Boorschaaf

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Ik mag voor iemand een paar mooie boorschaafjes maken.
Deze persoon heeft wat schaafijzers van tungsten staal.
Is dit goed staal om te slijpen?
Ik wil natuurlijk wel wat moois afleveren wat goed is.
Ik krijg ze morgen en ik denk dat ze van peaktool zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Tungsten staal doet mij aan hardmetaal denken en dat is weer alleen te slijpen met een groene steen of diamant. Tung sten is zweeds en betekent zware steen en bevat wolfraam.
Nu zit er een heel groot verschil in tussen wolfraamcarbide wat we ook wel hardmetaal noemen en staal gelegeerd met wolfraam.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
@Wim Kluck als je de geschiedenis van W1/T10 opzoekt, vind je dat dit al een oude vorm van gereedschapsstaal is. Dat is dus prima met de hand te slijpen.

Als ik er zelf 1 maak dan kijk ik wel voor een hock beitel.
Ron Hock gebruikt A2 staal, dat heeft een andere samenstelling dan T10. Of er echt verschil is kan ik je niet zeggen.
Wel blijft het altijd een afweging tussen de hardheid die verkregen kan worden - hoe harder, hoe scherper, maar ook hoe moeilijker te slijpen - en de standtijd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
@Wim Kluck als je de geschiedenis van W1/T10 opzoekt, vind je dat dit al een oude vorm van gereedschapsstaal is. Dat is dus prima met de hand te slijpen.


Ron Hock gebruikt A2 staal, dat heeft een andere samenstelling dan T10. Of er echt verschil is kan ik je niet zeggen.
Wel blijft het altijd een afweging tussen de hardheid die verkregen kan worden - hoe harder, hoe scherper, maar ook hoe moeilijker te slijpen - en de standtijd.
Het gaat mij erom dat een vol hardmetalen beitel met heel andere materialen geslepen moet worden . Ik maak uit de tekst van de topic starter niet op om welk materiaal het precies gaat. Ik weet best dat de meeste stalen gewoon slijpbaar zijn. Maar er zijn uitzonderingen. Verder ben ik het niet eens met de stelling dat hoe harder hoe scherper het is. Vele zachtere stalen zijn scherper te slijpen dan hardere. Maar hebben dan wel een een mindere standtijd.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik maak uit de tekst van de topic starter niet op om welk materiaal het precies gaat
Het merk Peaktool wordt wel genoemd, en Peaktool gebruikt T10 tungstenstaal.
Maar ja, het is de moeite waard om na te vragen of de beitels inderdaad van Peaktool zijn. Zo ja, dan zijn de klaar voor gebruik.

Hier staat de staalsoort niet gespecificeerd: Peaktool premium schaafbeitel voor sponningschaaf #778 - Baptist

Maar bij de gewone nr. 4 beitel staat wel T10. Lijkt me niet dat ze veel verschillende staalsoorten door elkaar gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Ik heb ze net opgehaald en het zijn inderdaad beitels van peaktool.
Ga nu aan zijn schaafjes beginnen en kijk wel hoe het gaat na het slijpen.
Zelf gebruik ik al jaren hock beitels.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
706
738
de buurt van den bosch
Heb even in mijn voorraadje gekeken en kwam deze tegen.
Kan hier wel wat moois uit maken.Is dit padoek? zit wel wat kruisdraad in.
Ik kan zo gelijk mijn nieuwste schaafje testen,schaafhoek op 60 gr.
 

Bijlagen

  • DSC00924.JPG
    DSC00924.JPG
    85,2 KB · Weergaven: 23
  • DSC00925.JPG
    DSC00925.JPG
    87 KB · Weergaven: 23

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Dat ziet er op het eerste gezicht uit als padoek, mooi dat contrast met het spinthout!
Zou alleen verwachten dat het donkerder wordt als het langer ligt, want uiteindelijk verdwijnt die oranje kleur kennelijk wel (zelf nog niet gezien bij projectjes waar ik het voor gebruikte).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Ooit een tafel van oude padoek traptreden gemaakt. Hele tuin vol oranje confetti, maar de tafel is inmiddels donker bruin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.