Blum Scharnieren Dikke deuren - ruimte tussen de deuren

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Hallo, weet iemand hoeveel ruimte je moet voorzien bij een kast met dikke deuren (dikte deurpaneel = 32mm)
(corpus met 2 deuren, en ben opzoek naar de ruimte tussen beide deuren, zodat ze elkaar niet raken bij het openen/sluiten)
ik gebruik Blum scharnieren voor dikke deuren (71B9550)

bij normale deuren (18mm) reken ik meestal een 3 a 4mm maar ik vrees dat dit te weinig is.
ruimte liefst zo klein mogelijk aangezien je door de opening in de kast kijkt

iemand ervaring mee?

thnx
Wim
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Ik heb destijds Meubelbeslagonline gebruikt om alles te kopen, maar ook voor advies. Kan het zeker aanraden daar eens te polsen!
 

jorisvh

Post veel
over de ruimte die je aan de scharnierkant nodig hebt, vind je alle info in de Blum catalogus.
dit is enkel van belang als er een andere deur of zichtzijde is naast de scharnieren. Op het einde of bij een vrijstaande kast met 2 deuren heb je zelfs helemaal geen dikke deur scharnieren nodig.

over de ruimte aan de andere kant heb ik me eerlijk gezegd nog nooit zorgen gemaakt. ik doe 2mm en nog nooit problemen gehad.
je kan er volgens mij van uitgaan dat de deur over de eerste paar graden recht naar voor beweegt. het maakt niet uit hoe dik ze is, ze zal niet richting de andere deur bewegen en evt raken.
je zou het kunnen testen door een deur bij te regelen tot ze de naastliggende net niet raakt. volgens mij gaat die gewoon open.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
over de ruimte die je aan de scharnierkant nodig hebt, vind je alle info in de Blum catalogus.
dit is enkel van belang als er een andere deur of zichtzijde is naast de scharnieren. Op het einde of bij een vrijstaande kast met 2 deuren heb je zelfs helemaal geen dikke deur scharnieren nodig.

over de ruimte aan de andere kant heb ik me eerlijk gezegd nog nooit zorgen gemaakt. ik doe 2mm en nog nooit problemen gehad.
je kan er volgens mij van uitgaan dat de deur over de eerste paar graden recht naar voor beweegt. het maakt niet uit hoe dik ze is, ze zal niet richting de andere deur bewegen en evt raken.
je zou het kunnen testen door een deur bij te regelen tot ze de naastliggende net niet raakt. volgens mij gaat die gewoon open.
Dag joris,

had inderdaad beter vermeld dat er in totaal 3 deuren zijn
(deuren zijn 9mm zwart mdf met daarop verlijmd een akupanel en links en rechts afgewerkt met een 4mm eiken fineer lat)

linkse (enkele) deur met opliggende scharnieren
middelste (dubbele) deur met halfopliggende scharnieren
rechtse (dubbele) deur met opliggende scharnieren

ik zoek dus de vereiste opening tussen de middelste en rechtse deur. Momenteel raken die panelen elkaar
afregelen van de half opliggende scharnieren is beperkt door de linkse deur.

zou nu de 2 dubbele deuren (middelste en rechtse) 6mm versmallen (dus totaal 12mm) en heb 10 montage plaatjes 3mm (175H3130 onyx zwart) besteld om zo meer afregelmogelijkheden te hebben. (1 kant met 0mm en 1 kant met 3mm of zelfs aan beide kanten 3mm)

of zou jij nog meer inkorten?

2 sketchup bestanden toegevoegd
gangkast ontwerp.skp: initiële ontwerp naar de klant voor we de effectieve akupanelen hadden
gangkast ontwerp.skp: met effectieve paneel afmetingen
 

Bijlagen

  • Gangkast ontwerp.skp
    1.018,4 KB · Weergaven: 10
  • Gangkast ontwerp2.skp
    953,2 KB · Weergaven: 3

jorisvh

Post veel
hallo @wimpie, hier is hogere Blumologie voor nodig :oops:.

heb de skp even in fusion360 ingelezen. situatie van deuren en draairichting is dus zo?
1698661322030.png
korpusbinnenbreedte L 547mm / M+R 1103mm, dikte korpus zijdes 18mm

Blum geeft minimum voeg op voor de linkerkant van L, de rechterkant van R en tussen L & M. ik zou tussen M&R hetzelfde te nemen.
van belang is de combinatie van frontopdek (hoeveel van de stijl wordt door de deur bedekt), de boormaat (afstand rand 35mm gat tot rand deur) en de dikte van de montageplaat.
ik veronderstel dat je de 35mm gaten al geboord hebt en dat je de "standaard" 5mm (maw center op 22,5mm) gebruikt hebt.
1698664822003.png
onderste tabel:
voor een 32mm dikke deur en om volledig regelbereik te houden heb je 4.3+0.3=4.6mm voeg nodig, neem 5mm.
tabel boven links:
frontopdek L & R, met 5mm voeg, wordt 13mm. je krijgt 13mm opdek met een scharnier voor hoekaanslag, boormaat 5mm en montageplaat +3mm.
bovenste tabel rechts:
frontopdek L & M aan de middenstijl wordt 6,5mm (2x6,5+5=18). je krijgt 6,5mm opdek met een scharnier voor middenaanslag, boormaat 5mm en montageplaat 0mm.

hieruit volgen de maximale breedtes van de fronten:
L: 13 + 547 + 6,5 = 566,5mm (in je tekening zie ik 570mm)
M & R: ( 6.5 + 1103 + 13 - 5) / 2 = 558,75mm (in je tekening zie ik 2 x 561 mm)

en dan moet wellicht nog rekening houden met de verdeling van de latten van de akupanels 🤔.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
waow, ik blijf altijd duizelen als ik die tabellen zie...

we hebben nu de M en R deur terug in atelier liggen om in te korten. Links hangt nog bij de klant

maar als ik het goed heb zou ik voor de linkse deur de 0mm plaatjes kunnen laten hangen. De frontopdek wordt dan 16 ipv 13 en dan komt de max breedte op 569,5 (en ik heb 570 dus die moet ik dan niet aanpassen

midden deur hou ik de 0mm plaatjes
rechts installeer ik 3mm plaatjes
en ik versmal M en R met 3 a 4mm (praktisch dan 8mm afzagen en een nieuwe lat fineer van 4mm plakken)

of ben ik nu helemaal aan het flippen?
naast de kast is nog een 18mm afdeklat dus die paar mm opdek verschil gaat nauwelijks zichtbaar zijn.

alvast super bedankt voor je feedback.
morgen moet ik de 3mm plaatjes bij VanHoecke gaan afhalen, eens informeren of die geen cursussen organiseren
 

jorisvh

Post veel
maar als ik het goed heb zou ik voor de linkse deur de 0mm plaatjes kunnen laten hangen. De frontopdek wordt dan 16 ipv 13 en dan komt de max breedte op 569,5 (en ik heb 570 dus die moet ik dan niet aanpassen
interfereert L links nu niet met muur, paslat, zichtzijde, … als je maar 2mm voeg hebt? als daar geen probleem is, dan kan dat uiteraard zo blijven.
midden deur hou ik de 0mm plaatjes
Daar ga je links wel echt 5mm voeg nodig hebben. Is de afstand van het 35mm gat 5mm? dan zou dat idd met 0mm plaatjes moeten lukken.
rechts installeer ik 3mm plaatjes
is er aan de rechterkant van R een probleem? als de situatie daar hetzelfde is als links van L, kan je daar misschien ook gewoon opdek 16mm aanhouden?
en ik versmal M en R met 3 a 4mm (praktisch dan 8mm afzagen en een nieuwe lat fineer van 4mm plakken)
kan je niet maar 1 deur aanpassen? enkele mm verschil ga je niet zien, vermoed ik.
eens informeren of die geen cursussen organiseren
Ik vrees ervoor. je in de zetel zetten en de blum catalogus bestuderen is wat mijn leraar meubel maken zei 🙄
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Bij deuren in huis van zo'n 36 mm dik zaag je de deur aan de sluitzijde onder een hoek 1,5 graden. Dan krijg je in gesloten toestand een smalle opening en bij openen raken de deuren niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.