Blind bekleden

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Dag iedereen,

Bij het afwerken zou ik de omcirkelde delen willen bekleden met eikenhout. Dit zal bestaan uit een massief eiken paneel van 18mm dik.

Nu wil ik dit blind doen en klemmen is niet overal een optie, deels door gebrek aan voldoende lijmklemmen maar ook dat er niet overal een lijmklem vastgemaakt kan worden.

Mijn idee is om de houten delen te bekleden door de eiken stroken/ panelen in te lijmen met witte houtlijm en te plakken ondersteund met enkele deuvels.

De keper en staander kan ik eventueel ook langs achter schroeven ( 8cm) en lijmen.

Zie ik mogelijkheden over het hoofd of zit ik op het juiste spoor?

Bijkomende vraag is hoe ik ervoor kan zorgen dat de eiken afdekking goed aangedrukt blijft in het deel links boven. Hier kan ik geen. Lijmklem plaatsten. Idem voor de onderste ligger deze is aan de boven en onderzijde reeds afgedicht.
DSC_2335~2.JPGDSC_2326~2.JPG
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Schroeven kan scheuren veroorzaken doordat het massieve hout niet kan werken.
Ik zou multiplex fineren en dit met lijm en eventueel wat pin nails vastzetten.
of een lijmende kit (high tack)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bij het afwerken zou ik de omcirkelde delen willen bekleden met eikenhout. Dit zal bestaan uit een massief eiken paneel van 18mm dik.
bereid je er op voor dat de massieve eik gaat werken
zeker wanneer die net onder het plafond komt, waar het altijd warmer en droger is
een alternatief is mpx met eikfineer
wanneer ik dat gebruik, werk ik dat met een strook van 20 mm massieve eik af
je moet echt in het vak zitten om te beseffen dat dit niet massief is
 

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Dag iedereen,

Bij het afwerken zou ik de omcirkelde delen willen bekleden met eikenhout. Dit zal bestaan uit een massief eiken paneel van 18mm dik.

Nu wil ik dit blind doen en klemmen is niet overal een optie, deels door gebrek aan voldoende lijmklemmen maar ook dat er niet overal een lijmklem vastgemaakt kan worden.

Mijn idee is om de houten delen te bekleden door de eiken stroken/ panelen in te lijmen met witte houtlijm en te plakken ondersteund met enkele deuvels.

De keper en staander kan ik eventueel ook langs achter schroeven ( 8cm) en lijmen.

Zie ik mogelijkheden over het hoofd of zit ik op het juiste spoor?

Bijkomende vraag is hoe ik ervoor kan zorgen dat de eiken afdekking goed aangedrukt blijft in het deel links boven. Hier kan ik geen. Lijmklem plaatsten. Idem voor de onderste ligger deze is aan de boven en onderzijde reeds afgedicht.
Bekijk bijlage 101806Bekijk bijlage 101807
Ik zie op YouTube vaak “klussen met Henk” en die gebruikt vaak secondenlijm met activator van “Mitre fffffast”.... Lijkt mij superspul! Kga her binnen kort aanschaffen. Hoop dat je hier wat aan hebt....
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Ter verduidelijking, de massieve panelen zijn gevingerlaste platen van Cando. Helaas geen tijd om de platen zelf te maken, dus maar eenvoudig gekocht... Stroken die ik hieruit haal zijn niet zo groot, enkele voorbeelden in mm;

110 * 770 * 18
110 * 520 * 18
45 * 600 * 18
130 * 445 * 18
...
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
In april vroeg ik advies rond het blind afwerken. Hier nog een foto van het eindresultaat.

Het is een combinatie van een deuvel / lijm verbinding (high tack)

Rechts nog twee klemmen om de laatste strook met lijm netjes te laten drogen. De openingen bevatten elk twee schuifdeurtjes. Al bij al tevreden van het resultaat. 😊

Ben nog aan het twijfelen of ik er een afwerking opzet van olie of het gewoon onbewerkt laat.
 

Bijlagen

  • DSC_2570.JPG
    DSC_2570.JPG
    76,4 KB · Weergaven: 40
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.