BLUM - mal voor geleiders, scharnieren & oplegplaatjes

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
Meer en meer heb ik nood aan het herschikken / herplaatsen / hergebruiken van corpussen, geleiders, scharnieren & oplegplaatjes.
Dat vergt telkens precies meet-, reken- & paswerk, wat mij wel eens te veel wordt.
En fouten worden meedogenloos afgestraft.

Bij blum vind ik onderstaande mallen.
De eerste kost rond de 100 euro. De tweede rond de 300 euro.

Hebben jullie hier ervaringen mee ?

Hebben jullie alternatieven die dezelfde precisie & gebruiksgemak bieden ?

Meer algemene vraag: gebruiken jullie mallen van Blum voor het plaatsen van beslag van andere merken ?

> Mallen van Blum
1628435700275.png
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik gebruik de Ecodrill, de aanslag voor de montageplaatjes (65.5300), de boormal voor de Movento geleiders (T65.1000.02) en de mal voor het bepalen van de diepte (65.5631). Behalve de Ecodrill zijn dit allemaal vrij betaalbare, simpele mallen.

Ik heb de afgelopen maanden tientallen ladegeleiders geplaatst, maar nooit behoefte gehad aan een dergelijke mal. Voor mijn gevoel moet je behoorlijk veel identieke kasten gaan maken voordat je je investering in dit soort mallen (en het instellen ervan) eruit haalt. En ik vraag me af of je dan niet beter de erop volgende stap kunt nemen naar bijv. CNC werk. Voor kleine series kun je ook overwegen zelf een mal te maken van gewoon een stuk multiplex. Als je daar een aanslag op maakt en de gaten nauwkeurig boort ben je er immers ook.

In het algemeen zou het plaatsen van deze geleiders overigens geen karwei moeten zijn dat extreme precisie vergt. Pas na het plaatsen van de lades monteer je immers fronten die alle kleine afwijkingen verbergen. En anders zijn de geleiders nog bij te stellen.

De Drillpro mal heb ik, maar die gebruik ik alleen om de gaten voor grepen te boren. En zelfs daarvoor meet ik e.e.a. meestal na, want het exemplaar dat ik gebruik wijkt over de lengte van een lange greep (320 mm) zeker 2 mm af.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.824
2.651
Gaanderen
Meer en meer heb ik nood aan het herschikken / herplaatsen / hergebruiken van corpussen, geleiders, scharnieren & oplegplaatjes.
Dat vergt telkens precies meet-, reken- & paswerk, wat mij wel eens te veel wordt.
En fouten worden meedogenloos afgestraft.

Bij blum vind ik onderstaande mallen.
De eerste kost rond de 100 euro. De tweede rond de 300 euro.

Hebben jullie hier ervaringen mee ?

Hebben jullie alternatieven die dezelfde precisie & gebruiksgemak bieden ?

Meer algemene vraag: gebruiken jullie mallen van Blum voor het plaatsen van beslag van andere merken ?

> Mallen van Blum
Bekijk bijlage 106168
Ik had de oude versie voor het plaatsen van scharnieren. Die is een jaar of 15 geleden verdwenen. Ik heb laatst op het www lopen zoeken en heb toen hele grote prijsverschillen ontdekt. Zoeken op het Blumnummer kan je veel schelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.409
299
omgeving Rotterdam
Zelf heb ik goede ervaring met de wolfcraft Dübelleiste , waarmee ik zelfs in een korpus nog aan het knoeien ben geweest.
Wat ook goed werkt voor lades zijn stukken MPX van verschillende hoogtes. Die zet je in de kast vast, plaatst de ladegeleider, boort de gaten, schroeft het vast en klaar. Je hoeft niets meer te meten en de verschillen zijn altijd identiek.
Nadeel is dat je in een gemonteerd kastje zit te werken en dat is met mijn formaat altijd een hele klus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ZotVanHout

jorisvh

Post veel
Ik gebruik de linkse universele mal om scharnieren en lade geleiders in corpussen te boren met 5mm voor systeemschroeven. Voor typische geleiders van 550mm voor kasten van 600mm diep is ze helaas niet lang genoeg. De achterste 2-3 gaatjes boor ik door de geleider nadat de voorste 3-4 schroeven bevestigd zijn. Denk eerlijk gezegd dat 5-6 schroeven per geleider meer dan voldoende zijn en dat het echt niet uitmaakt in welk gaatje je wel of niet een schroef draait.
Kost bij van Hoecke als zelfstandige overigens maar ong 60€ excl. Universele mal.

De rechtse mal is eigenlijk een aantal keer de linkse. Enkel nuttig als je veel identieke kasten moet maken. En, eerlijk gezegd, ik denk niet dat ik ooit een keuken gemaakt heb met meer dan 2 kasten met identiek gatenpatroon.

Daarnaast ook nuttig:
  • voor lade fronten: Universele boormal ong 30€ excl.
  • voor fronten met scharnieren ecodril ong 160€ excl - wel spijtig dat daar geeen aansluiting voor een stofzuiger op zit want die zit na elke boor/frees beurt vol spanen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor fronten met scharnieren ecodril ong 160€ excl - wel spijtig dat daar geen aansluiting voor een stofzuiger op zit want die zit na elke boor/frees beurt vol spanen.
dank, joris,
de ecodrill heb ik ook
inderdaad heel slecht ontworpen
de ruimte tussen de 35 mm en het huis is te smal
vroeger krabde ik de spanen uit
nu pak ik het persluchtpistool, draai mijn hoofd naar de andere kant, psst & is leeg (de ecodrill, niet mijn hoofd - alhoewel ik sporadisch wens dat ik dat ook zo zou kunnen 🤣
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: jorisvh

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.746
403
Zelf gebruik ik de Hettich Drilljig:

276173123.jpg

Ben tevreden over de werking en instelbaarheid, maar zoals alle/de meeste mallen: zonder stofafzuiging. Is echter makkelijk op te lossen door een stofzuigdarm aan de onderkant te houden tijdens het boren (y)

Voor geleiders heb ik de Hettich Accura, werkt heel efficiënt icm een boor met huls:

IT_Bohrer_01_shop.jpg

Ook te gebruiken met extra mallen voor meubelgrepen, slotplaatjes,....

Meer info op deze en volgende pagina's:

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.824
2.651
Gaanderen
met deze van blum (video) kan je de positie van de 32-mm-gaten naar de positie van de nog te boren scharnieren omzetten, en omgekeerd

Bekijk bijlage 106241
Ja die had ik maar is zoek geraakt. Waarschijnlijk een keer uitgeleend en nooit teruggekregen. Ik heb nog wel ergens z'n oranje boormalletje liggen. Is best handig om de boorgaten af te tekenen. Je kan bij deze mal de "vorken" van de oranje mallen in de scharnierpotten drukken. Hierna zet je de mal in de kast en boor je de plaatjes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.824
2.651
Gaanderen
Ik kijk nu het filmpje en zie dat ik het andersom gedaan heb dan de video. Ja toen ik die mal kreeg wist ik nog niets van Youtube.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij nieuwbouw is zo'n mal overbodig
dan zet je de stand van de 32-mm-boring over op de nog te boren deur
om een deur waarin reeds potgaten zijn, in een ander corpus te plaatsen waar de 32-mm-boring niet met de potgaten overeenstemt, is zo'n mal handig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.