bibliotheektrapje(krukje)

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ik wil een bibliotheek trapje gaan maken en daar zitten wel wat stukken gebogen hout in.Spiraalvorm.
Nu wil ik eerst een prototype maken op schaal van vurenhout.Is dit goed te buigen?
Prototype maak ik om de verbindingen onder de knie te krijgen.
Ik ga het uiteindelijke type waarschijnlijk maken van notenhout.
wordt wel een uitdaging want er zitten zwaluwstaarten in de bochtjes.
Kan het altijd nog maken van gelamineerd hout en dit lijkt me niet zo'n probleem
 

Bijlagen

  • bibliotheektrapje.jpg
    bibliotheektrapje.jpg
    3,6 KB · Weergaven: 148
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en mink

jorisvh

Post veel
mooi ontwerp!

ik zie als gekromde stukken: 3 pootjes met kromming dwars op de nerf en 2 horizontale verbindingen tussen de pootjes met kromming volgens de nerf.

de pootjes zou ik persoonlijk niet buigen maar een dik stuk op vorm schaven of frezen (gezien handtools wellicht schaven?)

de horizontale wel buigen zodat de nerf het stuk volgt.
stoombuigen kan in principe enkel met hardhout (denk dat ceder de enige uitzondering is) dat natuurlijk gedroogd is, bij voorkeur tot ~20% ipv 8-10%. met vuren dus weinig kans op succes en noten vinden dat niet KD is, is ook niet evident misschien. dat wil niet zeggen dat KD noten stoombuigen onmogelijk is maar de kans op problemen is zeker groter.
lamineren kan natuurlijk wel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Wat een mooi model krukje. Chevy66 kijk er nog maar eens goed naar. Wel een andere keer dan zie je dingen soms wel. Althans dat geldt voor mij. Ik zie een kwart rond trapje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan een kwart rond trapje maken, zonder hout te buigen. De foto is niet zo heel duidelijk, maar het trapje lijkt me opgebouwd uit gebogen gezaagde onderdeeltjes en hol en bol geschaafde delen. Ik heb al een paar van dit soort trapjes opgestookt. Die bestonden allemaal uit gezaagde onderdelen en dan vaak balustertjes voor de zijkant. Dat is minder werk om een ronding te maken. Ze zijn vaak vrij teer en daardoor eindigen ze uiteindelijk in de kachel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Heeft iets van Maloof, vind ik. Die deed trouwens weinig aan buigen. In zijn gedachtengoed denkend zouden die gebogen zijkanten ruw uit een blok kwartiers gezaagd kunnen zijn (lintzaag dus) en inmiddels haalmes en een freesmal in vorm gebracht.
In Sam Maloofs tijd was er tenminste nog fors walnoot te krijgen tegen niet al te veel geld (in de VS dus). Tegenwoordig ben je al snel genoodzaakt te lamineren om aan vergelijkbaar materiaal te geraken.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Heb inmiddels een test stukje gemaakt van hoe ik het wel en niet wil doen.
De poten heb ik gemaakt van 2 delen hout,arm geschaafd en deze aan elkaar gelijmd.
Hierdoor heb je al een hoekje in de poot die je daarna rond kan afwerken.
De liggers heb ik voor nu even zo gelaten,daarvoor maak ik een mal en ga deze lamineren.
Volgende week mag ik weer langs een paar meubelmakers en laat die een mooi stukje hout zoeken.
Zoals joris en bert hierboven al aangeven ga ik voor een stuk hout uit 1 stuk.
Het ontwerp is van Wharton Esherick.
 

Bijlagen

  • DSC00961.JPG
    DSC00961.JPG
    162,7 KB · Weergaven: 45
  • DSC00960.JPG
    DSC00960.JPG
    176,2 KB · Weergaven: 41
  • DSC00964.JPG
    DSC00964.JPG
    91 KB · Weergaven: 41
  • DSC00965.JPG
    DSC00965.JPG
    55,3 KB · Weergaven: 43
  • DSC00966.JPG
    DSC00966.JPG
    96,1 KB · Weergaven: 46

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.