc. zit je gauw op het dubbele prijs. De vraag is dus kan iemand het concreter maken wat is onnauwkeurig als je een plaat zaagt van 2 meter zit je er dan een mm naast of een cm? Is 90 graden ook 90 graden of 88 ? Heb je bij tegenvallende resultaten geprobeerd de machine te stellen? Of moest hij voor je direct uit de doos de goede nauwkeurigheid hebben?

Dank jullie voor de reacties!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een afwijking van een centimeter zou je tijdens het zagen met het blote oog al zien... De afwijking zit in de mm-orde, en dan alleen nog als je je verlaat op de maten op de machine. Als je externe 'meetapparatuur' (schuifmaat, nauwkeurige lineaal) gebruikt, is de afwijking verwaarloosbaar, en de herhaalbaarheid prima. Zeker als je finale maatvoering niet afhankelijk is van de zaagmachine maar bv van een vandiktebank.

Het is een apparaat waar je minder van mag verwachten dan van een tafelzaag of andere stationaire cirkelzaag met een prijs van 2-3 keer zoveel, maar persoonlijk vind ik het een machine met een prima prijs/prestatieverhouding. Zou ik een grotere/betere zaagtafel willen? Natuurlijk, als ik er de ruimte voor had. Ben ik ontevreden met wat ik er mee kan doen? Zeker niet.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik heb zelf een bosch pts 10 en ik heb hier een tijdje geleden een review over geschreven, deze is wel te vinden via de zoekfunctie denk ik :)
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Moet zeggen dat de tafelzagen van bosch, dewalt,makita en metabo afwijking hebben.
De langsgeleider wijkt al snel 1mm per 50 cm af.
De afkort geleider haaks zagen zal niet lukken met de originele afkortgeleider.
Liefst 1mm spelling in geleider en rail.

Heb nu een oude metabo 5348 met 0 mm speling. Superstrak
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.