Bijlsteel vervangen | steellengte en rondhout #DTV

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Ik zoek informatie over handbijlen en hoop dat een van jullie me verder kan helpen.
Op het Forum heb ik (uiteraard) oa het topic alles over de bijl doorgenomen. Ook daar kan ik vrij weinig vinden over de gewenste/nuttige lengte van een bijlensteel.

Ik heb een paar handbijlen. Een oude stelen (hickory) heb ik opnieuw gevormd (want was van de opa van mijn vrouw). En een andere steel heb ik vervangen door beuken dat ik had liggen.

Een bijlenkop (van 700 gram) was verwrongen. Deze heb ik door een bevriende smid laten rechtmaken.
Nu wil ik hem een mooie steel geven. Ik heb een dikke eiken tak/wandelstok welke nu droog is en een mooie vorm heeft.
Ik ben hier een ca. 50 cm. lange steel van aan het maken omdat de vorm zo mooi uitkwam en ligt nu lekker in de hand. Maar is beduidend langer dan een "normale" handbijlensteel.

Nu zijn mijn vragen aan jullie:
1. Kun je een kleine(re) bijlkop een langere steel geven? De korte stelen zitten er normaal toch niet voor niets aan?
2. Kan ik een hele tak (gedroogd rondhout) gebruiken als steel?


mvg,
Sebastiaan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Vandikte dat was ook mijn eerste gedachte. Heb wel eens gehoord dat ze in noord europa ook wel eens berk gebruiken.
Wat betreft de lengte van de steel, deze is afhankelijk van het gewicht en functie van de bijl. Gewoon even bij de merken op het net kijken dan heb je de maat. Als je het leuk vind om een steel te maken : doen.
Maar voor een 10-15 euro heb je een kant en klare steel. Moet je de kop van de steel nog aanpassen.
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Vandikte dat was ook mijn eerste gedachte. Heb wel eens gehoord dat ze in noord europa ook wel eens berk gebruiken.
Wat betreft de lengte van de steel, deze is afhankelijk van het gewicht en functie van de bijl. Gewoon even bij de merken op het net kijken dan heb je de maat. Als je het leuk vind om een steel te maken : doen.
Maar voor een 10-15 euro heb je een kant en klare steel. Moet je de kop van de steel nog aanpassen.
Succes
Dank. Ik vind het vooral leerzaam om met haalmes, spookschaaf en beitels een mooie steel te kunnen verwezenlijken. En zoals Vandikte ook zegt, het hout is wellicht niet taai genoeg. Maar voor de werkzaamheden van brandhout hakken, maakt beuk niet veel uit. Het zou wat anders zijn als ik een hele dag ermee zou moeten werken.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Als het nu 2 klappen met de bijl is of 10 bijvoorbeeld bij beide moet de steel goed zijn , een vliegende bijl kop
Kan hard aan kommen , zelf maken zeker doen maar zoek wel de juiste hout soort er bij ,
Berken bijl steel heb ik nog nooit gezien in het Oostblok op het platteland, niet dat het er niet is ,
Het mooie aan bijlen is er zijn zo veel soorten ik heb 2 grote en 4 kleine en 5 kapmessen en nee ik verzamel nog net niet een deel werd gewoon gebruik vroeger op de boerderij, kap messen mijn vader had er een bloed
Hekel aan , noemde het ongeluk dingen in de bos kap ,
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Beter een goed stuk beuken dan een slecht stuk hickory of essen.
Voor een klein bijl met korte steel zou ik best een mooi stuk beuk durven gebruiken.
Als je zelf de steel gaat snijden is het belangrijk dat de draad van het hout mooi recht loopt (en als je de steel koopt hier zeker ook op letten). Over de ganse lengte van de steel mag de draad niet uit steel lopen. Dit geldt trouwens voor alle stelen.
Voor een zwaar hakbijl zou ik geen beuken nemen, laat dat duidelijk zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Daar ik al meer dan een halve eeuw met "het bijltje hak" durf ik hier wel een bescheiden opmerking maken.
Er is voor een bijl van 700 gram niets tegen een eiken steel. Echter, ik zou het niet doen vanwege het moeilijk te bewerken materiaal. Je moet namelijk kernhout gebruiken, niet een tak.
Essen voldoet bijna altijd, net als iep.
Hickory heeft als voordeel dat het minder uitmaakt of de nerf van het hout "eruit" loopt.
Bij mijn weten de enige houtsoort waarbij dit zo is.
Ik bouw ook longbows en daarom is deze houtsoort zo geliefd bij dit werk.
En van de longbow kom je dan bij het, voor mij tenminste, ultieme hout voor een longbow... en een bijlsteel.
Taxus.
Ik vind taxus geweldig hout en je mag het uit een tak halen die dik genoeg is.
Het is namelijk een gegeven dat het kernhout, rood, zich relatief makkelijke laat indrukken.
En het spint geel, laat zich goed uitrekken.
M.a.w. een ideale houtsoort voor zowel een boog als een bijl.
Goede sterkte gepaard aan goede veerkracht.
Het is alleen even zoeken naar een tak van de juiste dikte en model.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en Sebasel

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
hmm .. nu vind ik het spannend om mijn werkstukken te laten zien 🫣

anyway. 500 grams bijltje rchts met beukensteel.
600 grams bijltje met opgeknapte hickorysteel.
En tak eiken (als ik me goed herinner) voor 700 grams bijlkop.
Maar als ik het goed begrijp, is dat geen goed plan? 9892FA76-7C06-4E5D-BB29-43333522E795.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Daar ik al meer dan een halve eeuw met "het bijltje hak" durf ik hier wel een bescheiden opmerking maken.
Er is voor een bijl van 700 gram niets tegen een eiken steel. Echter, ik zou het niet doen vanwege het moeilijk te bewerken materiaal. Je moet namelijk kernhout gebruiken, niet een tak.
Essen voldoet bijna altijd, net als iep.
Hickory heeft als voordeel dat het minder uitmaakt of de nerf van het hout "eruit" loopt.
Bij mijn weten de enige houtsoort waarbij dit zo is.
Ik bouw ook longbows en daarom is deze houtsoort zo geliefd bij dit werk.
En van de longbow kom je dan bij het, voor mij tenminste, ultieme hout voor een longbow... en een bijlsteel.
Taxus.
Ik vind taxus geweldig hout en je mag het uit een tak halen die dik genoeg is.
Het is namelijk een gegeven dat het kernhout, rood, zich relatief makkelijke laat indrukken.
En het spint geel, laat zich goed uitrekken.
M.a.w. een ideale houtsoort voor zowel een boog als een bijl.
Goede sterkte gepaard aan goede veerkracht.
Het is alleen even zoeken naar een tak van de juiste dikte en model.
Iemand bij mij in het atelier gebouw maakt ze van Robinia ❤️
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
@Sebasel, Je kunt wel van eik een steel maken, maar ik zou dat niet uit een tak halen, dat is nagenoeg spinthout en daar ga je niet vrolijk van worden, is niks als steel. En zoals ik al schreef, kernhout is hard. Erg hard. @Boktor026, robinia is ook mooi hout voor een bijlsteel, maar vaak wat minder voorradig dan de meer gangbare houtsoorten. Maar als ik een stuk in handen kreeg zou ik het zeker gaan proberen, het is ook erg mooi hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
hmm .. nu vind ik het spannend om mijn werkstukken te laten zien 🫣

anyway. 500 grams bijltje rchts met beukensteel.
600 grams bijltje met opgeknapte hickorysteel.
En tak eiken (als ik me goed herinner) voor 700 grams bijlkop.
Maar als ik het goed begrijp, is dat geen goed plan? Bekijk bijlage 119825
Mooi werk, daar mag je trots op zijn hoor!

En ja, wat is wijsheid? Dat hangt ook af van hoe je de bijl wilt gebruiken. Voor de kleine handbijltjes zal het wel loslopen, normaal gezien worden die beheerst gebruikt. De steel zal niet zomaar breken en als toch, dan is het risico beperkt.
Als die 700 gr. bijl met een lange steel over de schouder wordt geslingerd, dan zou ik daar zeker weten een stevige steel aan willen hebben. Daar zou ik het advies van @Roel22 ter harte nemen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
66
38
42
Voerendaal
Iedereen hartelijk dank voor alle adviezen!
Ik heb besloten om een nieuwe steel te maken van kernhout voor de veiligheid.
En van de tak maak ik met onze kinderen een echte houten bijl. De steel is immers toch al gesneden. Hoef ik enkel een houten kop op te maken (die ik door en door met een of enkele deuvels stevig zal vastzetten).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.