Boeken over (Japanse) houtbwerking

inhico

Nieuw lid
6 mrt 2023
1
0
Winterswijk
Hallo,
Hopelijk mag ik dit hier vragen.
Voor een vriend ben ik op zoek naar een goed boek over houtbewerking. Kan houtbewerking in het algemeen zijn, of specifiek Japanse houtbewerking. Iets specifieker: hij heeft belangstelling voor meubelmaken. En het is niet snel te technisch.

Heeft iemand goede tips?

Alvast dank
Peter
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Het is niet direct gericht op meubelmaken op zichzelf, maar ik vind dit een geweldig boek. Ik betrap mezelf erop dat ik er regelmatig doorheen blader en dat is voor mij een teken dat ik een boek echt de moeite waard vind.
 

Bijlagen

  • toshio_odate.png
    toshio_odate.png
    459,1 KB · Weergaven: 7

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Hallo,
Hopelijk mag ik dit hier vragen.
Voor een vriend ben ik op zoek naar een goed boek over houtbewerking. Kan houtbewerking in het algemeen zijn, of specifiek Japanse houtbewerking. Iets specifieker: hij heeft belangstelling voor meubelmaken. En het is niet snel te technisch.

Heeft iemand goede tips?

Alvast dank
Peter
Vraagje: is de taal belangrijk? Zo niet, kijk dan eens in de boekenafdeling van Dictum.com. Daar vind je Duits en Engels. Het is wel even zoeken, maar er is genoeg te vinden. Ook Baptist.nl heeft veel boeken over hout(bewerking) enz. Veel overlap met Dictum. Net als bij Dictum even zoeken naar titels die met Japan te maken hebben.
In het Nederlands is er niet veel te vinden op dit gebied, ben ik bang.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Het boek van Toshio Odate is goed, heb ik ook.

Daarnaast: 'Complete Japanese Joinery' van Yasuo Nakahara. Prachtig boek met speciale joints, onder andere bij tempelbouw gebruikt. Daar zitten kunststukjes tussen.

Ik raad ook iedereen aan om de boeken van Tage Frid te lezen. Boek 1 (van 3) gaat over Joinery. 'Tage Frid teaches Woodworking'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.