Binnenste rand kast frezen met afronding

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Voor mijn eerste meubel ben ik wat aan het experimenteren met verschillende afwerkingen voor hoeken en randen.

Nu zou ik graag de helft van de dikte van mijn hout wegnemen aan op de kopse kant, aan de binnenrand van het meubel.
Op zich niet erg moeilijk door het gebruik van een randgeleider. Echter ervaar ik twee problemen die het mij toch niet zo evident maken.

  1. Hoe houd je je frees goed plat wanneer je op zo een dunne rand aan het werken bent? De kleinste verkeerde beweging zal zorgen voor een mislukt resultaat. Mijn "vaste" hand vertrouw ik niet zozeer... :cool:
  2. Hoe doe je de (binnen)hoeken op een correcte manier? De geleider zit aan de buitenkant van de kast bij het frezen, wat ervoor zorgt dat het heel moeilijk is om de bocht correct te maken. Wanneer je een mm te vroeg of te laat de bocht maakt, dan neem je te veel materiaal weg.
Ik heb even een snelle schets toegevoegd die zou moeten verduidelijken wat ik precies wil doen. Op de tekening zie je vooraanzicht van het meubel. Ik wil het gearceerde deel dus wegnemen.

147076014_908704449954019_2762523792519901746_n.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.987
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe houd je je frees goed plat wanneer je op zo een dunne rand aan het werken bent?
klem op het werkstuk een stuk hout in hetzelfde vlak, zodat het steunvlak voor de frees groter wordt
of zet je frees op de vlakke kant van het werkstuk ipv de kopse kant
Hoe doe je de (binnen)hoeken op een correcte manier?
gebruik voor de freesmachine een geleider
die maak je zelf, ofwel koop je een lat

zoals @rik schrijft, frezen vooraleer je het stuk in mekaar zet
anders heb je altijd een ronding in de hoeken, die je moet uitkappen
 
  • Leuk
Waarderingen: xplsvsplntd

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Ik wil die ronding effectief behouden. Dat is de reden waarom ik het frezen probeer te doen terwijl het in elkaar zit. :D

De buitenste hoek heb ik met een blokschaaf afgerond, en de binnenste hoek wil ik dus ook afgerond zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
370
160
Eindhoven
Met een sponningfreesje (met kogellagertje) heb je het probleem in de binnenhoek niet, ook heb je geen geleider meer nodig. Zoals hierboven al opgemerkt je steunvlak verbreden.
 
  • Leuk
Waarderingen: xplsvsplntd

xplsvsplntd

Actieve deelnemer
27 dec 2020
31
4
Zwevegem
Met een sponningfreesje (met kogellagertje) heb je het probleem in de binnenhoek niet, ook heb je geen geleider meer nodig. Zoals hierboven al opgemerkt je steunvlak verbreden.
Hmmm, dat is inderdaad een idee.
Dan moet ik wel al een serieuze diameter frees hebben, waardoor de ronde binnenhoek die wil verkrijgen een te grote radius heeft.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Hoe doe je de (binnen)hoeken op een correcte manier? De geleider zit aan de buitenkant van de kast bij het frezen, wat ervoor zorgt dat het heel moeilijk is om de bocht correct te maken. Wanneer je een mm te vroeg of te laat de bocht maakt, dan neem je te veel materiaal weg.
Waarom moet je een bocht maken? Als je de geleider op de buitenkant hebt, pak je eerst het éne vlak tot in de hoek. Daarna verplaats je de frees naar het andere vlak, en ga je weer tot de hoek. Weinig kans op fouten. Rustig frezen tot je bijna in de hoek bent.
De grootte van de ronding kan je bepalen door de grootte van het freesje.

Wil je het nog makkelijker en minder kans op uitschieten, dan pak je, zoals eerder gezegd, een frees met onderlager. Zo kan je nooit naar binnen uitschieten, wat met een geleider op de buitenkant wel kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Zie mijn vorige antwoord. De diameter van zo een frees zorgt er voor dat de ronding in de binnenhoek een veel te grote radius heeft. Voor mijn doel is dat dus niet echt de juiste oplossing denk ik. :)
Wat is de dikte van het hout eigenlijk, en wat wil je eruit halen? Ik durf te wedden, dat er een freesje voor te krijgen is :)
Het plaatje van ZotVanHout is een voorbeeld. Het is gewoon een kwestie van het juiste freesje zoeken voor je radius.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.