Borstelstrip voor buitendeur

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
9A542E56-EF24-4495-ABB6-15C4D1010B78.jpeg857EF92A-B790-46B0-804A-D84C20FD847B.jpeg82ECA007-21C8-4FA6-9676-E74BE3EC2447.jpegIk ben al heel lang van plan mijn voordeur aan te pakken. Ze klemt een beetje en de dorpel is niet vlak.
Je hebt dus een gebruiksaanwijzing nodig om ze open te krijgen en het tocht flink onder de deur.
Het klemmen is uiteraard eenvoudig te verhelpen door ze een beetje af te zagen of te schaven.
De kier is een ander verhaal omdat ze tamelijk hoog is en onregelmatig. Mogelijk moet de ganse deur een stukje af, maar ik moet eerst naar de scharnieren kijken. De onderste paumelle draagt volgens mij niet. Eigenlijk hadden er vier paumelles in mogen zitten, maar ze hing zo al 60 jaar en is zo blijven hangen.
De dorpel heeft een holte onder de deur. Daar is ook weinig aan te verhelpen.
Ik ben dus op zoek naar een borstel die die onregelmatige kier kan afdichten. Iemand suggesties voor een goed product?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Je kan de dorpel er niet uithalen en opnieuw laten vlakken of vernieuwen? Het is op de foto's niet goed te zien. Daarom werden vroeger de dorpels tussen de neuten gelegd. Een vlakke dorpel kon je dan omdraaien en een geprofileerde dorpel kon herzaagd of vervangen worden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
1FEEB1FD-EE54-44B9-A114-70CAAC702B52.jpeg
De dorpel er uit halen is onmogelijk zonder de hele vloer uit te breken. Achteraf gezien had ik beter een nieuwe gelegd bij de renovatie want dit is niet de originele. Maar een nieuwe had ook misstaan bij het oude huis.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Zit de dorpel ook in de muur? Je dorpel loopt door onder je kozijn? Heb je dan geen last, dat je onderkanten van de kozijnen in het water komen te staan? Of zit de deur beschut? Een valdorpel kan geen grote verschillen opvangen. Mijn dorpel is ook uitgesleten na meer dan 100 jaar, maar mijn hal is nog geen 3 m/2, dus niet zo'n probleem.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
De deur staat bijna één meter terug op de noordkant. Regen komt nooit tot tegen de deur.
Ik zou die kier gewoon graag dicht hebben. Er zit mechanische ventilatie in mijn huis (type D), dus die kier heb ik niet nodig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Omdat je deur droog zit, zou je een stuk hardsteen van bijvoorbeeld 20mm dik aan de buitenkant kunnen plaatsen. Zodat de deur er tegen aan valt. Daar hoef je verder niets voor over hoop te halen. Houten mal maken en meenemen naar een steenhouwerij. Als je hem aan de voorkant 5mm laat oversteken en ook aan de onderkant een ronding laat schuren , is het na enige tijd onzichtbaar.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.027
368
Alphen aan den Rijn
Is het mogelijk om je paumelles iets op te vullen met ringen .
Het mooiste is een inbouw tochtstrip , maar weet niet of die met de ronding meegaan .
Misschien zijn er tochtstrippen om aan de onderzijde te monteren , als je deze iets infreesd .

Succes Willem
 

erikkate

Nieuw lid
17 dec 2009
1
0
Je zou een valdorpel kunnen infrezen in de deur. Ik denk dat deze de variatie in de dorpel wel opvangt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.125
2.618
Als ik af ga op de foto's, dan blijft er na het infrezen niet veel van de onderste regel van de deur over.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
923
318
Ik heb meerdere deuren uitgevoerd met strips zoals @thomasz laat zien. Dicht goed af, muizen vinden het maar niks om doorheen te wurmen en sluit mooi aan op ongelijke ondergrond.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
@mathieu
een vloer om van te dromen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
waar heb je die gekocht ?
Bekijk bijlage 129933
Die lag er. Vloer is er uit geweest en terug geplaatst.
Het patina is er door generaties schoolmeisjes in gepoetst. Mijn huis was tot voor 50 jaar het klooster waar de nonnen verbleven die in de kleuter en lagere school les gaven. De 'uitverkoren' meisjes uit het dorp mochten als beloning bij de nonnen gaan poetsen... Dat was op hun knieën met een borstel de vloer kuisen.
De vloer komt van bij Impermo in Sint-Truiden. Die maakten destijds zelf deze tegels.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.118
242
Goeree-Overflakkee
Valdorpel erin frezen is bij een buitendeur normaal de beste optie. Kijk eerst bij de specs welk hoogteverschil ze kunnen opvangen. Je kan hem wellicht iets bol buigen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.