boorkop inca major

Erik S

Nieuw lid
4 nov 2023
8
0
Wageningen
Beste mensen,

Ik lees al een tijdje de interessante berichten over de zaagmachines van inca hier. Ik wil een major aanschaffen om nieuwe kozijnen te maken voor mijn monumentale huis. Nu zie ik ze met en zonder boor. Ik wil er graag eentje met boor en ook met boorinrichting. Mijn vraag is: heeft elke machine de mogelijkheid een boorkop te plaatsen? Hoor het graag. Erik
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ja ze hebben allemaal de mogelijkheid om een boorkop te plaatsen. Voor zover ik weet is het een jacobs taper maar weet even niet welke.
Iedere inca langgattafel installatie is te gebruiken, maar voor de major zijn langere stangen nodig, motedis heeft 20mm gehard en geslepen rondstaf voor best wel goedkoop.

Ik moet mezelf er nog toe brengen daadwerkelijk een langgatboor te kopen, freesjes zijn alvast niet geschikt al heb ik op internet gelezen dat lange hss aluminium frezen met 2 snijders ook goed zouden moeten werken. De goedkope hbm langgatboren hebben een 16mm opname dus die zijn niet geschikt.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Beste mensen,

Ik lees al een tijdje de interessante berichten over de zaagmachines van inca hier. Ik wil een major aanschaffen om nieuwe kozijnen te maken voor mijn monumentale huis. Nu zie ik ze met en zonder boor. Ik wil er graag eentje met boor en ook met boorinrichting. Mijn vraag is: heeft elke machine de mogelijkheid een boorkop te plaatsen? Hoor het graag. Erik
INCA (INJECTA) Woodworking Machines Alles te vinden over INCA machines.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Hallo Erik, zelf ben ik eigenaar geweest van meerdere Major machines. Ze zijn niet heel groot hoor. Ik weet niet hoe groot jou kozijnen zijn maar voor mijn gevoel is de maximale lengte voor het maken van pen gat verbindingen ongeveer 1m ivm de stabiliteit van de machine. De langgatboortafel kan zeker geen zware gewichten hebben. Naar mijn idee is deze machine geschikt voor het maximale formaat van bijvoorbeeld stoelen en kleine tafeltjes.
 

Erik S

Nieuw lid
4 nov 2023
8
0
Wageningen
Dank voor alle tips, ik heb intussen een major aangeschaft en probeer wegwijs te worden met alle onderdelen. Dat boekje Peter:
INCA (INJECTA) Woodworking Machines Alles te vinden over INCA machines.
helpt daar zeker bij!
Hallo Erik, zelf ben ik eigenaar geweest van meerdere Major machines. Ze zijn niet heel groot hoor. Ik weet niet hoe groot jou kozijnen zijn maar voor mijn gevoel is de maximale lengte voor het maken van pen gat verbindingen ongeveer 1m ivm de stabiliteit van de machine. De langgatboortafel kan zeker geen zware gewichten hebben. Naar mijn idee is deze machine geschikt voor het maximale formaat van bijvoorbeeld stoelen en kleine tafeltjes.
Goede waarschuwing Arjen, ik zal er nog eens over denken, het kan ook anders natuurlijk, die pen-gat. Maar het gaat inderdaad om vrij kleine ramen (oorspronkelijk valramen) die ik ivm met dubbel glas wat dikker moeten worden. Leek me een leuke klus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.