Bevestiging osb planken in osb inbouwkast

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
334
11
Hey allemaal.

ik ben bezig met het maken van een inbouwkast voor stofzuiger, schoonmaakmiddelen etc.

Ik zal de kast eerst in elkaar zetten en schuif hem daarna op zijn plek naast een tussenwand, daarna komt het kozijn en komen er louvre deuren voor. Daar de inhoud niet direct zichtbaar maakt de houtsoort niet erg uit (de vrouw des huizes wil zo goedkoop mogelijk, dus multiplex is geen optie).

Osb leek me daarom een mooie optie, lekker goedkoop en toch sterk genoeg denk ik.
Nu is mijn idee de planken van de kast direct in het geraamte mee te nemen en dus niet verstelbaar te maken. De planken worden circa 60cm diep en 90cm breed. De planken zullen niet zwaar belast worden, voornamelijk schoonmaakmiddelen en dergelijken.

Nu wil ik tegen het doorhangen middenstukken plaatsen, hierdoor zal de overhang circa 44cm worden. Ik denk dat het daarom niet snel doorbuigt maar heb niet de kennis dit te berekenen.

Kan ik de planken gewoon via de zijkanten van het geraamte vastschroeven of moet er echt gebruik worden gemaakt van plankdragers aan de zijkanten middels dunne reepjes hout die de planken ondersteunen?

Ik neig naar schroeven aan de zijkant van het geraamte. Is dit een reeele optie voor 44cm overhang?

Zijn vier schroeven aan elke zijde per plank genoeg? Of maakt dit niet uit verder?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Moet je met OSB niet doen, dat heeft te weinig structuur en zal snel uitbreken.
Gewoon latjes tegen de zijkant schroeven en daar de planken op. Werkt ook makkelijker en heeft als voordeel dat je later de hoogte nog eens aan zou kunnen passen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.331
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
De planken worden circa 60cm diep en 90cm breed.
ik denk dat jouw osb 240-245 lang zal zijn
het meest economische gebruik is breedtes van 80 cm
*3 = 240
60 diep zal wegens de breedte van de osb (59,5) 59 worden (als je er de tand + groef) afzaagt
Nu wil ik tegen het doorhangen middenstukken plaatsen, hierdoor zal de overhang circa 44cm worden
daaruit begrijp ik dat je eigenlijk een soort van stijlen gaat zetten, die de breedte van 90 cm in 2 delen
is niet handig omdat je dan vakken van 45 cm breed krijgt
ik zou eerder aan de achterkant een plank van +/- 10 cm op zijn kant onder de osb schroeven
vooraan kan je er een smallere zetten (5 cm) indien gewenst
buigt de osb toch door ? => draai de plaat om of schroef er 2 op mekaar
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
334
11
@jpandriesse, okay. Goede tip. Ik wist niet dat de structuur van osb hier niet voor gemaakt was. Enig idee hoeveel mm ik een plank korter moet maken in de breedte om hem in een bestaand basisframe te krijgen (om vervolgens vast te schroeven middels latjes).

@ZotVanHout je hebt gelijk mbt economisch gebruik, helaas zit ik vast aan de maten van de tussenmuur vanaf een trapgat naar een bestaande muur. Maar ik ga zeker kijken zo economisch mogelijk te zagen.
Ik bedoelde inderdaad stijlen die de vakken circa 44cm breed maken. Is dat niet handig dan? Wel goede tips tegen het doorbuigen, door het schroeven van plankjes over de breedte hou je het doorbuigen tegen begrijp ik. Maar 90cm ook? Is best een groot stuk toch? Als ik aan voor en achterzijde plankjes schroef ga je alleen wel schroefgaten aan de bovenzijde zien, dat vind ik dan wel weer wat jammer. Of zijn hier ook nog andere manieren voor? En als plankjes kan ik ook repen OSB gebruiken neem ik aan? (Om de look te blijven hanteren).
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.331
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
helaas zit ik vast aan de maten van de tussenmuur vanaf een trapgat naar een bestaande muur.
kan je ons de maten geven waarbinnen je moet werken ?
heb je een (hand)schets ?
Ik bedoelde inderdaad stijlen die de vakken circa 44cm breed maken.
dat wordt millimeterwerk
hoe je dit alles gaat (laten) zagen weet ik niet
uiteindelijk zal er even veel osb in gaan als in 3 stijlen
en dat is veel makkelijker werken
Wel goede tips tegen het doorbuigen, door het schroeven van plankjes over de breedte hou je het doorbuigen tegen begrijp ik. Maar 90cm ook?
als de legplanken van 90 cm met latjes tegen de zijkanten op hoogte gehouden worden, dan kan je nadien nog alle kanten op
je geeft zelf aan dat er weinig gewicht op komt, dus met een vertikale plank achteraan + vooraan een kleintje kan het lukken
Als ik aan voor en achterzijde plankjes schroef ga je alleen wel schroefgaten aan de bovenzijde zien, dat vind ik dan wel weer wat jammer.
je kan de schroeven langs onder door de vertikale plank draaien
de druk die op de schroeven komt, is overwegend zijdelings

En als plankjes kan ik ook repen OSB gebruiken neem ik aan? (Om de look te blijven hanteren).
voor verbindingen + lattenwerk is osb te zwak
hiervoor dien je massief hout te nemen
bij voorkeur hard hout, maar als de voorkeur naar vuren uitgaat . . .
om het uitzicht te bewaren kan je voor de plankjes een strook osb plaatsen
als je die op het plankjes schroeft + lijmt, dan heb je bijkomende stijfheid
als de legplank wil doorbuigen, dan moet ze zo ook op de osb trekken
en trekbestendig is osb gelukkig wel
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je kan beter underlayment nemen. is ook een multiplex. scheelt per plaat bij een bouwmarkt maar ongeveer 7 euro t.o.v OSB. En afhankelijk waar je woont is er nog wel eens een aanbieding in de buurt te vinden.
En het doorhangen , op 91cm, is veel minder (of nauwelijks) dan bij OSB.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Volgens mij is er niks mis met je originele plan. Met 18mm OSB kan perfect met jou bedoelde tussen stijlen. En in de zijwand schroeven met 4 schroeven en desnoods 6 kan heel goed. Neem schroeven met een grove draad en vergeet niet voor te boren zodat het kopse OSB niet splijt.

Wil je helemaal zeker zijn dan kun je de dragers een paar mm infrezen in de zijwanden maar bij lichte belasting is schroeven en midden panelen meer dan voldoende.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.