Bijzettafel

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
544
204
Koekelare
Een 5-tal jaar geleden heb ik deze bijzettafel voor ons zelf gemaakt : Bijzet tafeltje
Dit was met vallen en opstaan, maar ben best wel tevreden van het resultaat en het tafeltje wordt veel gebruikt. Maar sommige zaken konden beter/mooier.

Nu had mijn moeder er ook graag ene gehad en speelde ik met het idee om dit wat efficiënter aan te pakken zodat ik het tafeltje eventueel makkelijk en snel kan aanbieden aan klanten.

Het "tafelblad" is namelijk volledig massief en houdt eigenlijk geen rekening met krimp en uitzetting aangezien het vast zit tussen de poten.

Dus eerste plan was om het tafelblad van multiplex te maken en dan de "start/einde" met een stukje massief af te werken.
Ik heb een mal gemaakt in MDF met de bedoeling daartussen dan multiplex te buigen en bovenkant en onderkant af te beplakken met dikfineer.
20201128_131716.jpg

20201128_151911.jpg

Dunne plankjes gezaagd en geschuurd tot op 3mm

20201129_101322.jpg

En dan begonnen de tegenslagen :(

Ik wilde 3 stroken fineer aan elkaar lijmen, deze wateren en dan in de mal samen met de multiplex buigen, laten drogen en dan nogmaals in de mal om te verlijmen. Eerst was er op een onverklaarbare manier metaalstof bij de eik gekomen waardoor die na het wateren vol blauwe vlekken stond. Dus opnieuw... geen blauwe vlekken nu, maar de stroken kwamen los van elkaar door het wateren. Dus opnieuw met andere lijm, zelfde resultaat. Dus opnieuw met nog andere lijm, je kan het al raden, opnieuw ... Nieuwe poging was om ze los van elkaar te wateren, te buigen, drogen en dan pas lijmen. Mislukt, 1 van de stroken was gebroken tijdens het buigen. Dus opnieuw ... (en waarschijnlijk mis ik nog enkele mislukte pogingen ;) )

Na veel poging kwam ik tot dit en daar was ik gemengd tevreden over. De naden van de stroken sloten niet zo mooi aan, maar na veel vul- en schuurwerk toch nog goed gekregen. Maar... toen begon de binnenkant van de boog los te komen :( Waarschijnlijk te weinig lijm in combinatie met de zaagsnedes in de multiplex
Dus zoveel mogelijk de zaagsnedes proberen te vullen met lijm en op een heel complexe manier de boel proberen te klemmen. Jammergenoeg zorgde dit er voor dat de radius van de boog uiteindelijk niet meer klopte en het geheel niet meer paste binnen de poten van het tafeltje!!! 20210201_171313.jpg

Wat een gesukkel toch allemaal, dit idee dan laten varen en toch terug naar de massieve optie. Ons tafeltje wordt namelijk al 5 jaar gebruikt en is nog in perfecte staat zonder tekenen van krimp of uitzetting.
Ik was ook mooi droge eiken aan het gebruiken, dus ik durfde het risico wel nemen. En de "klant" is mijn moeder, dus als er iets toch zou misgaan, dan los ik het wel op ;)

Ik wilde zo weinig mogelijk zichtbare naden, dus dan heb ik het opgelost door 2 planken onder een hoek te verlijmen, de binnenkant van de bocht met de tafelzaag te doen en de buitenkant van de bocht manueel te schaven.

20210116_131009.jpg20210119_173357.jpg20210119_191904.jpg

Dit lukte gelukkig wel allemaal zoals ik in gedachten had

20210119_191914.jpg

Dan het geheel passend gemaakt en verlijmd

20210126_191222.jpg20210126_191241.jpg

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
544
204
Koekelare
Na het schuurwerk heb ik het tafeltje behandeld met Rubio Monocoat en was het klaar
20210201_165445.jpg20210201_165520.jpg20210201_165547.jpg20210201_165618.jpg20210201_165627.jpg20210201_165651.jpg

Uiteindelijk ben ik zeker tevreden van het resultaat, maar je blijft wel de twijfel hebben van het krimpen/uitzetten.

Dus ik denk toch nog eens met de mal aan de slag te gaan, laat zeker eens weten wat jullie meningen en ideeen zijn!

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.148
518
Omgeving Eindhoven
Sorry.. nu heb je me nieuwsgierig gemaakt, dus nou moet je wel ;)
Hier in het draadje waar ik eerder in begonnen was alvast een voorproefje. Ik zal een dezer dagen in dit deel van een forum er ook iets van plaatsen (als dat mag omdat het misschien dubbelop is). Maar dan moet ik eerst wachten tot de lak droog is, de peten er definitief onder zitten en ik goede foto's heb gemaakt.

GH1

Post veel
8 aug 2017
929
117
Breda en omstreken
Jammer van al het eerste werk maar ik vindt de massieve uitvoering veel mooier.
Leg eens uit wat je er zoveel mooier aan vindt?

In mijn optiek zal er optisch nul verschil zitten tussen een uitvoering in fineer of massief, en zoals TS aangeeft heeft fineren op plaatmateriaal voordelen m.b.t. werking. Je voorkeur is dus vooral gevoelsmatig neem ik aan?

GH1

Post veel
8 aug 2017
929
117
Breda en omstreken
Dus ik denk toch nog eens met de mal aan de slag te gaan, laat zeker eens weten wat jullie meningen en ideeen zijn!
In mijn optiek zou het hier beter zijn een andere techniek te gebruiken en je gebogen plaatmateriaal zelf te buigen door te lamineren met meerdere lagen dun ecoplex. Dan voorkom je dat je al die zaagsneden hebt waar net in de radius je fineer niet op gaat hechten. En als je dan gewoon commercieel verkrijgbaar fineer gebruikt dat net wat dunner is dan hoef je ook niet te bevochtigen waardoor het niet lekker wil hechten. Een goed alternatief zou ook kunnen zijn de commerciële fineren met een papieren rug. Die zijn vaak zodanig voorbehandeld dat de vezels buigzamer zijn geworden en deze radius geen enkel probleem is.

Kortom, ik zou zorgen voor wat overmaat in je mal (hopelijk heb je die al) en dan met contramal of vacuum lamineren met enkele dunnen lagen eco/populierenplex waar je gelijk je eindfineerlagen op kan verlijmen. En dan na voldoende droging even de randen netjes afwerken en je bent er ook.

Maar omdat je eigenlijk maar 1 radius hebt en de afmetingen beperkt zijn is het maar de vraag of werking echt een groot probleem zal zijn, zeker als je goed droog en kwartiers hout gebruikt. En dus ook of fineren de moeite is.

Leg eens uit wat je er zoveel mooier aan vindt?

In mijn optiek zal er optisch nul verschil zitten tussen een uitvoering in fineer of massief, en zoals TS aangeeft heeft fineren op plaatmateriaal voordelen m.b.t. werking. Je voorkeur is dus vooral gevoelsmatig neem ik aan?

Natuurlijk is dat vaak gevoels matig. Maar ook gewicht en verbindingen van hoe het werkstuk tot stand is gekomen vindt ik persoonlijk mooier.
Werking van het product behoort ook daarbij, dat tot op zekere hoogte natuurlijk. Een tafelblad waar je niet fatsoenlijk een wijnglas of iets dergelijks op kunt zetten is niet meer functioneel.

Een heel persoonlijke mening dus. Vorige maand kreeg ik van mijn ouders een eiken kast om te slopen. Daar zitten mooie stukken eik in zei mijn vader. Het enige wat ik over heb zijn afgeronde kant lijsten 2stuks, en twee lade frontjes. Dat was al het eiken wat in de eikenhouten kast zat.
Dit vermoeden had ik al toen ik hem ophaalde, het gewicht komt niet overeen met massief hout.

Waar ik het mee eens ben dat je van niet massief materiaal makkelijker ( productiever ) producten kunt maken. Ook kun je op die manier vormen maken die van massief materiaal bijna onmogelijk zijn.

Maar iedereen zal daar zijn eigen smaak en gevoel bij hebben. Ik vindt eigenlijk niet dat je een MDF kast of tafel met eiken fineer mag verkopen als zijnde " eiken " maar duidelijker moet maken dat het eiken fineer is.
Misschien dat de fabrikant het percentage zou moeten vermelden ?. 3% eiken en 97% MDF .

Groet Edwin

GH1

Post veel
8 aug 2017
929
117
Breda en omstreken
Een persoonlijke voorkeur voor een materiaal/werkwijze is natuurlijk wel iets heel anders dan zomaar neerzetten dat je de massieve versie veel mooier vindt. Als het goed is gedaan zul je in de de praktijk het verschil niet eens zien.....

En ook ik werk graag met massief.... maar fineer en plaatmateriaal heeft ook gewoon zijn plaats.

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Een persoonlijke voorkeur voor een materiaal/werkwijze is natuurlijk wel iets heel anders dan zomaar neerzetten dat je de massieve versie veel mooier vindt. Als het goed is gedaan zul je in de de praktijk het verschil niet eens zien.....

En ook ik werk graag met massief.... maar fineer en plaatmateriaal heeft ook gewoon zijn plaats.

Dat zeg ik. Ieder zijn eigen voorkeur en smaak. Iets van fineer kan zeker net zo knap en misschien zelfs moeilijker zijn als van massief materiaal.
Ik heb ook geen oordeel daar over geveld. Ik vind wel dat de gemiddelde koper die tegenwoordig iets van eiken of zo koop recht heeft om te weten dat het product maar weinig tot geen eiken bevat.

Gr Edwin

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
544
204
Koekelare
Het oorspronkelijke idee was idd dat het op geen enkele manier zichtbaar/voelbaar zou zijn dat het multiplex+fineer was ipv massief. En natuurlijk dat ik niet moet wakker liggen van de werking
mijn optiek zou het hier beter zijn een andere techniek te gebruiken en je gebogen plaatmateriaal zelf te buigen door te lamineren met meerdere lagen dun ecoplex. Dan voorkom je dat je al die zaagsneden hebt waar net in de radius je fineer niet op gaat hechten. En als je dan gewoon commercieel verkrijgbaar fineer gebruikt dat net wat dunner is dan hoef je ook niet te bevochtigen waardoor het niet lekker wil hechten. Een goed alternatief zou ook kunnen zijn de commerciële fineren met een papieren rug. Die zijn vaak zodanig voorbehandeld dat de vezels buigzamer zijn geworden en deze radius geen enkel probleem is.
Dit is zeker een goed idee, die zaagsneden waren echt een nadeel. Meerdere lagen ecoplex met buigbare fineer zouden het een stuk eenvoudiger maken. Daar ga ik idd eens werk van maken. Bedankt voor de tip en het meedenken!

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
544
204
Koekelare
Ondertussen ben ik eens met de buigtriplex aan de slag gegaan en los van een paar kinderziektes is dit voor een eerste keer wel vlot gegaan. Dus daar ga ik zeker nog verder mee experimenteren 20210909_192737.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.