Binnendeuren opknappen met MDF

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
We hebben een aantal oude beschadigde binnendeuren die ik zou willen opknappen. Aan de deur-kaders ben ik al begonnen met afwerkplamuur (Polyfilla) maar om dit ook te gebruiken op de deuren is te veel werk.
Zou je de deur kunnen afwerken met een plaat dunne MDF (3mm), krijg je dat vlak verlijmd (met veel klemmen en cauls) ? Suggesties of aandachtspunten ?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik denk dat je met contactlijm (spuitbussen) op het grote vlak en houtlijm op de randgebieden (Zeg: een strook van een centimeter of tien rondom) een heel eind komt.
Alleen weet ik niet of zo een dunne MDFplaat te koop is. Als het dikker wordt, zul je ook aan het extra gewicht moeten gaan denken.
Waarom niet "gewoon" nieuwe deuren????
En afhankelijk van de beschadigingen zou je ook kunnen denken aan spuitplamuur.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Als het vlakke deuren zijn, zou ik ze vlakplamuren, door een brede schuurmachine halen en dan middels contactlijm voorzien van een decorplaat (geen mdf, en je bent in 1 keer klaar qua afwerking).
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
MDF van 3 mm is goed te verkrijgen volgens Google, maar denk ook aan de passing in het kozijn als je de deuren gaat opdikken met plaat. Of dat mooi wordt dat je deuren dan verder uitsteken?
Ik heb hier een paar jaar geleden een gat/deuk in een boarddeur opgevuld met houtrotvuller en daarna met polyesterplamuur (Polysoft) glad afgewerkt. Je moet weten waar de deuk zat, anders zie je hem niet.
Is wel veel werk, maar anders moet je de kozijnen ook verder uitfrezen of opdikken om het uiterlijk niet te veranderen ben ik bang.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.688
Terkaple
www.woodworking.nl
Een foto zou wel handig zijn. Zijn het holle deuren of massieve. Zijn ze vlak of met panelen?

Ze worden altijd dikker als je er wat op plakt, komt dat wel uit met het kozijn?

jaap
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
  • Deuren zijn niet kapot-kapot maar beschadigingen op het oppervlak (bouwjaar 1938). Het zijn holle deuren.
  • Nieuwe deuren : op maat zagen, scharnieren plaatsen, 100€/deur, ..
Kwastplamuur / Spuitplamuur : had ik nog nooit van gehoord maar is in dit geval wel DE oplossing denk ik, fcuk die MDF plaat
Weeral eens bedankt voor de suggesties en oplossing. Nu wachten op wat zonnige dagen en de deuren buiten leggen op schragen en eraan beginnen
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
562
Volgens mij heb je al voor kwastplamuur gekozen maar als je toch nog aanvullend advies zoekt moet er wat beeld bij. Zonder foto's dreigt hier spraakverwarring. Bedoel je met "holle deur":

1. een deur die aan beide kanten geheel vlak is, waarbij je op basis van gewicht of klank hebt vastgesteld dat hij niet massief kan zijn óf
2. een paneeldeur, waarvan de middenstukken dieper liggen dan het raamwerk?

Als het de origineel in 1938 geplaatste deuren zijn zullen het geen honingraat gevulde boarddeuren zijn.
Als het wel geheel vlakke deuren zijn, zou het nog kunnen zijn dat het oorspronkelijk paneeldeuren waren die door eerdere bewoners zijn voorzien van plaatwerk om wat minder opknapwerk te hebben... of met een moderner uiterlijk als doel. Dus dan uiterlijk type 1. hierboven maar onderhuids type 2.
In dat geval zijn de aangebrachte panelen misschien vrij gemakkelijk te vervangen door nieuwe. Dan kan de deur op dezelfde dikte blijven en hoef je scharnieren en sluitkom niet te verzetten. Ik zou dan inderdaad de door Bert Vanderveen aanbevolen decorpanelen gebruiken, tenzij je een specifieke kleur op het oog hebt.
 

Pim Langeweg

Nieuw lid
11 dec 2020
8
0
61
Lekkerkerk
www.handzmade.nl
Wat Kor hierboven schrijft en klopt, zullen oude paneel deuren zijn en zou geen mdf hiervoor gebruiken, een deur wordt uiteraard vaak gebruikt en mdf beschadigd snel tenzij je er een epoxy lak op zet. Of de paneel deur in oude glorie herstellen ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Stukje afzagen en lat tegen lijmen. Je moet dan wel de opening van het slot terug uitfrezen, maar dat is een eenvoudig klusje.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je die kozijnen weer strak wilt maken moet eerst alle verf er af
dan schuren/bijwerken gronden en afschilderen.

als de deur net zo erg is en je wilt hem echt strak zou ik ze vervangen
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.785
933
Leeuwarden
Stukje afzagen en lat tegen lijmen. Je moet dan wel de opening van het slot terug uitfrezen, maar dat is een eenvoudig klusje.
Dat zijn vast en zeker oude paneeldeuren waarop in de jaren zestig een triplexplaat is geplakt. Als je die er af sloopt heb je weer mooie paneeldeuren vermoed ik.

Fons
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Dat zijn vast en zeker oude paneeldeuren waarop in de jaren zestig een triplexplaat is geplakt. Als je die er af sloopt heb je weer mooie paneeldeuren vermoed ik.

Fons
Ik heb net met heel fel licht alles in detail bekeken en ik denk dat je gelijk hebt Fons ivm die triplexplaat
toch eens opnieuw kijken wat een goede nieuwe deur gaat kosten ...
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
We hebben een aantal oude beschadigde binnendeuren die ik zou willen opknappen. Aan de deur-kaders ben ik al begonnen met afwerkplamuur (Polyfilla) maar om dit ook te gebruiken op de deuren is te veel werk.
Zou je de deur kunnen afwerken met een plaat dunne MDF (3mm), krijg je dat vlak verlijmd (met veel klemmen en cauls) ? Suggesties of aandachtspunten ?
Complete nieuwe stompe deur kost bij de Gamma maar 20,99 daar ga je zelf toch niet meer voor prutsen ... ;-))

1608222759396.png
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Complete nieuwe stompe deur kost bij de Gamma maar 20,99 daar ga je zelf toch niet meer voor prutsen ... ;-))

Bekijk bijlage 94714
Ik had ook goedkope deuren hangen. Na enkele jaren kwamen er toch wat problemen boven. Het waren massieve grenen deuren die ik in promotie gekocht had. Ik had ze geschilderd, maar de noesten bleven doorkomen in de lak. Het hout kromp ook in de dikte waardoor de jaarringen zichtbaar werden (de donkere delen krompen minder dan de lichte).
En bij het opmeten van de nieuwe deuren werd de reden van de promotie duidelijk: de deuren waren een halve centimeter te kort. 201 cm in plaats van de standaard 201,5.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik heb net met heel fel licht alles in detail bekeken en ik denk dat je gelijk hebt Fons ivm die triplexplaat
toch eens opnieuw kijken wat een goede nieuwe deur gaat kosten ...
Ik zou eerst kijken wat voor deuren er dan onder zitten. Hier bij mijn huis waren ook de meeste deuren met hardboard afgedekt, maar eronder zaten 3 vlaks paneeldeuren. 1 met zelfs het glas er nog in. Vaak was het niet omdat de deuren afgeragd waren dat ze bedekt werden, maar een kwestie van smaak.

Ik heb alle deuren weer in ere hersteld, en ze hangen er nog steeds mooi bij.
Maat het moet je smaak wel zijn uiteraard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.