Bevestiging beplanking afrormosia poort

Cookiemonster

Nieuw lid
14 sep 2017
8
0
Dag allen,

Ik ben een hekwerk en poort in afrormosia aan het maken. De uiteindelijke verticale afwerkingbeplanking (dikte 20mm) zal bevestigd worden op een achterliggend horizontaal regelwerk, 1 van boven, 1 in het midden en 1 onderaan.

Ik weet dat houten planchetten (tand en groef) best niet alleen verlijmd worden op de achterliggende structuur, gezien ze door het uitzetten waarschijnlijk na verloop van tijd zullen losspringen.

Mijn afwerkplanken zijn echter losse verticale planken die afzonderlijk vastgezet worden. Tussen de planken is er 6mm tussenafstand. Ik zou een onzichtbare bevestiging willen hebben. Is het met losse planken met voldoende tussenafstand wel voldoende om te lijmen met D4 zonder bijkomende nagels? (Gezien de planken voldoende vrije ruimte hebben in de breedte om uit te zetten).

Of is het toch best om alles vast te schieten met DA brads, wat de andere optie zou zijn. Breedte planken varieert van 6cm, 8cm tot 12 cm. Als het brads dienen te zijn, alle planken op de regel met 2 brads vastschieten? Of is 1 voldoende bij 6cm?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben een hekwerk en poort in afrormosia aan het maken. De uiteindelijke verticale afwerkingbeplanking (dikte 20mm) zal bevestigd worden op een achterliggend horizontaal regelwerk, 1 van boven, 1 in het midden en 1 onderaan.
voor de poort volstaan 3 horizontale regels niet
de regel ;-) is dat je daartussen de schuine zijde van een Z plaatst
daarover zijn hier voldoende draadjes
bradjes volstaan niet voor de poort
die moet je schroeven
rvs, want in afrormosia zit looizuur
is er een reden waarom je afrormosia wil ?
padoek is meer betaalbaar (maar nog altijd duur)
lijmen zou ik noch voor de poort noch voor het hekwerk doen, omdat de lijm voortdurend in het vocht zal staan
dus ook schieten of schroeven
brads kangs de voorzijde
schroeven voor de esthetica langs de achterzijde
rvs
 

Cookiemonster

Nieuw lid
14 sep 2017
8
0
voor de poort volstaan 3 horizontale regels niet
de regel ;-) is dat je daartussen de schuine zijde van een Z plaatst
daarover zijn hier voldoende draadjes
bradjes volstaan niet voor de poort
die moet je schroeven
rvs, want in afrormosia zit looizuur
is er een reden waarom je afrormosia wil ?
padoek is meer betaalbaar (maar nog altijd duur)
lijmen zou ik noch voor de poort noch voor het hekwerk doen, omdat de lijm voortdurend in het vocht zal staan
dus ook schieten of schroeven
brads kangs de voorzijde
schroeven voor de esthetica langs de achterzijde
rvs
De poort is in een Z structuur opgebouwd. Ik heb wat forums gelezen :). Het is volledig in afrormosia omdat onze achterbouw ook volledig in afrormosia is.

Langs de achterzijde plaats ik ook afwerklatten zodat je langs beide zijden een afgewerkt geheel hebt. Ik kan dus langs geen enkele zijde schroeven zonder dat ze in het zicht komen.
De regelstructuur heeft dezelfde breedte als deze van de palen waartegen dan de afwerklatten komen. Op deze manier zijn zowel de palen als regels langs beide kanten niet zichtbaar.
(Nadeel is wel dat de poort en hekwerk relatief dik worden)

Het zullen dus rvs brads worden...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.