Bijzondere draaibank

RDekker

Nieuw lid
7 nov 2018
2
0
Er was eens een mijnheer die metaaldraaibanken reviseerde. Hij struikelde over een oude bijzondere houtdraaibank. Voor zijn plezier reviseerde hij die ook.
Daarna kocht ik hem. Is er onder jullie iemand die hier iets in ziet? De bank is ongeveer 250 cm lang en gewicht ligt rond de 600 kg.
 

Bijlagen

  • foto 3.png
    foto 3.png
    1,1 MB · Weergaven: 209
  • foto 4.png
    foto 4.png
    1,2 MB · Weergaven: 204
  • foto 2.png
    foto 2.png
    1.014,6 KB · Weergaven: 195
  • foto 1.png
    foto 1.png
    1,1 MB · Weergaven: 196
  • DSCF3104.JPG
    DSCF3104.JPG
    109,9 KB · Weergaven: 206

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.246
658
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dit is geen oude houtdraaibank, maar een metaaldraaibank. Iets meer informatie, bijvoorbeeld over de centerhoogte, de spilneus (schroefdraad maat/type?), de motor (vermogen, met of zonder frequentieregelaar, krachtstroom noodzakelijk of niet) en de lagering (kogellagers? glijlagers,zoja, welk maximaal toerental?) lijken me wel handig. En iets van een prijsidee + locatie waar de draaibank zich bevindt ook.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Dit is geen oude houtdraaibank, maar een metaaldraaibank. Iets meer informatie, bijvoorbeeld over de centerhoogte, de spilneus (schroefdraad maat/type?), de motor (vermogen, met of zonder frequentieregelaar, krachtstroom noodzakelijk of niet) en de lagering (kogellagers? glijlagers,zoja, welk maximaal toerental?) lijken me wel handig. En iets van een prijsidee + locatie waar de draaibank zich bevindt ook.
+1. Wat extra info is wel handig. Mooi ding(y)(y). Forceerbank? Nee, dat denk ik niet: die hebben vaak een verbreed bed. Ik vermoed dat dit een modellen bank is (voor het draaien van - houten - persmallen). De kruisslede zit er op om zo’n mal nauwkeurig op maat en vorm te kunnen draaien. Je ziet ze in deze uitvoering af en toe voorbij komen op MP en eBay.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

LFlab

Post veel
7 mei 2018
969
310
Rosmalen
Mee eens, ik zie ook geen leunspaan om het forceergereedschap tegen af te steunen (een set gaten waar je een dikke staaf in kunt zetten, waartegen je het forceergereedschap af zet). Zal wellicht een metaaldraaibank zijn voor een heel specifieke toepassing. Stabiel zal ie wel zijn :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Je hebt wel een stevig plafond nodig om de aandrijving te monteren. Met een gyproc plaatje gaat het niet lukken.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Wel een stabiele bank om als houtdraaibank te gebruiken, het is de leeftijd van de bank, van wat is het ?
Ik zie er meer een houtdraaibank in maar wel met een vraagteken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.