Bosch GMF 1600 - speling in as

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Hoi allemaal,

Een jaar geleden heb ik een Bosch GMF1600 gekocht, en een maand geleden heb ik een tafelfrees gemaakt om hier mijn frees ook onder te kunnen hangen. Nu merkte ik echter met het frezenmet een flush-trim frees en een circle-jig (Zie Marius Horngerger op youtube) dat de frees zelf ontzettend trilt. Ik ben toen gaan meten, (ook met een andere frees) met een meetklok, maar het blijkt dat er speling zit in een bepaalde richting. Dit is zelfs zo veel dat je als je de frees heen een weer duwt je hem hoort tikken. Ik heb hier even een flimpje van gemaakt. Als jet het geluid wat harder zet dan hoor je het goed. Even voor de duidelijkheid: het is echt speling op de as en niet van de bevestiging van de frees.


Maar toen dacht ik dat is gewoon een garantie geval, mijn goedkope Kinzo frees heeft het niet en mijn makita kantenfreesje al helemaal niet. Frees is opgestuurd (naar de verkoper), goed het verhaal beschreven en zelfs het filmpje meegestuurd, drie weken de frees kwijt geweest, en nu krijg ik een bericht dat die terug komt en dat er geen defect is gevonden..

Dus nu is mijn vraag of er andere mensen zijn met deze frees die ofwel hetzelfde probleem hebben, ofwel even willen proberen hoe het met hun frees is gesteld.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Het lijkt in de spantang te zitten en niet in de freesmachine zelf. Maakt hij het geluid ook zonder frees en spantang? Ik weet niet hoe de spantang van een bosch er uitziet, maar een hoop spantangen klemmen alleen aan de bovenkant. Als de frees dan te dun is kan je hem ook bewegen. De frees die je gebruikt lijkt voor een echte freesmachine en die spantangen klemmen over de gehele oppervlakte.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32

Dit is de beste foto die ik op internet kan vinden van de spantang. Echt zonder spantang heb ik niet geprobeerd nog, dan is de arm ook gelijk heel veel kleiner en moet je met je vinger in de spindel die kracht zetten. Maar op het filmpje gebruik ik de spantang van 12mm (voor mijn 12mm frees), maar ook bij de 12,7 mm spantang (en een andere 1/2''frees) heb ik de speling. En ook elke keer in exact dezelfde richting. De frees zit verder goed vast in de spantang dus dat lijkt niet het geval.
Ik heb mijn frees nog niet terug dus zal dat niet definitief kunnen uitsluiten nog.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als de spantang goed is , zou het volgens mij alleen het lagertje kunnen zijn, maar dan zit er wel erg veel speling op!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Als het in de machine zit en de speling is maar een kant op, kan het eigenlijk alleen maar in de lagerbehuizing van het onderste lager zitten.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Dat idee had ik inderdaad ook. Ik krijg de frees vandaag weer binnen een zal hem nog een keertje onderzoeken. Maar als het onderste lager deze speling geeft dan zal dat toch gewoon garantie zijn?
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Mijn Bosch is 3x opgestuurd waarbij ze 2x zeiden dat er niets aan de hand was.
Bij de 3e x hebben ze een heleboel vervangen.
DUS terug opsturen je hebt garantie.
Bij Bosch zijn ze blijkbaar te gehaast met conclusies trekken.

Fred
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
@FredR
Had jij dezelfde problemen met een bovenfrees of een ander apparaat? En heb jij hem naar de winkel gestuurd of naar Bosch zelf?
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
@FredR
Had jij dezelfde problemen met een bovenfrees of een ander apparaat? En heb jij hem naar de winkel gestuurd of naar Bosch zelf?
Ik had een probleem met de geleiding van de bovenfrees, die ging niet meer omhoog na een aantal maanden .bosch maakte hem schoon en klaar. Maar het probleem keerde 2x terug toen heb ik hem via de dealer laten opsturen met de mededeling repareren of een nieuwe.
Eerdere reparaties allemaal via de dealer.

Fred
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Simpele en kortzichtige conclusie. En ook geen festool kapex want die is ook al eens voorbij gekomen. Enz enz. Ik geef toe de reparatie afhandeling verdient geen prijs. Echter ze maken wel degelijk goed spul.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Nog even een update. De frees heb ik in bezit. Zit een stikker van Bosch op en een briefje 'geen defect'
Gelijk even gecontroleerd. Met alle spantangen (8, 12, 12.7) zit de speling er in. Eigenlijk ook als ik hem zonder spantang duw. Alleen dan merk je het wat minder omdat je dan gewoon weinig kracht kan zetten, maar nog wel genoeg om te merken. Ik heb nog twee video's gemaakt om het een en ander te verduidelijken maar ik kan niet begrijpen dat Bosch hier geen defect in ziet..

Morgen ieder geval nog maar een keer contact opnemen met de winkel.

Ik durf het ook niet met zekerheid te zeggen maar het lijkt wel alsof het niet het lager aan de voorzijde is maar het motorlager (nr13)

Edit: Ik weet praktisch zeker dat het het motorlager is. Heb even het huis er af gehaald en zie het motorlager bijna een halve millimeter heen en weer geen als ik de frees heen en weer beweeg.
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Het is toch erg dat je zelf alles moet uitzoeken terwijl je garantie hebt?
Ik had het teruggestuurd en ze die linkjes toegemaild van je filmpjes.

Ik hoop dat het goed uitpakt voor je, want opzich is het wel goed materiaal, alleen het zijn krenten die blijkbaar niets willen vernieuwen.

Succes nog kerel.

Gr Danny
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Je hebt volgens mij alleen maar motorlagers bij een freesmachine. Een zwaar lager aan de kant van de freesopname en een kleiner lager aan de kant van de koolborstels. Die bij de koolborstels heeft vaak wat bewegingsruimte, omdat die vaak in een rubber ring in de behuizing zit. Het voordeel van zo'n rubber ten opzichte van een starre ophanging is dat als het lager op een hoop loopt, niet gelijk je kunststof van je lagerbehuizing smelt.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Dat klopt inderdaad. De motor as is ook gelijk de frees as. Dat van het rubber zie je inderdaad wel vaker maar lijkt me wel apart bij een frees machine. Daar zou je juist een starre ophanging verwachten; een zijdelingse kracht op de frees zorgt er anders voor dat het rubber vervormd.

Op de tekening van Bosch wordt het ook niet duidelijk hoe het precies vast zit.
Wilde de frees uiteraard niet verder uit elkaar halen om even goed te kijken, om begrijpelijke redenen.
Maar goed. Wordt vervolgd.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Nou ik zal even een update geven.
Ik heb nogmaals contact gehad met de leverancier van de frees, heb extra filmpjes gemaakt van het probleem en die zouden ze doorzetten naar Bosch. Kreeg nogmaals een retourlabel. Ik heb dus nog een keer mijn bovenfrees opgestuurd, weer vier weken kwijt, en heb hem vandaag weer ontvangen.
Wederom met het label 'geen defect gevonden' Dit is toch ronduit schandalig!

Heb nu weer contact gehad met de leverancier met wat de respons van Bosch is geweest over het probleem. Word hier toch wel een beetje moedeloos van. Vooral omdat ik het idee heb dat ze bij Bosch de machine in het stopcontact steken, aanzetten en denken: hij draait, alles ziet er heel uit, dan is die niet defect.

Ben nu wel benieuwd naar de reactie van de leverancier. Sta ook bijna zelf op het punt dat ding open te trekken en het lager of lagerhuis te vervangen. Maar goed, daar wacht ik nog maar even mee
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb ook deze machine, is nu pak hem beet 8 jaar oud ofzo.
Ik had een ander probleem, maar misschien is het gerelateerd aan die van jou.

De asblokkering is bij mij niets anders dan een moer met een gaatje in de zijkant, en die had zichzelf los gedraaid. Daarom kon ik de spantang niet ver genoeg aandraaien (die liep tegen de moer aan met het gaatje in de zijkant) en al mijn frezen zaten dus gevaarlijk los in de machine. Toen er een frees uit de machine knalde met een hoop herrie heb ik die moer met gaatje maar in de kliko gegooid, Nu moet ik dus twee steeksleutels gebruiken als ik de spantang aandraai, maar de machine is er wel een stuk degelijker op geworden.

Zit bij jou ook niet die asblokkeer-moer te los?
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Nee helaas. Ik heb toch even de kap van de machine afgehaald en er is duidelijk te zien dat er speling zit tussen de behuizing en het lager. Alleen in de richting die ik het beweeg is dit het geval.

Als ik zo de constructie bekijk is dit ook een heel zwak punt. In de richting waar geen speling zit zit veel meer versteviging aan het plastic. De kant op waar de speling zit is slechts plastic van een mm dikte.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Niet helemaal relevant maar ik had een groene Bosch boorhamer met speling op de kop. Ook filmpjes gemaakt etc. Twee keer opgestuurd, eerste keer "gemaakt meneertje veel plezier er mee!" zonder verbetering, tweede keer terug "geen defect gevonden".
Blijkbaar verwachten ze zelf niet teveel van hun producten... Doorverkocht aan een minder veeleisende gebruiker en een Makita gekocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.