Bootvernis op eiken buitentafel?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik wil een tafelblad van eiken wagondelen beschermen voor buitengebruik.
Ik las dat Bootvernis niet gebruikt kon worden op teak wegens te vettig maar voor eik geen probleem dus?

Indien dit een goed idee is, kan er mij iemand op weg helpen ivm. welk merk/type Bootvernis?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bootvernis beschermt inderdaad heel goed voor buitengebruik. Ik heb goeie ervaring met de yachtvernis van Linitop:
http://www.linitop.com/index.php?langue=nl&page=produits-yacht-vernis
Maar andere merken zullen ook wel doen wat ze beloven.
Nadeel van bootvernis is dat het niet meer als hout aanvoelt en dat het blinkt. Matte bootvernis ben ik nog niet tegengekomen. Maar het geeft wel betere bescherming dan gelijk welke olie, naar mijn ervaring.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bedankt voor het advies , zou het blinken na verloop van tijd niet vanzelf minderen?
Ik denk aan glans-of satijnverf voor buiten,die wordt gewoon mat na verloop van tijd.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Teak kun je op zich best lakken - als je het eerst ontvet. Maar dat was je vraag niet.

Waarom zou je jachtlak gebruiken - de belangrijkste eigenschap van jachtlak is nou juist niet de geweldige bescherming en duurzaamheid (in de klassieke betekenis) maar de flexibiliteit. Belangrijk op een (zeil)boot, maar wat minder bij tuinmeubels. Voor buitengebruik op voorwerpen die minder aan torsiekrachten blootstaan dan bijvoorbeeld een zeilmast zijn er betere afwerkingen dan jachtlak...
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Teak kun je op zich best lakken - als je het eerst ontvet. Maar dat was je vraag niet.

Waarom zou je jachtlak gebruiken - de belangrijkste eigenschap van jachtlak is nou juist niet de geweldige bescherming en duurzaamheid (in de klassieke betekenis) maar de flexibiliteit. Belangrijk op een (zeil)boot, maar wat minder bij tuinmeubels. Voor buitengebruik op voorwerpen die minder aan torsiekrachten blootstaan dan bijvoorbeeld een zeilmast zijn er betere afwerkingen dan jachtlak...

verklaar u nader zou ik zeggen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.