Ik ben bezig met een kastje te maken, die dan in onze grote vakkenkast zal passen. Hiervoor gebruik ik voor de eerste keer potscharnieren van Blum (spannend!), van het opliggende type. Op de instructies staat dat het rond gat in het deurtje op 3 tot 7 mm van de rand geboord moet worden. Bij een proefstukje (zie vurenhout op foto) merkte ik echter dat er bij 7 mm afstand nog veel ruimte is tussen corpus en deurtje. Daarom heb ik eens getest met 9 mm, en dat geeft een beter resultaat (zie foto).
Nu is mijn vraag: is er een reden waarom je niet meer dan 7 mm zou mogen hanteren? Kan er een nadeel zijn aan die afstand van 9 mm? Alles lijkt normaal te functioneren. Het deurtje zal niet haperen aan de binnenzijde van de vakkenkast, volgens het proefstukje.

Nu is mijn vraag: is er een reden waarom je niet meer dan 7 mm zou mogen hanteren? Kan er een nadeel zijn aan die afstand van 9 mm? Alles lijkt normaal te functioneren. Het deurtje zal niet haperen aan de binnenzijde van de vakkenkast, volgens het proefstukje.