Boenwas verwijderen en lakken met Skylt

Oboema

Nieuw lid
27 nov 2012
4
0
Hallo,

Toch maar even voorstellen hier....al veel nuttige informatie van het forum gehaald, maar dit is mijn eerste "post". De afgelopen 10 jaar hebben we ons hele huis "opnieuw" gebouwd, en ondertussen ben ik wat meer met houtbewerken bezig. Zo ben ik nu bezig om een eikenhouten eettafel die al 50 jaar in de familie is te "vergroten" omdat hij te klein geworden is voor onze familie. Hij is 15cm breder en 30cm langer geworden, en er komt een ander onderstel onder. Nu was de originele tafel vrij ruw, en behandeld met meubelwas. Ik heb hem ondertussen grotendeels afgeschaafd, maar er zitten wat diepere stukken in die ik niet weggeschaafd krijg. Dat hoeft ook niet, hij hoeft niet helemaal spiegelvlak te worden. Als de was eraf is schuur ik hem verder zodat hij egaal wordt. Daarna de zijkanten verjongen en aflakken!

Hier wat fotootjes.

PXL_20230828_123441886.jpg
PXL_20230828_133445493.jpg
PXL_20230828_145102801.jpg
PXL_20230903_091116958.jpg


Nu wil ik de diepere plekken was-vrij krijgen voor ik ga schuren, en dan de tafel lakken met Skylt, maar ik heb een paar vraagjes:

1: waar kan ik de was het beste mee verwijderen zonder dat het hout verkleurd?
2: Was vrij is natuurlijk relatief, er zal altijd wel wat was overblijven.....kan ik dan wel lakken, of zal dit los laten?
3: Is het verstandig om eerst Skylt grondlak #5020 te gebruiken, en daarna nog 2 lagen Skylt original #5510?

Alvast dank voor het advies!
 

Bijlagen

  • PXL_20230828_133445493.jpg
    PXL_20230828_133445493.jpg
    118,3 KB · Weergaven: 6

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
 

Oboema

Nieuw lid
27 nov 2012
4
0
Yep, die had ik gelezen inderdaad. Heeft iemand dit wel eens geprobeerd? Ik lees geen resultaat van de topicstarter. :)
 

jorisvh

Post veel
welkom als poster 😉.

geen antwoord op je vraag, wel een bedenking over de keuze voor de constructie:
massief hout zet uit onder invloed van relatieve luchtvochtigheid: in de breedte (dwars op de nerf) tot 10x meer dan in de lengte (volgens de nerfrichting).
met de dwarsbalk voor de verlenging heb je kopshout tegen langshout gelijmd. dat gaat bij schommelingen van vochtigheid tot enorme spanningen lijden en je blad gaat meer dan waarschijnlijk barsten.

het is nu misschien te laat maar beter was geweest het blad eerst te verbreden en dan over de ganse breedte te verlengen en daar een glijdende zwaluwstaart als verbinding te kiezen.
 

Oboema

Nieuw lid
27 nov 2012
4
0
Ah! Ja, dat is een leermomentje....er zit nu niets anders op dan afwachten, en kijken wat er gaat gebeuren. Bedankt voor de tip voor toekomstige projecten :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.