Boekenkast van MDF

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Technisch gezien geen hout maar a la.

Ik maak een boekenkast in de hoek van MDF met notenfineer. Probleem met de olie is opgelost. Vragen over de constructie: Ik was eerst van plan om alleen in de hoek een balkje van 4.4/4.4 te plaatsen waar die op leunt. En aan de zijkant heb ik latjes gemonteerd waar die op leunt. Lijkt me echter dat 19mm MDF door gaat hangen dan, de kant tegen de muur is 90 cm en de voorkant is 60 cm. Nu heb ik op de foto 3 balkjes van 4.4/4.4 geplaatst. Zal dat voldoende zijn om te zorgen dat alles heel blijft? Hij is 30 cm diep waardoor de boeken aan de achterkant van de planken zullen staan en het gewicht dus op de balkjes leunt ipv aan de voorkant.

Verder, de hoeken heb ik 45 graden verstek gezaagd en gelijmd met lamellen. Zal dat sterk genoeg zijn of moet ik bijvoorbeeld een gaasje aan de onderkant vastmaken over de naad heen?
 

Bijlagen

  • IMG-20211123-WA0029.jpeg
    IMG-20211123-WA0029.jpeg
    62,3 KB · Weergaven: 148
  • IMG-20211123-WA0031.jpeg
    IMG-20211123-WA0031.jpeg
    30,9 KB · Weergaven: 146
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind de constructie heel mooi maar voor deze opzet (met zo'n grote overhang/overspanning) zou ik geen MDF gebruikt hebben, dat is gewoon niet sterk genoeg en gaat inderdaad doorhangen. Als je nog kunt, zou ik Multiplex overwegen - je ziet er toch niks van dankzij het fineer en dat is stúkken sterker.
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Ik vind de constructie heel mooi maar voor deze opzet (met zo'n grote overhang/overspanning) zou ik geen MDF gebruikt hebben, dat is gewoon niet sterk genoeg en gaat inderdaad doorhangen. Als je nog kunt, zou ik Multiplex overwegen - je ziet er toch niks van dankzij het fineer en dat is stúkken sterker.
Ik kan helaas niet meer veranderen van hout, dit was al duur genoeg. Hoe zou ik dit kunnen versterken nog? Die 3 pilaartjes is niet genoeg?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kan helaas niet meer veranderen van hout, dit was al duur genoeg. Hoe zou ik dit kunnen versterken nog? Die 3 pilaartjes is niet genoeg?
Mdf heeft geen nerf richting zoals echt hout, dus verzakt in alle richtingen. Je loopt dus kans op verzakking van achter naar voor. Misschien een schuine steun in de hoek van achter naar voor?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Je hebt geen steun aan de voorkant. Alleen al door de overspanning (van in feite 120 cm) zonder enige vorm van ondersteuning gaat het MDF doorzakken. Dat zal het na verloop van tijd gaan doen onder zijn eigen gewicht, laat staan als je daar nog wat boeken op zet.

Ik zou zelf de pilaartjes precies in het verlengde van de plank hebben gemaakt, en had dan een stalen u-profiel onder de MDF planken geplaatst. Dat profiel had je dan in de pilaartjes laten eindigen en gelijk erdoor laten ondersteunen.
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Ik denk dat ik er vakken van ga maken, helaas. Esthetisch gezien lelijk. Maar waar ik nu dus op de foto die balkjes heb staan dat ik dan ook mdf ga plaatsen naar voren toe zodat je overal vakken krijgt. Dan is de overspanning 40 cm aan de voorkant en achter nog wat minder (ivm de balkjes). Dat zou voldoende moeten zijn lijkt me?
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Ik denk dat ik er vakken van ga maken, helaas. Esthetisch gezien lelijk. Maar waar ik nu dus op de foto die balkjes heb staan dat ik dan ook mdf ga plaatsen naar voren toe zodat je overal vakken krijgt. Dan is de overspanning 40 cm aan de voorkant en achter nog wat minder (ivm de balkjes). Dat zou voldoende moeten zijn lijkt me?
je zou misschien ook aan een bepaalde vorm van schapdragertjes kunnen denken? Die hoeven aan de voorzijde niet zo op te vallen...
En even 'out of the box', je zou de ondersteuning ook kunnen creëren door de schapjes aan slanke staalkabels op te hangen? (mits je er boven natuurlijk iets vast kunt maken om te hangen)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik denk dat ik er vakken van ga maken, helaas. Esthetisch gezien lelijk. Maar waar ik nu dus op de foto die balkjes heb staan dat ik dan ook mdf ga plaatsen naar voren toe zodat je overal vakken krijgt. Dan is de overspanning 40 cm aan de voorkant en achter nog wat minder (ivm de balkjes). Dat zou voldoende moeten zijn lijkt me?
Ik heb MDF gebruikt voor mijn gereedschapskasten in de werkplaats. Ik heb de ondersteuning gegeven in de vorm van vuren balken die voor en achter onder de plank zijn geschroefd, op deze foto zie je ze in de achtergrond:

20210619_205419.jpg

Natuurlijk is jouw kast mooi afgewerkt met fineer enzo, maar misschien dat je die balkjes die je aan de achterzijde hebt, horizontaal onder de voorzijde van de planken kunt maken? Dan past het nog in de esthetiek van de kast en hoef je alleen een verticaal pootje in de hoek (de elleboog, als het ware) de plaatsen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
hij zit in elkaar wat gebeurd er als je met een kilo of 50 op de hoek drukt?

als hij te veel veert
kan je overwegen om de hoek op te hangen aan het plafond
met bijvoorbeeld een stalen rond 10
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Bedankt voor alle suggesties. Ik denk dat ik er gewoon vakken van ga maken, dat zou dan sterk genoeg moeten zijn en zorgt ervoor dat het niet té lelijk wordt. Zodra het klaar is zal ik wel meer foto's plaatsen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Als je vakken maakt kun je die mischien beplakken met een kaft en rug van een echt boek.
Dan vallen ze niet op tussen de andere boeken en zijn je planken toch stevig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit en ZotVanHout

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Als je vakken maakt kun je die mischien beplakken met een kaft en rug van een echt boek.
Dan vallen ze niet op tussen de andere boeken en zijn je planken toch stevig.
Haha, dat vind ik wel een goed idee. Ben alleen bang dat ik dat niet netjes genoeg kan doen waardoor het lelijk wordt. Maar ik zal er eens over nadenken.
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Het resultaat. Tevreden mee! Wel lastiger dan gedacht en niet 100% perfect. Ook meer werk helaas dan ik voor ogen had.

exvTch5.jpg
 

FrituurKoning

Actieve deelnemer
10 apr 2021
50
25
Schiphol
Ziet er netjes uit! Hoe heb je de verticale ondersteuningen bevestigd?
Bedankt. Ik heb ze ´gepocket´ schroeft aan de binnenkant zodat je het niet ziet.

Wat een gekloot is dat trouwens in hoekjes waar je het niet ziet. Heb zo´n Kregjig en is met van die vierkantkopschroeven ipv torx. Als je niet ziet waar je schroeft in een kleine ruimte dan is dat echt niet handig. Torx pakt je bitje veel beter dan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.