Bosch Professional 24-2 in een boorstandaard?

Mark V.

Nieuw lid
28 apr 2018
10
0
Op zoek naar een goeie professionele boormachine voor privé gebruik, zou ik graag de keuze maken tussen de Bosch Professional GSB-24-2 en de GBM-13-2.

Voor mij is belangrijk dat ik:
1) met enige precisie staal en hout kan boren. Is die klopfunctie uit te zetten en heb ik dan een nauwkeurige machine?
2) de machine in een standaard statief met een 43 mm halsdoorsnede kan gebruiken. Ik kan nergens een technische tekening vinden die kan uitsluiten of de halsmaat geschikt is.

Daarnaast zou het een goeie bijkomstigheid zijn als de machine ook makkelijk in steen boort om af een toe eens iets op te kunnen hangen in en rond huis.

Wie heeft ervaring hiermee en/of een advies voor mij en wat zou het nadeel zijn als ik voor de allround GSB-24-2 kies?

Bij voorbaat dank!
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
62
20
Als het voor gebruik in en rondom het huis is zou ik zelf een Bosch GSR 10,8v gebruiken. Echt een fijn licht machientje op accu!

En dan een goedkope boorhamer (dus geen klopboor) bedraad ergens tweedehands oppikken. Dan kan je in beton ook nog wat doen.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
De GSR 10,8 is een schroefmachientje en geen boormachine zoals gevraagd. Ik zou gewoon voor de GSB gaan. Hier kun je mee in staal boren (zonder klopfunctie), in hout boren en met klopfunctie in steen. Hou wel rekening met de maximale boordiameters. Voor wat betreft de boorstandaard denk ik dat het zal passen maar weet niet zeker wat de diameter van de hals is. Hier in de metaalwerkplaats staat er ook eentje in een universele standaard, ik weet alleen niet of er een standaard halsmaat is. De GBM is volgens mij niet geschikt voor steen omdat er geen kloptfunctie op zit (uit mijn hoofd).
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Bij mijn weten hebben nagenoeg alle 230V machines een euro hals 43 mm. Dus passen ze allemaal in een boorstandaard. Dat kloppen uitzetten om een hogere nauwkeurigheid te krijgen lukt volgens mij alleen als je de klopfunctie nooit gebruikt. Ik zou zelf gaan voor een machine zonder klopfunctie. Ik ben er ook naar aan het kijken maar ik denk meer aan een metabo of een fein. Nu heb ik een Protool maar die maakt heel weinig toeren. Prima voor hout maar minder voor metaal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
De GSR 10,8 is een schroefmachientje en geen boormachine zoals gevraagd. Ik zou gewoon voor de GSB gaan. Hier kun je mee in staal boren (zonder klopfunctie), in hout boren en met klopfunctie in steen. Hou wel rekening met de maximale boordiameters. Voor wat betreft de boorstandaard denk ik dat het zal passen maar weet niet zeker wat de diameter van de hals is. Hier in de metaalwerkplaats staat er ook eentje in een universele standaard, ik weet alleen niet of er een standaard halsmaat is. De GSB is volgens mij niet geschikt voor steen omdat er geen kloptfunctie op zit (uit mijn hoofd).
GSB De G staat voor professioneel (Gewerblich) SB staat voor klopboor (slagbohrmachine)
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23, ornament en Miko

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Die protool is toch juist prima voor metaal? De meeste machines draaien juist te snel voor metaal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
De kleine maten metaalboren doen het inderdaad maar op een hoger toerental gaat het beter.
Als ik er een polijststift in wil zetten dan kom ik er niet. Volgens mij is deze machine voor het aandraaien van bouten. Er zitten snel verwisselbare doppen bij.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Hoe nauwkeurig wil je werken en wil je ook vaak kleinere boortjes gebruiken.
Kleinere diameters uit de hand boren met een grote en zware machine is lastig. Vaak hebben montage monteurs daar een aparte kleinere machine voor, ik denk dat Fein daar het beste in is, Makita heeft daar ook machines voor.
Verder wordt je nauwkeurigheid ook bepaald hoe nauwkeurig je aftekent en centert, maar ook je standaard speelt hierin een rol, wanneer daar veel speling in zit loopt je boor in hout gemakkelijk weg.
Wil je grote gaten in staal boren moet je een grote machine hebben met grote handgrepen om hem in bedwang te houden, boorkoppen kunnen meestal ook geen kleine diameters nauwkeurig spannen.
Vraag is dus zoals altijd waar je het meeste behoefte aan hebt.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Hoe nauwkeurig wil je werken en wil je ook vaak kleinere boortjes gebruiken.
Kleinere diameters uit de hand boren met een grote en zware machine is lastig. Vaak hebben montage monteurs daar een aparte kleinere machine voor, ik denk dat Fein daar het beste in is, Makita heeft daar ook machines voor.
Verder wordt je nauwkeurigheid ook bepaald hoe nauwkeurig je aftekent en centert, maar ook je standaard speelt hierin een rol, wanneer daar veel speling in zit loopt je boor in hout gemakkelijk weg.
Wil je grote gaten in staal boren moet je een grote machine hebben met grote handgrepen om hem in bedwang te houden, boorkoppen kunnen meestal ook geen kleine diameters nauwkeurig spannen.
Vraag is dus zoals altijd waar je het meeste behoefte aan hebt.
Klinkt heel logisch maar je vraag is eigenlijk al beantwoord in het eerste berichtje van Mark. Hij wilt graag kiezen tussen de 2 machines die hij aangeeft. Bovendien wilt hij boren met enige precisie, in en rond het huis.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als beide machines niet het gewenste resultaat gaan geven, dan lijkt het een goed idee om met een beter advies te komen. Handboormachines en precisie gaan niet samen. Een simpele groene bosch boorhamer is alles wat je om het huis voor gewoon werk nodig hebt. Gewoon met sds opname. Je kan er ook mee in beton boren , zonder dat je buren je de straat uit gooien. En voor de rest van het boorwerk kan hij beter een knappe gebruikte kolomboor kopen.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Waarom geven beide machines niet het gewenste resultaat? Dat lijkt me persoonlijk, net als zijn mate van nauwkeurigheid. Daar is geen speld tussen te krijgen. En als hij de keus wil maken tussen die 2 machines, dan is dat toch zijn keuze? Prima, niks mis mee. Kan ie gewoon mee doen wat ie wilt. Hij vraagt ook niet om in beton te boren of advies in een boorhamer. Hij zal vast reden hebben voor die keuze. Misschien heeft hij geen beton te boren of geen buren.. who knows😉
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De tweede machine is beter in de boorstandaard, maar niet geschikt om in de muur te boren. De eerst genoemde machine is een universeelboormachine, die is nergens goed in. Dus moet hij die dan kiezen. Dan kan hij in de muur boren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
En die slipkoppelingen zijn leuk, maar ze zijn als je ze vaak aanspreekt, snel versleten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.