Blum scharnieren vraag ivm boorafstand

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.524
352
Torhout, België
Ik ben bezig met een kastje te maken, die dan in onze grote vakkenkast zal passen. Hiervoor gebruik ik voor de eerste keer potscharnieren van Blum (spannend!), van het opliggende type. Op de instructies staat dat het rond gat in het deurtje op 3 tot 7 mm van de rand geboord moet worden. Bij een proefstukje (zie vurenhout op foto) merkte ik echter dat er bij 7 mm afstand nog veel ruimte is tussen corpus en deurtje. Daarom heb ik eens getest met 9 mm, en dat geeft een beter resultaat (zie foto).
Nu is mijn vraag: is er een reden waarom je niet meer dan 7 mm zou mogen hanteren? Kan er een nadeel zijn aan die afstand van 9 mm? Alles lijkt normaal te functioneren. Het deurtje zal niet haperen aan de binnenzijde van de vakkenkast, volgens het proefstukje.

1000021041.jpg

1000022804.jpg

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
458
504
5mm (tussen randje van het 35mm gat en de rand van het deurtje) werkt voor mij prima. Blum heeft templates voor het uitboren van beide delen (eventueel ook zelf te 3d printen). Let even op dat je de gaten naast het gat van de scharnier goed boort.

Meest handig is een centreerboortje gebruiken en even een winkelhaak langs de achterkant van de scharnier te leggen tijdens het voorboren van de gaatjes.

Edit: de uitleg van Peter Millard is wel erg goed hierover, zoek maar even z'n youtube kanaal op (10minuteworkshop)

jorisvh

Post veel
Als de boorafstand groter maakt, gaat het front in open toestand dichter bij of tegen de stijl komen.
in principe bepaal je hoeveel opdek je wil, maw hoe dik is de stijl en hoeveel voeg wil je? dat bepaalt de boorafstand.

met een standaard 110gr opdek scharnier kan je (in principe) tot 18mm opdek gaan, bij boorafstand 7mm Catalogus en planningsprogramma 2024-2025
1754253033087.png
met een speciaal scharnier 110gr tot 20mm bij boorafstand 7mm Catalogus en planningsprogramma 2024-2025
1754253186620.png
met een 155gr tot 34mm bij boorafstand 11mm Catalogus en planningsprogramma 2024-2025
1754253410094.png

Daar zit altijd nog wel 1-2mm rek op omdat er altijd nog 1-2mm af te regelen valt. Ik verwacht dat je met 9mm de scharnier naar voor toe moet regelen om de deur open te krijgen. dan zit het front in gesloten toestand wat verder van de stijl.

• Leuk
Waarderingen: Woodlex en ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.439
2.653
Klein-Brabant, Vlaanderen
het meest volledige antwoord heb je al van @jorisvh gekregen (y)

bij gebruik van de ecodrill staat die bij mij meestal op 5

de ruimte tussen corpus en deur dient - als ik mij niet vergis - bij het plaatsen van een duw&open 3 mm te zijn
dan is het logisch dat ook aan de scharnierkant er 2 tot 3 mm opening is
anders staat de deur scheef tov het corpus

de deur op zich moet ook kunnen draaien
trek je die tegen het corpus, dan schuurt de hoek van de deur bij het openen mogelijks tegen het corpus
tenzij je die hoek afrondt

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.524
352
Torhout, België
Bedankt allen! Door uitleg van Joris realiseer ik me dat ik wellicht andere scharnieren had moeten kopen. Mijn corpus heeft namelijk een dikte van 20 mm, dus met mijn scharnieren is het logisch dat er veel ruimte is tussen stijl en deur met een boorafstand van 7 mm. Ik vond het al vreemd dat het tabelletje maar tot 18 mm ging. Ik zal proberen met 8 mm boorafstand i.p.v. 9, dan mik ik op een afstand rondom van 2 mm.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.