Boortafel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik moest ruimte creëren in mijn werkplaats. Moeilijke keuzes. Machines die te groot bleken gaan er uit. Mijn stationaire Scheppach boorkolom was veel te groot voor een 60 cm werkbank. Deze is hier verkocht en mijn keuze was gevallen op een Wabeco boorstandaard. Ik had ergens nog een zware metabo liggen met een schakelaar die was blijven hangen. Leek me een goede machine. Uiteindelijk bleek de boorkop niet meer ver genoeg open te gaan, ook na dagen in de week. Toerental was te hoog voor sommige toepassingen. Dus ik dacht dat wordt een nieuwe. Schoot mij te binnen dat er nog een protool machine moest zijn. Een langzaamlopende machine zonder klopmechanisme.
Die werkt prima.
Tot zover de inleiding. Ik heb een boortafel gemaakt met matchfit sleuven om de aanslag makelijk te kunnen verstellen. Vastgezet op de werkbank met rampamoeren. Staat als een huis. Alles werkt zoals ik het verwacht had. Is zuiver af te stellen. Waarom had ik dit niet eerder gemaakt? Er komt nog een aanpassing. Een verwisselbaar opofferingsstuk en een stofafzuiging

.boortafel.jpg
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Stationaire boorkolom inruilen voor een Wabeco. Ik ben ook opzoek naar een boorkolom. Hoe lang ik zoek hoe duurder die wordt, tot ik de Wabeco op het spoor kwam. Volgens mijn gaat dat het worden.

Welke maat Wabeco is dit?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
75 cm hoog met een uitlading van 50 cm de bf 1243 Wabeco BF1243 frees- en boorstandaard 750 x 500 mm - Baptist
Ik zie dat ik een van de laatste heb gehad. Ik heb er nog een 3 spaaks handel bijbesteld maar die komen over 2 weken. Ik denk dat ze dan weer op voorraad zijn. Bedenk wel dat je voor de uitlading ook achter je boorkolom ruimte moet hebben. Ook moet ik mijn machine regelmatig verschuiven in verband met te weinig ruimte achter de kolom. Heb er ook nog een 30cm buis bij besteld. Je moet wel een machine hebben die niet versleten is door hem als klopboor te gebruiken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik kan nu ook iets over de de rand boren en ik kan straks ook de hele boel verschuiven als ik de matchfit sleuven in mijn werkbank heb gefreesd. Ik heb overwogen om de wabeco "andersom" te monteren. Ik wil misschien ook wat frezen in zachte metalen. Dan moet er geklemd worden op de voet van de wabeco. Dat is mijn reden om hem nu niet andersom te monteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.