D
DervishD
Guest
Wat een enorme mazzel heeft die gast. Gaat echt op een haar na maar net goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de zaagtafels die ik ken sta je links van het zaagblad. Als je (als rechtshandige tenminste) het werkstuk doorvoert heb je de neiging om het van het zaagblad weg te duwen, tegen de geleider aan. Waardoor de kans op dergelijk ongeval ook kleiner is.Wel beter dan achter het werkstuk gaan staan.....
Met deze stelling ben ik toch niet akkoord. Zelfs kleine stukken kunnen gelanceerd worden of vervelende actie's ondernemen zonder spouwmes, zeker als je een Amerikaanse machine met doorlopende langsgeleider hebt. Van het ogenblik dat het hout de opgaande tanden van het zaagblad (dus waar het zaagblad uit de tafel komt) en er een risico op klemmen is, kan het stuk gelanceerd worden. Ook bij het zagen van stukken waar de zaagsnede niet kan gaan klemmen heeft naar mijn mening het spouwmes zijn nut doordat het voorkomt dat het hout tegen de opgaande tanden komt.Wat is nou de boodschap? Je moet een langer duwhoutje gebruiken als je moedwillig je hout in de opgaande kant van de zaag duwt. Bij normaal zaagwerk in dun hout of plaatmateriaal heeft een spouwmes niet echt een funktie. Bij massief hout waar spanning in kan zitten, kan een spouwmes het klemmen van de zaag voorkomen. Maar een zaagmachine van 3pk met een blad van 250 of 300 mm heeft niet genoeg kracht om een goed neergedrukt stuk hout te lanceren. Als de zaag klemt en je blijft het hout gewoon op de tafel drukken, dan gaat de motor er op de pkz uit. Dan haal je het hout van de zaag en is er niks aan de hand. Het internet staat vol met filmpjes van mensen die gaan voor een darwin award.
In 2003 the Consumer Product Safety Commission estimated that “93,880 saw-related injuries were treated in U.S. hospital emergency rooms”.
Of these 52,000 (55%) involved stationary saws (table saw 38,000 (73%), miter saw 7,640 (15%), band saw 4060 (8%), and radial arm saw 2,300 (4%).
Het leuke aan statistieken is dat de radial arm saw 2,300 (4%) het minste ongevallen veroorzaakte.