Bosch GTS 10 XC

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Er zijn veel onderwerpen op ons forum over tafelzagen waarbij de collega-hobbyisten zich afvragen wat een goede is, waar je op moet letten etc.
Ik heb heel veel hierover gelezen. Op dit forum en de rest van het internet.
Allerlei reviews en tests gelezen en op youtube gekeken. Vergelijken over de verschillende zagen etc.
En de zagen in het echt bewonderen zat er niet echt in. Hoofdzakelijk ook omdat veel zaken deze niet in de showroom hebben staan om te bekijken, of de afstand was nogal fors.
Daarom heb ik het 100% van informatie van het internet moeten hebben.

Bij een tafelzaag vind ik kwaliteit en nauwkeurigheid het allerbelangrijkste. Daarnaast ga ik 'm "inbouwen" in mijn mobiele werkbank, maar hij moet wel mee te nemen zijn als ik eens een klusje heb bij de kids bijvoorbeeld.
Het zou mooi zijn als ik er een freestafel in kan monteren bedacht ik me ook nog.


Voor mij ging het voornamelijk tussen de volgende zagen:

- Dewalt DWE7492
- Metabo TS254
- Hikoki C10RJWAZ
- Bosch GTS 10 J
- Bosch GTS 10 XC
- Einhell TE-CC 250 UF
- Makita 2704

Uiteindelijk heb ik voor de Bosch GTS 10 XC gekozen.
V.d. week besteld en gisteren is hij geleverd.

Vandaag in alle rust uitgepakt en opgebouwd. Het was lekker weer buiten. Dus mooi op de tuin- cq. buiten-hobbytafel gedaan.
Dat viel hard mee. De meeste dingen waren kant en klaar gemonteerd.
Na alles gecontroleerd te hebben op veiligheid (zit de zaag wel goed vastgedraaid etc.) en met de meetlat de paralelliteit te hebben gecontroleerd o.a. werd het tijd om 'm uit te proberen.

Meteen viel me de softstart op en de motorrem. Ook vond ik het lawaai een stuk minder dan van mijn vorige, goedkopere, zaag. Perfect dus!

Ik heb een aantal balkjes en paneeltjes gezaagd.
Ook hardhouten balken (Wengé volgens mij).
Al wat glijstrips gezaagd voor onder de zaagslede. Deze wil ik v.d. week gaan maken voor zover dit lukt zonder naar de bouwmarkt te hoeven. Dat gaat immers niet. En bestellen van plaatmateriaal etc. vind ik niks. Maar, volgens mij heb ik voldoende materiaal daarvoor.

Wát een heerlijke zaag. Volgens mij heb ik de juiste keuze gemaakt!

De toekomst zal het uitwijzen. Nu lekker de komende tijd er mee klungelen en de juiste hulpstukken maken.

Indien jullie vragen hebben over deze zaag, wil ik deze met alle plezier beantwoorden. Ik weet uit ervaring dat het prettig kan zijn om een bezitter van jouw droomzaag om details, afmetingen, specs etc. te kunnen vragen.

GTS10XC.jpeg
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Fijn dat je er blij mee bent! Wat heeft bij jou de doorslag gegeven om voor deze zaag te gaan ipv een van de anderen uit jouw shortlist?
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Ik heb ook zo'n zelfde zaag. Ik heb daar een kleine ombouw voor gemaakt. Tevens heb ik de onderplaat verwijderd en daar ook een afzuiging op gemaakt in een bak.
Als ik de beschermkap ook op de afzuiging zet, knoeit ie niet veel. Als ik die beschermkap eraf haal is het een grote ravage.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Fijn dat je er blij mee bent! Wat heeft bij jou de doorslag gegeven om voor deze zaag te gaan ipv een van de anderen uit jouw shortlist?
Voor mij persoonlijk alle positieve reviews, plus het feit dat bijna iedereen uit de Duitse klusvideo's op youtube deze zaag gebruikt. Dan moet ie wel goed zijn, dacht ik...
Bovendien zou hij erg stabiel zijn.
Stabiel, een "slide" en de stevige parallel geleider.
En de maximale breedte van 630mm rechts van het zaagblad.
Dat, in combinatie met "nog net draagbaar".
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Ik heb ook zo'n zelfde zaag. Ik heb daar een kleine ombouw voor gemaakt. Tevens heb ik de onderplaat verwijderd en daar ook een afzuiging op gemaakt in een bak.
Als ik de beschermkap ook op de afzuiging zet, knoeit ie niet veel. Als ik die beschermkap eraf haal is het een grote ravage.
Ik ga 'm in het verlengde van mijn werkbank inbouwen. Daar wil ik dan ook een "stof-lade" onder maken.
Heb jij de ventilatiesleuven aan de linker zijkant dicht gemaakt? En de onderkant nog afgedicht o.i.d. om een onderdruk te kunnen creëren met de afzuiging van de stofbak?

Wat bedoel je met "als ik de beschermkap ook op de afzuiging zet"?
Bedoel je daar de afzuiging op de zaagbeschermkap mee?
Ik heb de nieuwe versie. Dat is die gedeelde beschermkap. Daar kan geen afzuiging op.
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Ik ga 'm in het verlengde van mijn werkbank inbouwen. Daar wil ik dan ook een "stof-lade" onder maken.
Heb jij de ventilatiesleuven aan de linker zijkant dicht gemaakt? En de onderkant nog afgedicht o.i.d. om een onderdruk te kunnen creëren met de afzuiging van de stofbak?

Wat bedoel je met "als ik de beschermkap ook op de afzuiging zet"?
Bedoel je daar de afzuiging op de zaagbeschermkap mee?
Ik heb de nieuwe versie. Dat is die gedeelde beschermkap. Daar kan geen afzuiging op.
Onderkant deksel heb ik eraf gehaald en ingebouwd en een bakje eronder gemaakt zodat ik daar alles uit kan zuigen continu.
Ik zie nu in het nieuwe model dat daar geen slang meer aan kan. Was wel een klote constructie omdat die slang steeds in de weg zit, maar zuigt de stof wel goed weg.
Ik heb 3 afzuigpunten steeds continu. Bovenkant bij de zaag, achter- en onderkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertislief

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Onderkant deksel heb ik eraf gehaald en ingebouwd en een bakje eronder gemaakt zodat ik daar alles uit kan zuigen continu.
Ik zie nu in het nieuwe model dat daar geen slang meer aan kan. Was wel een klote constructie omdat die slang steeds in de weg zit, maar zuigt de stof wel goed weg.
Ik heb 3 afzuigpunten steeds continu. Bovenkant bij de zaag, achter- en onderkant.
Thanks voor jouw reactie.
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Prima toestel, heb mijne nu 6 jaar en geen dag spijt. Wat ik wel aanraad is het meegeleverde zaagblad er zo snel mogelijk van af gooien en vervangen door een degelijk zaagblad
Deze is “made in italy” en komt uit de Freud fabriek : Best for Wood cirkelzaagbladen Cirkelzaagbladen Zaagbladen & gatzagen | Bosch Professional
Veel plezier ermee.
Ben er ook blij mee.

En inderdaad ben ik me ook aan het oriënteren voor een paar zaagbladen.

Eentje voor allround (40T) ééntje voor precisie (afkort) werk (60T) en ééntje voor groeven.
Daarvoor wil ik in eerste instantie een zaagblad met een platte tand met breedte van 6mm aanschaffen. Daar kan ik me voorlopig prima mee redden denk ik. Zelf dacht ik aan CMT zaagbladen. Ik heb een ingang bij een bedrijf die deze verkoopt. Heb je daar ervaring mee?

Mocht ik wat meer "dado's" gaan zagen, dan wil ik de as vervangen voor de Amerikaanse. Daar kan een Dado-set op.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb onlangs op aanraden van L.N. rechtstreeks bij CMT 2 bladen besteld. Eentje voor schulpen en een voor cross-cut. Bevallen prima en zijn veel goedkoper in Italië.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertislief

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
CMT is een alom bekend topmerk voor rezen en zaagbladen.
Zoals Pieter ook al zegt, veel goedkoper rechtstreeks in Italië te krijgen.
Ik heb laaysy een set dado-bladen hier gekocht, binnen een paar dagen in huis (ondanks de drukte rond black friday)/ En de goedkoopste hier in NL minstens 100 euro duurder.
Helaas nog geen tijd gehad om het uit te proberen, dus nog geen kwaliteitsoordeel...

Maar voor normale zaagbladen heb ik ook goede ervaringen met de Industrial-lijn van Ecotools.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bertislief

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
CMT is een alom bekend topmerk voor rezen en zaagbladen.
Zoals Pieter ook al zegt, veel goedkoper rechtstreeks in Italië te krijgen.
Ik heb laaysy een set dado-bladen hier gekocht, binnen een paar dagen in huis (ondanks de drukte rond black friday)/ En de goedkoopste hier in NL minstens 100 euro duurder.
Helaas nog geen tijd gehad om het uit te proberen, dus nog geen kwaliteitsoordeel...

Maar voor normale zaagbladen heb ik ook goede ervaringen met de Industrial-lijn van Ecotools.
Goeie tip! Thanks!
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ben er ook blij mee.

En inderdaad ben ik me ook aan het oriënteren voor een paar zaagbladen.

Eentje voor allround (40T) ééntje voor precisie (afkort) werk (60T) en ééntje voor groeven.
Daarvoor wil ik in eerste instantie een zaagblad met een platte tand met breedte van 6mm aanschaffen. Daar kan ik me voorlopig prima mee redden denk ik. Zelf dacht ik aan CMT zaagbladen. Ik heb een ingang bij een bedrijf die deze verkoopt. Heb je daar ervaring mee?

Mocht ik wat meer "dado's" gaan zagen, dan wil ik de as vervangen voor de Amerikaanse. Daar kan een Dado-set op.
CMT ken ik maar nooit gebruikt. Kan geen beoordeling geven. Ik geef de voorkeur aan de bladen van Freud (worden ook onder de naam Bosch verkocht omdat Freud deel van Bosch is)
Een ander goed merk is Leitz.
Voordeel van de betere merken is dat je ze vaak kunt laten naslijpen omdat ze relatief grote tanden hebben. Ga maar eens kijken in de hobbywinkels (hubbo en gamma enz) de zaagbladen daar hebben van die pietluttelige tandjes, naslijpen is 1 a 2 keer mogelijke en dan zijn ze klaar voor de schroothandelaar.
Een DADO set gebruik ik niet, gewoon 2 keer zagen (linkse en rechtse kant) en dan met de bovenfrees het middenstuk er tussn uit.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
CMT is een alom bekend topmerk voor rezen en zaagbladen.
Zoals Pieter ook al zegt, veel goedkoper rechtstreeks in Italië te krijgen.
Ik heb laaysy een set dado-bladen hier gekocht, binnen een paar dagen in huis (ondanks de drukte rond black friday)/ En de goedkoopste hier in NL minstens 100 euro duurder.
Helaas nog geen tijd gehad om het uit te proberen, dus nog geen kwaliteitsoordeel...

Maar voor normale zaagbladen heb ik ook goede ervaringen met de Industrial-lijn van Ecotools.
Als ik kijk naar de CMT bladen voor me afkoptzaag van 305mm dan zijn deze hier ruim 15 euro duurder dan bij Toolnation. Zijn er nog andere Italie adressen voor CMT?
 

Bertislief

Actieve deelnemer
19 aug 2020
63
14
Bekijk bijlage 96422

Vandaag deze zagen binnen gekregen.

Vanavond maar eens proberen. Ben benieuwd!
Nou, deze 254mm gaat weer terug...

Zaagsnede is te smal. Het veiligheidsmes klemt.

Origineel is 2,6 breed. Deze is 2,4 breed.

Heb het type zaag doorgegeven en zij hebben deze geadviseerd.

Jammer, hij zaagt fenomenaal...

Maar, ze zullen ongetwijfeld een juiste kunnen leveren..

De groevenfrees is wel goed. Past ook in de originele Afdekplaat. Of hoe heet dat ding?


Wordt vervolgd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.