Boomstamblad gebruiken als tafel —> drogen

BrianV

Nieuw lid
31 mei 2020
1
0
Hallo hout kenners!
Graag vraag ik jullie advies.

Ik ben van plan om van boomstambladen 2 tafels te maken. 1 voor buiten en 1 voor binnen. Ik verwacht dat deze circa 7-10 cm dik worden. Ik kom vaak hout tegen dat vers gezaagd is of pas 1 jaar te drogen ligt. Het houtsoort weet ik nog niet. Eiken/beuken

BUITEN
De tafel buiten ben ik van plan alleen te schuren en op stalen X-poten zetten. Het verweren van het hout en eventuele kringen van het drinken etc. laat zien dat er lekker in de tuin geleefd wordt. ‘S winters zal ik de tafel afdekken met een zeil of dergelijke voor het vocht.
Waar moet ik verder rekening mee houden?

BINNEN
Binnen willen we de tafel wel behandelen. Ik denk aan goed schuren en met olie of bijenwas behandelen zodat vocht en etensresten op de tafel blijft liggen.
Waar moet ik rekening mee houden? Kan ik ‘nat’ of ‘vers gezaagd’ hout binnen gebruiken en direct behandelen?

Waar ik bang voor ben is dat er hars op de vloer of tegels buiten zal lekken. Hoe kan ik dit tegengaan?

Alle tips en trickzijn welkom.
Mvg,
Brian
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je bent niet alleen in je wens, vandaag dat dit 'probleem' al meerdere malen besproken is. Zoek eens op 'boomstamblad' rechtsboven, dan vind je heel veel informatie.

Het enige dat ik daar aan kan toevoegen is dat het afdekken met een zeil snel tot zwarte vlekken en schimmel zal leiden, om het goed te doen moet het zeil los van het tafelblad blijven, zodat er ventilatie is en blijft.
 
  • Leuk
Waarderingen: BrianV en PetraD

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Beuk gebruik je beter niet voor de buitentafel. Die zal snel rotten. Voor binnen is beuk ideaal.
Eik kan zowel binnen als buiten.

Groetjes Petra
 
  • Leuk
Waarderingen: BrianV

mancini

Nieuw lid
16 mei 2020
7
1
Zorg ervoor dat u houtverduurzamingsmiddel en een ideale toplaag aanbrengt om de buitentafel lang mooi te houden
 
  • Leuk
Waarderingen: BrianV

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De belangrijkste reden dat die "boomstamtafels" zoveel kosten is de droogtijden van een aantal jaren, voor buiten minder belangrijk maar zoals al geschreven is beuken daarvoor ongeschikt.
Als je 10 cm dik eiken gaat tillen zou ik alvast een voetbalelftal reserveren. En buiten afdekken gaat mits geventileerd wel helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.