Bosch Invalzaag (gkt 55) zaagt niet haaks

kansopgod

Nieuw lid
2 nov 2010
15
1
Mijn Bosch invalzaag zaag niet haaks. Na het testen van de invalzaag op 18mm multiplex leek hij haaks te zagen, maar nadat ik 30 mm dik multiplex had gezaagd kon ik als ik lang de zaagsnede keek zien dat hij van boven aan de plaat naar onder licht naar binnen liep; wat er op duid dat hij iets naar de-1 stand zaagt in de 0 graden verstek stand.
Nadat ik nogmaals de handleiding goed door had gelezen een een instructiefilmpje van Bosch had gekeken over hoe je correct verstek instelt zonder de base plate de torderen bleef de zaag afwijken.
Als ik de breedte van de gezaagde stukken boven en onder opmeet met een schuifmaat dat verschilt dat in sommige gevallen een aantal 10de van millimeters en conformeert dat wat ik met het ook waarneem. Daarnaast, waneer ik de gezaagde stuk op een vlak oppervlakte plaats en met een blok haak de haaksheid op meet, is er ruimte van een aantal 10de mm waar te nemen die steeds bredere wordt. Dit neem ik ook waar wanneer ik het zaagblad in de diepste stand zet hem laat uitvallen, een blokhaak plaats op de base plaat en dan de hoek van het blad meet.

Mijn vragen zijn:
- Zijn er meer die met het juist instellen van het vertek toch nog een afwijking in haaksheid waarnemen?
- Wat mag je bij een invalzaag als die van Bosch wat ik reken tot het top segment verwachten nauwkeurigheid?
- Ik zag in een vergelijkend filmpje op Youtube tussen de Festool en de Bosch dat de Bosch een 0 graden stop en 45 graden stop aftelling heeft. Kan ik met het 0-graden boutje de 0-stand worden gekalibreerd?
- hoeveel invloed heeft de kracht die je uitoefent op de zaag invloed op de ingestelde hoek. In het begin had ik de invalzaag op de geleider van Bosch zo ingesteld dat er geen speling op de invalzaag zat, hierdoor moest ik aardig wat kracht uitoefen tijdens het zagen en koste het aardig wat moeite om de zaag naar voren te duwen. Aangezien de Bosch nog al de neiging heeft om door de buigen naar de -1 stand lijkt er een relatie tussen deze twee te zitten. Ik heb nu een aantal testen gedaan door de zaag iets vrijer of de geleider in te stellen waardoor hij iets makkelijker glijdt, teven heb ik de geleider in inspoten met een dunne film wd-40. De afwijking in de hoek is naar mijn idee afgenomen.
- Ik heb met Bosch gebeld en geven aan dat ze problemen hebben met het aftellen van de haaksheid van de gkt 55. Ik kan de invalzaag opsturen voor kalibratie. Dit kost minimaal 1 week, maar gezien het weer en corona schat ik in dat dit een stuk langer kan gaan duren. Als ik hem opstuur stelt Bosch dan het het verstek af door de 0-stand bout aan te draaien? Is er ook een manier om de zaag zelf af te stellen?

kansopgod

Nieuw lid
2 nov 2010
15
1
Aangezien de Bosch een kopie is van de Mafell kan dit filmpje een verduidelijking geven. Na 2 minuten meer specifiek.

Iets over de instelling en de afstelling.

Dit filmpje geeft niet nieuwe informatie. Ik vraag me meer af of er documentatie is hoe je de hoek afstelling kalibreert

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.355
512
de haak even controleren is beter dan vertrouwen.
nieuw zegt wat dat betref niet zoveel.

controleren is heel simpel
haak tegen een vlakke rand zetten lijntje tekenen langs de haak
180 graden omklappen nog een lijntje tekenen een mm naast de eerste als deze parallel blijven is de haak haaks

kansopgod

Nieuw lid
2 nov 2010
15
1
de haak even controleren is beter dan vertrouwen.
nieuw zegt wat dat betref niet zoveel.

controleren is heel simpel
haak tegen een vlakke rand zetten lijntje tekenen langs de haak
180 graden omklappen nog een lijntje tekenen een mm naast de eerste als deze parallel blijven is de haak haaks
Zoals ik al zei in de blokhaak heb ik wel vertrouwen. Ik heb medere methodes gebruikt om te determineren wat ik met mijn ogen waarnemen.

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
260
139
Omgeving Alkmaar
Ik heb dit probleem ook gehad met deze zaag. Ik heb inderdaad met het stelschroefje voor de 0 graden stop de zaag weer perfect haaks gekregen. Ik heb ook gezocht naar documentatie, maar nergens gevonden helaas.

• Leuk
Waarderingen: gait

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.165
442
Voor controle heb je geen blokhaak nodig. Zaag een plank door midden, draai ene helft om en leg de zaagsneden weer tegen elkaar. De fout verbubbelt en indien zichtbaar, dan is die te groot.

• Leuk
Waarderingen: JochemK en kansopgod

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.