Hallo,
Na het voorstellen van mezelf wil ik graag onderstaand project met jullie delen.
Dit is mijn eerste gemaakte boomstamtafel.
Via-via 2 kastanje schaaldelen van 2500mm lang op de kop getikt welke uiteindelijk de boomstamtafel moesten gaan vormen. 1-zijdig zou er een rechte kant aan gezagen moeten worden en de andere kant moest de schors verwijderd worden waarna deze glad geschuurd werd. De schaaldelen waren winddroog (uiteindelijk volgens mij niet droog genoeg om deze te verwerken).


De schaaldelen waren 82mm dik, een gewone cirkelzaag komt vaak niet zo diep dus die moest ik me eerst aanschaffen. Een 2e hands zaag voor 3 tientjes aangeschaft welke een zaagdiepte heeft van 95mm, hier zou ik het dus mee moeten redden. Ik wou tevens niet onnodig honderden euro's gaan besteden aan een nieuwe cirkelzaag terwijl het me überhaupt misschien niet eens ging lukken.
Het gevaar met een cirkelzaag uit de hand langs een geleider een 'rechte' kant zagen, is dat je vaak nooit 100% recht kan zagen, één kleine millimeter wordt dus al zichtbaar wanneer je deze 2 schaaldelen aan mekaar gaat verlijmen. Hieronder een foto waarop zichtbaar is hoe ik de rechte lijn gezagen heb. Dit d.m.v. een strook MDF op het blad te klemmen.

Nadat ik er twee rechte kanten aan had gezagen was het tijd om te kijken of deze een beetje recht waren zonder een naad wanneer deze tegen elkaar werden geklemd. Er was toch wel degelijk verschil te merken in de 2 zaaglijnen, deze proberen uit te tekenen en d.m.v. een banschuurmachine, een tikkeltje schuins, de desbetreffende kanten opgeschuurd tot ik wel een strakke rechte lijmnaad had.

Toen was het dus tijd om de 2 schaaldelen tegen elkaar te verlijmen. Om de druk op de lijmnaad te verminderen heb ik simpelweg lamellen toegepast, ook hiervoor een 2ehand machine voor gekocht voor een paar tientjes. Er werd me toentertijd verteld dat in de meubelindustrie sergeanten/serre-joints worden toegepast om bladen te verlijmen. Ook deze had ik me dus aangeschaft, echter achteraf bleek dat deze aluminium dingen niet geschikt waren om zo'n dikke bladen te klemmen (1 brak namelijk af). Tijdens het verlijmen van het blad dan ook spanbanden toegepast om het geheel dan toch dicht te krijgen. Als lijm heb ik de Bison Konstructielijm (bruisend) én de Bison Woodmax als spleetvullende lijm gebruikt. Omdat ik de speetvullende Woodmax niet voldoende had aangebracht zag je na het weghalen van de verbindingsmiddelen op sommige plekken nog een minuscule naad, deze d.m.v. houtlijm en wat zaagsel netjes opgevuld en vlak geschuurd.


Het geheel eenmaal helemaal opschuurt en buiten geplaatst voor een mooie foto is hieronder zichtbaar. Simpele trapezium stalen onderstellen toegepast voor een mooie industriële look. Tevens ook simpel te bevestigen d.m.v. houtdraadbouten aan de onderzijde. Niet slecht vond ik voor mijn eerste boomstamtafel met goedkope 2ehandse materialen en machines.

Het blad is verder afgewerkt met een mattere wat donkere lak. Ook is een lak toegepast om het 'bloeden' van het hout te stoppen. Je ziet op de foto waar de tafel nog onbehandeld is dat er een 'gelere' waas te zien is van het hout. Om dit te bedekken is daarom voor de wat donkere lak gekozen. Zie hieronder het eindresultaat in de woonkamer:



De tafel moest met 4 man tegelijkertijd getild worden om deze te verplaatsen.
Achteraf blijkt dus wel dat het best moeilijk is om een rechte kante te zagen, normaliter schaaf je deze kant haaks. Aangezien ik geen groot kaliber vlakschaaf en van-dikte-bank heb werd dit dus al lastig. Verder oneffenheden schaven met de elektrische handschaafmachine leek me ook heel bewerkelijk en moeilijk met zo'n dik blad. Iemand tips hoe men dit normaliter doet?
Hopelijk een interessante rapportage hoe ik mijn eerste boomstamtafel samengesteld hebt.
Wellicht hebben jullie aanvullingen/vragen/tips welke ik in de toekomst mee kan nemen
.
Na het voorstellen van mezelf wil ik graag onderstaand project met jullie delen.
Dit is mijn eerste gemaakte boomstamtafel.
Via-via 2 kastanje schaaldelen van 2500mm lang op de kop getikt welke uiteindelijk de boomstamtafel moesten gaan vormen. 1-zijdig zou er een rechte kant aan gezagen moeten worden en de andere kant moest de schors verwijderd worden waarna deze glad geschuurd werd. De schaaldelen waren winddroog (uiteindelijk volgens mij niet droog genoeg om deze te verwerken).


De schaaldelen waren 82mm dik, een gewone cirkelzaag komt vaak niet zo diep dus die moest ik me eerst aanschaffen. Een 2e hands zaag voor 3 tientjes aangeschaft welke een zaagdiepte heeft van 95mm, hier zou ik het dus mee moeten redden. Ik wou tevens niet onnodig honderden euro's gaan besteden aan een nieuwe cirkelzaag terwijl het me überhaupt misschien niet eens ging lukken.
Het gevaar met een cirkelzaag uit de hand langs een geleider een 'rechte' kant zagen, is dat je vaak nooit 100% recht kan zagen, één kleine millimeter wordt dus al zichtbaar wanneer je deze 2 schaaldelen aan mekaar gaat verlijmen. Hieronder een foto waarop zichtbaar is hoe ik de rechte lijn gezagen heb. Dit d.m.v. een strook MDF op het blad te klemmen.

Nadat ik er twee rechte kanten aan had gezagen was het tijd om te kijken of deze een beetje recht waren zonder een naad wanneer deze tegen elkaar werden geklemd. Er was toch wel degelijk verschil te merken in de 2 zaaglijnen, deze proberen uit te tekenen en d.m.v. een banschuurmachine, een tikkeltje schuins, de desbetreffende kanten opgeschuurd tot ik wel een strakke rechte lijmnaad had.

Toen was het dus tijd om de 2 schaaldelen tegen elkaar te verlijmen. Om de druk op de lijmnaad te verminderen heb ik simpelweg lamellen toegepast, ook hiervoor een 2ehand machine voor gekocht voor een paar tientjes. Er werd me toentertijd verteld dat in de meubelindustrie sergeanten/serre-joints worden toegepast om bladen te verlijmen. Ook deze had ik me dus aangeschaft, echter achteraf bleek dat deze aluminium dingen niet geschikt waren om zo'n dikke bladen te klemmen (1 brak namelijk af). Tijdens het verlijmen van het blad dan ook spanbanden toegepast om het geheel dan toch dicht te krijgen. Als lijm heb ik de Bison Konstructielijm (bruisend) én de Bison Woodmax als spleetvullende lijm gebruikt. Omdat ik de speetvullende Woodmax niet voldoende had aangebracht zag je na het weghalen van de verbindingsmiddelen op sommige plekken nog een minuscule naad, deze d.m.v. houtlijm en wat zaagsel netjes opgevuld en vlak geschuurd.


Het geheel eenmaal helemaal opschuurt en buiten geplaatst voor een mooie foto is hieronder zichtbaar. Simpele trapezium stalen onderstellen toegepast voor een mooie industriële look. Tevens ook simpel te bevestigen d.m.v. houtdraadbouten aan de onderzijde. Niet slecht vond ik voor mijn eerste boomstamtafel met goedkope 2ehandse materialen en machines.

Het blad is verder afgewerkt met een mattere wat donkere lak. Ook is een lak toegepast om het 'bloeden' van het hout te stoppen. Je ziet op de foto waar de tafel nog onbehandeld is dat er een 'gelere' waas te zien is van het hout. Om dit te bedekken is daarom voor de wat donkere lak gekozen. Zie hieronder het eindresultaat in de woonkamer:



De tafel moest met 4 man tegelijkertijd getild worden om deze te verplaatsen.
Achteraf blijkt dus wel dat het best moeilijk is om een rechte kante te zagen, normaliter schaaf je deze kant haaks. Aangezien ik geen groot kaliber vlakschaaf en van-dikte-bank heb werd dit dus al lastig. Verder oneffenheden schaven met de elektrische handschaafmachine leek me ook heel bewerkelijk en moeilijk met zo'n dik blad. Iemand tips hoe men dit normaliter doet?
Hopelijk een interessante rapportage hoe ik mijn eerste boomstamtafel samengesteld hebt.
Wellicht hebben jullie aanvullingen/vragen/tips welke ik in de toekomst mee kan nemen
Laatst bewerkt: