Boren met de freesmachine?

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het heeft vooral te maken met de doorsnede in verhouding met je toerental, een forstnerbit van bijv 40 mm is wat anders dan een boortje van 10 mm dus is je snijsnelheid veel hoger.
Zoals spaander al zegt; een bovenfrees zit minimaal op 12000 toeren terwijl een kolomboor tussen de 200 en zo'n 2500 toeren zit.
En wat Bijtel zegt; zo'n frees heeft groeven voor de spaanafvoer dat scheelt ook.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ik denk dat het max toerental vooral slaat op het verbranden van de forstnerboor omdat die anders geslepen is ?! en niet zozeer dat deze zou afbreken

Ja, met name omdat een Forstner een flens om bijna de hele omtrek heeft die niks doet (nou ja, niks, zorgt voor een net gat) en bij het toerental van een frees wel HEEL veel wrijvingswarmte genereert, zeker bij de grotere maten. Een Forstner werkt vooral goed (althans iig in mijn ervaring) bij lagere toerentallen.

Een 3D bit, dat op alle snijvlakken snij/schraap'messen' heeft, werkt, denk ik, wel in een frees. Maar afgezien van echter freesboorbits denk ik dat een spiraalbit het beste werkt als je met een frees wilt boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.