bijzettafel van een schijf massief eiken

Harmen1990

Nieuw lid
21 feb 2017
5
0
Beste woodworkers,

Zoals gezegd in mijn voorstel topic wil ik graag een bijzettafel maken een schijf massief eiken.
Afgelopen december heb ik een eik omgezaagd en daar wil ik graag een tafel van maken.

schijf.jpg

Na het zagen heb ik de schors eraf gehaald en te drogen gelegd in de houtschuur.

20170122_111938.jpg

Zoals te zien is heb ik meerdere schijven nu, het onderste gedeelte van de boom vond ik te mooi voor de kachel.
Na lang onderhandelen met m'n vader heb ik dit kunnen redden :)

Na een dikke maand drogen heb ik de mooiste schijf vlak geschuurd ( begonnen bij korrel 60 en opgewerkt tot 220).

Direct na het schuren:
IMG-20170120-WA0018.jpg

En nu een maand later beginnen de eerste droogte scheuren te ontstaan:
20170224_191049.jpg

Op zich vind ik de droogte scheuren zoals ze nu zijn niet erg, het geeft ook wat karakter.
Maar ik vroeg me af hoe ik verder scheuren kan beperken. Ik zou het jammer vinden als de schijf uiteindelijk helemaal kapot scheurt.
Ik heb al wat rondgelezen op het forum en las dat insmeren met houtlijm of epoxy kan helpen. Heeft iemand tips om de schijf enigzins heel te houden?

Groet, Harmen
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heel houden gaat je denk ik niet lukken, daarvoor is de schijf wel aardig dun.
Het is ook wel heel vers hout, als je hem afgelopen december hebt gezaagd en nu al naar binnen brengt... Er zit dan nog veel vocht in de stam wat er nu wel uitkomt, maar je krijgt dus wel scheuren.

Ik heb ook al eens zo'n tafel gemaakt, heb hem eerst een paar jaar laten drogen, toen alle scheuren opgevuld met epoxy.
Dat is toen wel goed gegaan, heb de tafel al een paar jaar bij een vriend staan, en er zitten wel iets meer kleinere scheurtjes in, maar geen grote barsten. Dat was toen wel een stronk met twee harten, nu weet ik niet of dat ook nog uitmaakt..

Als ik jou was zou ik hem eerst maar eens in de woonkamer leggen, laat hem maar een tijdje 'uitwerken' En daarna kun je alle scheuren eens goed vullen met epoxy
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Binnen leggen is exact datgene wat ik niet zou doen. Dat is vragen om meer en grotere scheuren.
Laat het lekker buiten onder een afdakje drogen, uit de zon, maar dat moet in Nederland geen probleem zijn.
Zelf ook bezig geweest. Op de foto zie je links een schijf die nog steeds lekker buiten ligt te drogen en rechts een schijf waar ik mee bezig ben.
Na twee dagen in de schuur met een temperatuur van 10 graden al scheuren. Nu ligt 'ie weer fijn buiten en het scheuren is gestopt.
IMG_2778.jpg

Aan jou de keus....

Groet,
Jan
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik had begrepen dat TS de schijf al gelijk wilde gaan gebruiken...
HEt beste zou inderdaad zijn om alles rustig te laten drogen, maar dan wel een paar jaar.
Heb hier nog een paar schijfen die al een jaar of 6 aan t drogen zijn, nog geen scheur te bekennen..
 

Harmen1990

Nieuw lid
21 feb 2017
5
0
Het liefst zou ik de schijven nu al gaan gebruiken maar dan ben ik bang dat er weinig van overblijft.
Ze liggen nu in de houtschuur uit de zon rustig te drogen. De schijven zijn zo'n 10 cm dik dus in theorie zouden ze 5 jaar moeten drogen.
Ik weet niet of ik zo lang geduld heb maar voorlopig laat ik ze sowieso liggen.

De 2 rechter schijven zijn inmiddels al ingescheurd, de linker nog niet en dat wil ik graag ook zo houden.
Heeft het zin om daar iets van houtlijm op te smeren? of ze regelmatig nat te maken?

Groet,

Harmen
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De regel van een cm droogtijd per kant per jaar geldt voor langshout. Kopshout wil wel wat sneller droog zijn. Om de scheuren op te vangen kun je gebruik maken van vlinders oftewel butterflies, een soort zwaluwstaart. Heb ik met mijn Nakashima style tafeltje ook gedaan. Dan accepteer je de natuurlijke processen van het drogen en voegt een design element toe:)

Fons

 
Hoi Harmen,

Mooie schijfjes hoor. Hoe dik zijn ze eigenlijk ?.
Schijf -( kops ) hout altijd erg moeilijk . Ik heb een schijf plataan bewerkt wat goed leek te gaan. Toch zag ik aan de niet bewerkte kan droogte scheur ontstaan. Ik heb toe de gehele schijf geolied.
Hij ligt nu al een tijdje in de hoop dat scheuren niet verder gaat. Probeer volgende maand weer mee verder te gaan.
Altijd lastig maar soms heb je geluk.
Ook al zitten er dan droogte scheuren in, met bv epoxy is dit dan te vullen wat gezien de successen die hier op het forum staan voor bijzonder resultaten heeft gezorgd.
Vooral sommige oplossingen met epoxy in kleur kunnen heel mooi zijn, of fluoriderend of zelfs met led.

Gr Edwin
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb vrienden die ook een boomstamschijf als tafel hadden. meter doorsnede, ongeveer 25 cm dik, eiken.
Ging heel lang goed, tot ze een keer snachs wakker werden van een hele harde knal. Ze zaten rechtop in bed.
Bleek de tafel aan 1 kant helemaal doorgescheurd.
En nu hebben ze een tafel met een driehoekje eruit waar ze de tijdschriften in kunnen steken...
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
De regel van een cm droogtijd per kant per jaar geldt voor langshout. Kopshout wil wel wat sneller droog zijn. Om de scheuren op te vangen kun je gebruik maken van vlinders oftewel butterflies, een soort zwaluwstaart. Heb ik met mijn Nakashima style tafeltje ook gedaan. Dan accepteer je de natuurlijke processen van het drogen en voegt een design element toe:)

Fons





Ik vind het met name een lekker muziekje & beeldjes om half 7 in de ochtend met de kinderen aan het ontbijt.... Beetje portishead-achtig (maar aan het eind blijkt het mathilde santing te zijn....)
SaveSave
 
Laatst bewerkt:

Harmen1990

Nieuw lid
21 feb 2017
5
0
Allemaal bedankt voor de reacties!
De regel van een cm droogtijd per kant per jaar geldt voor langshout. Kopshout wil wel wat sneller droog zijn. Om de scheuren op te vangen kun je gebruik maken van vlinders oftewel butterflies, een soort zwaluwstaart. Heb ik met mijn Nakashima style tafeltje ook gedaan. Dan accepteer je de natuurlijke processen van het drogen en voegt een design element toe


Dat ziet er ook gaaf uit! Het is mijn eerste echte project dus het hoeft ook niet foutloos en perfect te zijn. Een paar scheurtjes vind ik niet erg, zolang de tafel maar niet doormidden breekt ;) Waar smeer je het blad eigenlijk mee in als ik vragen mag? en hoe heb je het blad bevestigd? Dat kon ik niet helemaal opmaken uit het filmpje.
Mijn plan is om er metalen hairpin poten onder te zetten. Ik vraag me alleen af hoe ik dat kan doen zonder dat het het hout teveel fixeert. Zou ik het gewoon kunnen schroeven?

Hoi Harmen,

Mooie schijfjes hoor. Hoe dik zijn ze eigenlijk ?.
Schijf -( kops ) hout altijd erg moeilijk . Ik heb een schijf plataan bewerkt wat goed leek te gaan. Toch zag ik aan de niet bewerkte kan droogte scheur ontstaan. Ik heb toe de gehele schijf geolied.
Hij ligt nu al een tijdje in de hoop dat scheuren niet verder gaat. Probeer volgende maand weer mee verder te gaan.
Altijd lastig maar soms heb je geluk.
Ook al zitten er dan droogte scheuren in, met bv epoxy is dit dan te vullen wat gezien de successen die hier op het forum staan voor bijzonder resultaten heeft gezorgd.
Vooral sommige oplossingen met epoxy in kleur kunnen heel mooi zijn, of fluoriderend of zelfs met led.

Gr Edwin
De schijven zijn ongeveer 10 cm dik en 45 cm in doorsnee. Ik denk dat ik de schijf ook in de olie ga zetten en dan hopen op het beste.

Groet, Harmen
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Van het weekend ook een aantal schijven gezaagd van beuk en eik. Ook redelijk dun voor snijplanken. Wat gegoogled en nu zag ik dat ze het kopse hout snel na het zagen behandelen met speciale middelen. Maar ook met witte houtlijm of een suiker oplossing. Koken werd ook nog genoemd. Heeft iemand ervaring met één van deze methodes. En werkt het? Wateren in de regenton zou ook kunnen maar kost dat niet veel extra tijd?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat ziet er ook gaaf uit! Het is mijn eerste echte project dus het hoeft ook niet foutloos en perfect te zijn. Een paar scheurtjes vind ik niet erg, zolang de tafel maar niet doormidden breekt ;) Waar smeer je het blad eigenlijk mee in als ik vragen mag? en hoe heb je het blad bevestigd? Dat kon ik niet helemaal opmaken uit het filmpje.
Mijn plan is om er metalen hairpin poten onder te zetten. Ik vraag me alleen af hoe ik dat kan doen zonder dat het het hout teveel fixeert. Zou ik het gewoon kunnen schroeven?

Het blad is met Danisch Oil behandeld, je kunt in dit topic de uitgebreide beschrijving lezen zo ook de details van de bevestiging van de poten. De hairpinpoten kun je gewoon schroeven, goed voorboren en desnoods de gaten van de poten wat ruimer boren.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.