Binnenmaat inmeten voor plint tussen twee deurkozijnen

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik wil meranti plinten plaatsen waarbij de einden aan moeten sluiten op neuslaten die tegen de kozijnen van de binnendeuren zitten genageld. Die neuslatten hebben schuine zijden. Ik moet dus aan beide uiteinden de plint met de juiste hoek afzagen en de lengte moet ook kloppen (zie schets). Een uitdaging...

Met een mini zweihaak is de hoek goed te meten, maar hebben jullie tips voor het opnemen van de lengte?
Voor de boot maakte ik altijd mallen voor zulke dingen maar dat is echt teveel werk. Ik denk aan iets met twee latjes die je uit kunt schuiven oid, maar dit is vast iets waar al anderen over hebben nagedacht.
 

Bijlagen

  • schets.png
    schets.png
    154,7 KB · Weergaven: 24

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat ik meestal doe is vanaf de ene zijde exact 1 meter (of andere makkelijke maat) afstrepen
de tekening van @Duncan zegt veel, maar niet alles
het is een horizontale doorsnede
ik vermoed dat de neuslatten vertikaal over het hele kozijn doorlopen
daardoor kan je er geen meetstok of dergelijks bovenop leggen, maar enkel tussen
de afmetingen verrassen mij: van 4 tot 120 cm of moet het 12 cm zijn ?

1621229000674.png
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
ik vermoed dat de neuslatten vertikaal over het hele kozijn doorlopen

Dat klopt.

Op sommige plaatsen zitten twee deuren vlak naast elkaar en zit er een heel klein stukje muur tussen terwijl op andere plaatsen i twee (andere) deuren veel verder uit elkaar zitten. In mijn halletje zitten 9 deuren (alle kamers +wc+ badkamer + keuken + meterkast + voordeur).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als je de hoek van de neuslatten weet (er vanuit gaande dat die overal het zelfde is), dan kun je toch elke keer één hoek er af zagen, dan de plint zagen met een paar cm overlengte en de andere hoek aftekenen, door de plint met de zijde die tegen de muur komt, op de grond te leggen?

Tenminste, dit werkt de plinten even ver de ruimte inkomen als de neuslatten (zoals in de schets). Anders de oplossing van ZotVanHout
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Wat ik in dergelijke gevallen vaak doe, als ik de telescoopmaatstaf niet bij me heb, is eerst de hoek instellen op mijn afkortzaag. Daarna zaag ik alle stukken aan een kant netjes op de juist hoek en een paar cm te lang. Die stukken neem ik mee naar de plek waar ze moeten komen en daar teken ik met een hobbymesje van onderaf de kant af die ik nog op lengte moet zagen. Dan neem ik alle latten weer mee naar de afkortzaag en stel ik de 2e hoek in. Vervolgens zaag ik alle latjes op de juiste lengte langs de kerf die ik gemaakt heb. Als het echt nauwkeurig moet, dan zaag ik paar eerst enkele mm te lang en controleer ik daarna ik ik het wel goed heb gedaan. Daarbij ga ik er overigens wel vanuit dat alle linkerhoeken en rechterhoeken gelijk zijn. Op die manier hoe je maar 2 keer de hoek op afkortzaag in te stellen.

Ah, ik zie dat Superkees me net voor is.

Nog wel een kleine tip: controleer vooraf dat de plinten vertikaal netjes recht gezaagd zijn, want anders moet je ook daar rekening mee houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.