Boomstambladen uit één stuk

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Als je met een goede detector op een stam zoekt mag je blij zijn als je ijzer vindt dat 30 a 40 cm diep zit, en je hebt uberhaupt echt een ervaren zoeker nodig om te bepalen hoe diep het ijzer in de boom zit.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Hmm ja een gewone metaaldetector voor in de grond is volgens mij ook geen optie maar je moet er volgens mij een voor hout hebben... Het feit dat de verkleuring in de buurt van het ijzer blijft geeft hoop (er hoeft niet veel van de stam af gezaagd te worden) maar ook weer zorgen (je weet niet of er nog meer ijzer in de stam zit)...

Blijft een lastige afweging
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Hmm ja een gewone metaaldetector voor in de grond is volgens mij ook geen optie maar je moet er volgens mij een voor hout hebben... Het feit dat de verkleuring in de buurt van het ijzer blijft geeft hoop (er hoeft niet veel van de stam af gezaagd te worden) maar ook weer zorgen (je weet niet of er nog meer ijzer in de stam zit)...

Blijft een lastige afweging
Net als met heel veel ander apparaten en machines, het gaat niet niet om het apparaat of machine zelf maar om diegene die hem vast heeft of bedient.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Hier in de buurt werden door de geallieerden bommen gedropt in de bossen van Twickel, deze waren blijven steken bij bombardementen. En met bommen landen was geen optie. Dus hier zijn dus vele bomen aangetast door granaat/bom scherven helaas.
Dat kan bij jouw boom ook het geval zijn, en dat is weinig hoopgevend.
Als de boom langs een akkerrand gestaan heeft kan het oud rastermateriaal zijn. Deze zit dan gelukkig vaak alleen in de onderste meter van de boom.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Ja deze boom komt uit een bos, dus echt een akkerrand niet, wellicht wel iets van de eendenkooi die vroeger een stukje verderop was. Over bommen gaan er wel de verhalen rond dat er in het bos ooit een bom is gevallen, maar dat is wel serieus honderden meters ervandaan, dus scherven verwacht ik niet direct.

@OntHout ik zou zeggen: als de metaaldetector af gaat bij de stam dan heb ik een probleem (waar het ijzer ook zit ik heb een probleem want het zagen bij de houtzagerij wordt een risico), als hij niet afgaat durf ik het wel aan. Daar hoef je niet echt kundig voor te zijn ;) Risico is natuurlijk wel als ik er een schijf afhaal om het ijzer eruit de zagen dat ik dan met de kettingzaag ijzer tegen kom, dat durf ik nog wel aan want dat is eigen materieel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.