Blad zaagtafel draaid erg lang na.

snellejelle

Nieuw lid
22 jun 2019
10
2
Ben in het bezit van een skil 1340 AA tafelzaag.
Na het uitzetten van de machine vandaag bleef plotseling mijn zaagblad erg lang na draaien. ( met uitgeschakelde machine )
Je hoort de machine bij uitschakeling even remmen en dan gaat het blad "vrij" lopen.

Heb de handleing al doorgespit maar kom weing informatie daarover tegen.
Iemand hier ervaring mee ? Of iemand een idee ?
 

snellejelle

Nieuw lid
22 jun 2019
10
2
Het viel gelukkig mee. Het is een vrij nieuwe machine waar ik misschien 3 keer mee gezaagd heb.
Had dus niet verwacht dat je bij nieuwe machines eerst alle bouten en moeren eerst moet aan draaien. LOL.
De moer die voor het zaagblad zit , die zat niet erg vast waardoor het zaagblad dus bleef draaien.
Moer goed aangedraaid , opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Rizz

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Bij eigenlijk iedere nieuwe machine is het sowieso eerst een tijdje afstellen totdat alles recht en haaks staat. Afhankelijk van de kwaliteit van de machine duurt dat lang of kort, en verloopt de afstelling snel of langzaam.
Dus je verwachtingspatroon dat je bij een nieuwe machine niet hoeft te sleutelen is echt een idee waar je vanaf moet stappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: snellejelle

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Dus je verwachtingspatroon dat je bij een nieuwe machine niet hoeft te sleutelen is echt een idee waar je vanaf moet stappen.
Dat is tegenwoordig schering en inslag, maar als je wat ouder bent kamp je nog met de ervaring dat dat eerder véél minder het geval was. Je kocht een machine en je kon er mee aan de slag.... Handgereedschap evenzo, je kocht een beitel en je kon aan het werk.
 
  • Haha
Waarderingen: snellejelle

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Pfoe, lastig na te gaan. Ik heb voornamelijk oude meuk en daar zaten toch vaak dingen op die nooit goed hebben gezeten. Mn Inca Major zaagtafel had een hoekverstelling die bij aandraaien wat los kwam waardoor er speling ontstond, een tafel die niet in lijn lag met het blad, maar wel verpend was, en een zaagblad flens die me wat te ver uit het lood lag.
Misschien dat de hoekverstelling ooit wel goed heeft gefunctioneerd, maar voor de rest was het nog wel een project.
Maar toen die inca nieuw was waren er geen zaagbladen met carbide tanden erop gesoldeerd, dus de zaagsnedes waren sowieso een stuk minder strak. En er was niemand op internet die je kon vertellen hoe het zou moeten zijn (of zenuwen geven over de laatste honderste mm).

Het zal vroeger vast beter geweest zijn, maar ik denk dat als je vroeger een machine kocht dat je er ook beter met wat meetapparatuur langs wil gaan voordat je de machine in gebruik neemt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.