boekenkast maken

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
297
omgeving Rotterdam
Naast onze open haard had de vorige bewoner een wand laten maken om de TV te verbergen. Was leuk idee, maar het heeft nooit gewerkt, het was loze ruimte

Omdat we in de woonkamer geen goede plek hadden voor boeken en wat andere zaken, het licht slecht was en we beperkt waren in de stopcontacten hebben we besloten om de wand weg te halen en te vervangen door een inbouw boekenkast.
Daarmee zou de woonkamer een tweede plek om te zitten moeten worden, met name in de winter.

Omdat ik niet langere tijd in de woonkamer kon klussen, was een prefab kast een voorwaarde, uit die randvoorwaarde volgde dat ik de kast moest kunnen tillen van de garage naar het huis en kunnen ophangen.
Een gedeelde kast paste ook goed bij de maten van het plaatmateriaal dat de houthandel voor de achterzijde kon leveren.

De kasten zijn globaal 1700x830x230 en opgebouwd met 18 en 9mm berken multiplex - toen het nog net betaalbaar was;)
De houthandel heeft de platen in hanteerbare stukken gezaagd volgens mijn zaaglijst en thuis afgeleverd. Daarmee was het nog veel goedkoper dan de online aanbieders van op maat gezaagd hout.

Ontwerp

Uit de randvoorwaarden die ik hierboven noemde, volgden de volgende ontwerpkeuzes
  • Plinten boven en onder voor verlichting en stroom aansluitingen die niet in het zicht zitten, deze dragen ook bij aan de stijfheid tijdens het vervoer;
  • Boekenplanken zijn opgebouwd als torsion box, in de kast zitten geleiders waar ik de plank overheen schuif zodra de kast hangt, dit beperkt het gewicht en past ook mooi bij de tussenwand die uit 2x18mm bestaat;
  • Geen zichtbare verbindingen, dus ophangen met een haaklat
  • De toekomstige inhoud van de schappen heeft de hoogte bepaald, waardoor de verdeling een beetje "raar" is;
  • Het mocht geen echte boekenkast worden, daarom heeft de kast weinig boekenplaken voor de hoogte.

Om het mezelf nog wat makkelijker te maken, heb ik de maten zo gelijk mogelijk gehouden. Dus wel afgeronde hoeken met de kantenfrees, maar de boekenplanken liggen niet een paar mm terug ten opzichte van de voorkant.

Bouw
De bouw ging redelijk voorspoedig, het basis materiaal was zoals gezegd al op maat gemaakt en hoefde ik alleen in te korten / op te delen.

De boekenplanken zijn in een avond in elkaar gezet, waarbij ik met een paar hulpstukken alles snel en met identieke maten kon lijmen en met spijkers alles op zijn plek hield.
Met schilderstape heb ik vervolgens de plekken waar ik nog moest lijmen, vrijgehouden van verf. Dit was een beetje lastig omdat mijn vrouw zich geen beeld kon vormen van de indeling, maar het is goed gekomen.
Het vooraf schilderen was even puzzelen met de ruimte, maar heeft me echt veel werk achteraf gescheeld. Ik heb eigenlijk niets aan het schilderwerk hoeven te herstellen.


Slopen en Plaatsen
Toen ik de kast zo goed als gereed had, heb ik de gipswand in een ochtend weggehaald en kon alles nog een keer meten en daar zaten de grootste problemen. De boel was schever dan gedacht waardoor ik toch nog wat ruimte te kort kwam en het stucwerk heb moeten aanpassen. Dat was wel even spannend:) De boekenplanken kon ik zonder al te veel kracht in de kast schuiven en heb ik niet eens meer gelijmd of geschroef.
De linkerkast is uiteindelijk met wat botte kracht van onderen in de nis geschoven. Dit alles heeft me bij elkaar nog wel twee dagen werk gekost, ook omdat ik bijvoorbeeld niet kon werken als onze dochter sliep.
De beslissing om alles zoveel mogelijk in de garage voor te bereiden heeft me uiteindelijk veel tijd bespaard en is het resultaat ten goede gekomen.


Geleerd
Plannen van je werk is zo belangrijk voor een mooi resultaat. Als je onderdelen die dezelfde maat moeten hebben in één keer zaagt heb je nooit "meetfouten", alles is dan te groot of te klein.

Probeer zo weinig mogelijk te meten, maar gebruik vaste referenties. Zal ik een volgende keer de haaklaat zo maken dat ik vanaf de bovenzijde of onderzijde maatvoer als ik twee kasten heb. Een paar mm verschil bij het bevestigen heeft me nog wat hoofdbrekens opgeleverd bij het plaatsen omdat één kast een paar mm verschil had ten opzichte van de andere kast.

Ook op de plekken waar ik geen kieren had, heb ik de overgangen gekit. Dit maakte het schilderwerk veel netter en ziet goed uit ook. Sinds ik babydoekjes gebruik om overtollige kit te verwijderen en netjes af te werken is het ook makkelijk en snel om te gebruiken.
De meeste voortgang bij het bouwen maakte ik als ik een paar uur achter elkaar kon werken. Voor het verven volstaat meestal een half uurtje in de avond, maar alle andere zaken moet je gewoon een paar uur zonder onderbrekingen kunnen werken. Zo voorkom je ook dat je instellingen van je zaag kwijt raakt en het uiteindelijk nooit meer zo mooi passend krijgt als je wilt.

Hoewel ik voor het zagen van de afdeklijsten van de inschuifkast de instellingen van de kapzaag had gecontroleerd, bleken die na het vele zagen van de afgelopen weken toch een beetje verlopen te zijn. Zo is niet alles meer mooi haaks geworden. Maar door alle naden af te werken met kit is het niet te zien en ik het resultaat mooi.
Door met een afrondfrees alle kanten te bewerken ziet de kast er een stuk netter uit dan wanneer ik alleen de kanten had gebruiken met de schuurmachine.

Berkenmultiplex is misschien een dure keuze voor een kast die wordt geschilderd, maar de kwaliteit is ernaar. De laagopbouw zorgt voor een mooi effect en ik heb eigenlijk niets hoeven te plamuren voor het verven. Het is wel loodzwaar als je een korpus in je eentje naar binnen moet tillen.

Het resultaat
We zijn erg tevreden met het resultaat, zoals hij nu hangt voelt het alsof hij daar altijd al heeft gehangen en dat is een goed teken.
Mijn vrouw heeft de spullen die ze in de kast wilde zetten een plek kunnen geven en de spots geven voldoende licht. Dat ze via de afstandsbediening of de app nog van kleur kunnen veranderen is leuk.
Het is me alleen niet meer gelukt om nog een extra RJ45 WCD te plaatsen. Ik kreeg de CAI kabel niet losgetrokken en heb deze dus maar laten zitten. Wil ik in de toekomst hier nog wat, dan zal ik met de Multimaster aan de slag moeten en kan ik er hopelijk nog net bij.
 

Bijlagen

  • IMG_4622.jpg
    IMG_4622.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 55
  • IMG_4623.jpg
    IMG_4623.jpg
    76,7 KB · Weergaven: 49
  • IMG_4694.jpg
    IMG_4694.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 47
  • IMG_4697.jpg
    IMG_4697.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 47
  • IMG_4965.jpg
    IMG_4965.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 48
  • IMG_5087.jpg
    IMG_5087.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 53
  • IMG_5179.jpg
    IMG_5179.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 56
  • IMG_5180.jpg
    IMG_5180.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 53

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Mooi gemaakt en bedankt voor het delen van de leermomentjes, daar hebben we allemaal iets aan. Vooral het meten vanuit een vaste referentie zodat je niet fout op fout stapelt is een les die ik zelf ook heb moeten trekken 😉
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.217
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zal ik een volgende keer de haaklaat zo maken dat ik vanaf de bovenzijde of onderzijde maatvoer als ik twee kasten heb. Een paar mm verschil bij het bevestigen heeft me nog wat hoofdbrekens opgeleverd bij het plaatsen omdat één kast een paar mm verschil had ten opzichte van de andere kast.
ben nieuwsgierig naar hoe je de vrouwelijke haaklat geplaatst heb & waar je die paar mm verschil had
om hoogteverschillen tussen - in jouw situatie - te vermijden plaats ik een doorlopende vrouwelijke haaklat
die gaat evenwel niet rechtstreeks op de muur, maar op een plaat, zodat ik de haaklat zelf perfekt waterpas kan hangen
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.407
297
omgeving Rotterdam
Ik heb de vrouwelijke haaklat ook op een drietal latten vastgezet, met waterpas etc. Zie plaatje 4965.
Het probleem zat bij de mannelijke haaklat op de kast, daar heb ik me een paar mm!! vergist in de hoogte. Hierdoor hing de linker kast een fractie te hoog.
Na gevloek en gezweet, heb ik de vrouwelijke haaklat doorgehaald en een fractie lager geplaatst. Maar ik had de ervaring liever niet opgedaan:)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.