bevestigen van dunne stoel-zitting en rugleuning

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Goedenavond,

Graag maak ik van de aanwezige expertise gebruik over het volgende:
Ik ben bezig 6 stuks jaren 50 houten eetkamer stoelen op te knappen.
De stoelen hebben een frame van beuken balkjes waarop een zitting en rugleuning van gebogen multiplex waren vastgeschroefd. Voorheen waren de zitting en rugleuning gestoffeerd. Door de stoffering heen waren de zitting en leuning met een schroef verbinding vast gezet aan het frame. De schroeven onder de zitting waren niet zichtbaar. De schroefkoppen achter de zitting waren afgewerkt met houten afwerk dopjes, waarvan er veel kwijt zijn.
De bevestiging-schroeven staken aan de voorzijde minimaal door de multiplex zitting en rugleuning heen wat ook geen kwaad kon door de laag schuimrubber en de stoffering.

Nu wil ik de rugleuning en zitting niet meer stofferen maar in een kleur schilderen.
De bevestiging als voorheen met schroeven wordt lastig omdat ik niet wil dat deze door de zitting en rugleuning heen zullen komen.
Liefst wil ik aan de voorzijde helemaal geen verbindingsmiddelen zien.
De bevestiging dient dus aan de achterzijde van de multiplex zitting en rugleuning plaats te vinden.
De multiplex zitting en rugleuning zijn ca. 11mm dik.

In de foto's zien jullie een voorbeeld van het frame en de rugleuning die voor het beeld met lucifers op positie wordt gehouden.
In de schets mijn eerste idee hoe deze bevestiging uit te voeren.

Een paar aanwijzingen daarbij.
De 2 balkjes waar de rugleuning aan bevestigd wordt verjongen lichtelijk. De balkjes zijn ter plaatse van de bevestigingspunten 25mm en 33mm dik.
De 2 balkjes waar de zitting aan bevestigd wordt verjongen ook, maar dan iets meer. De balkjes zijn ter plaatse van deze bevestigingspunten 60mm en 25mm dik. De bevestiging middelen dienen dus in meerdere lengte maten verkrijgbaar te zijn of op maat te maken.
Tenslotte lijkt het mij heel erg moeilijk om de montage wijze te prefabriceren omdat niets aan deze stoelen recht is. Het multiplex is gekromd en het frame bestaat uit balkjes die in de X en Y richting scheef staan. Het lijkt mij daarom het makkelijkst om de zitting en rugleuning eerst met een lijmklem vast te zetten op exact de juiste positie om daarna de montage middelen door de bestaande gaten in het frame te voeren en in het multiplex vast te zetten.
Ik wil ze wel weer los kunnen halen om netjes te kunnen lakken.

Het grootse 'probleem' lijkt mij het geven dat het multiplex maar 11mm dik is en ik er niet doorheen wil gaan. Ik vraag me af of ik wel genoeg ' vlees' heb om alles goed vast te zetten.
Graag hoor ik van jullie of deze montage wijze haalbaar is of wellicht een beter voorstel hebben.

Alvast bedankt!
Mvrgr. Yvo

IMG_20220107_165348.JPGIMG_20220107_165431.JPGIMG_20220107_165440.JPGIMG_20220107_165501.JPGbevestiging stoelleuning.jpeg
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik ben bang dat je inderdaad te weinig vlees hebt gegeven het feit dat mensen nooit stilzitten op stoelen. Verlijmen (deuvel?) zou misschien iets van uitkomst kunnen bieden….

Anders verzonken schroef + extra laagje fineer om het weer af te dekken?
 

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Het verlijmen van een deuvel. Hoe moet ik dat zien? Zitting en rugleuning op de juiste positie klemmen. Door de bevestiging-balkjes en het multiplex in 1 keer heen boren en de deuvel daarin verlijmen? Het geheel is dan niet meer demontabel, klopt dat?
 

jorisvh

Post veel
Ik zou rampamoeren, draadbussen, koppelingsmoffen of hoe je ze ook wil noemen in de rug en zitting steken (boren met 6 of 8mm en lijmen met cyanolite). Met M4 binnenschroefdraad bestaan ze in lengte 8mm. Is krap maar met voorzichtig boren moet dat lukken.
bvb
En dan bevestigen met een mooie M4 schroef in het zicht, bvb messing met lenskop

edit:
ik geef Würth links door omdat ik hun assortiment wat ken, maar als je particulier zou zijn, dan kan je daar helaas niet bestellen, misschien wel nuttig om daar rond te snuffelen naar wat bestaat en dan elders zoeken.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
Het verlijmen van een deuvel. Hoe moet ik dat zien? Zitting en rugleuning op de juiste positie klemmen. Door de bevestiging-balkjes en het multiplex in 1 keer heen boren en de deuvel daarin verlijmen? Het geheel is dan niet meer demontabel, klopt dat?
Het beste is vanaf het multiplex te boren en zo de poten in.
poten zijn groot genoeg om stevigheid te krijgen,zonder lijm zal het niet gaan.
Je hoeft niet door heel de poot te boren,achterkant poten afwerken met houtproppen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Als je de rugleuning in een kleur wilt schilderen zou het dan geen oplossing zijn om er toch doorheen te boren en boekschroeven te gebruiken? De kop kan je verzinken en plamuren in het multiplex, de stoel blijft wel servicebaar omdat je vanuit de leuning de schroef los kunt schroeven.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Misschien een idee:
Een stuk bovenaan uit de balkjes van de rugleuning zagen
Passtukjes maken die de uitgezaagde delen weer opvullen.
De passtukjes met korte deuveltjes en twee componentenlijm aan de rugleuning lijmen.
Van achter door de balkjes de boel vastschroeven in de passtukken die nu aan de leuning zijn gelijmd.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Met wat je graag wilt zou ik wat jorisvh al zei gaan.
Rampamoeren en een schroef met metrisch draad erin.

Door de grote diameter van de rampamoer krijg je een sterkere verbinding en het blijft demontabel.
Om het gat diep genoeg blind te boren kan wel een kleine uitdaging zijn, maar anders is de voorzijde nog wel af te werken denk ik. (Wel meer werk, met een nette deuvel heb je per direct je afwerking)

Het assortiment van de bouwmarkten in Utrecht ken ik niet, maar bij het zwart met geel gelabelde buurt dhz zaakje hier in het dorp hebben ze verschillende maten rampamoeren liggen. zowel in RVS als verzinkt staal.

Een iets minder elegante oplossing misschien (en geen blinde verbinding), maar zijn slotbouten geen optie? Daarmee zaten de stoelen op mijn basis-school vroeger ook in elkaar. Jouw stoel verschilt daar niet heel veel van in constructie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Yvo

Nieuw lid
7 jan 2022
20
0
Utrecht
Bedankt voor alle reacties, voldoende informatie om mee aan de slag te gaan.
De optie van de blind gemonteerde rampamoeren is een interessante 1e stap.
Mocht dat niet lukken kan ik altijd overstappen op boekschroeven of verlijmde deuvels.
Is het mogelijk dat iemand mij van de genoemde cyanolite lijm een specifieke merknaam toestuurt en waar dat te koop is?
Een linkje kan ook natuurlijk. Alvast bedankt.
Ik hou jullie ip de hoogte van mijn vorderingen.
 

jorisvh

Post veel
Is het mogelijk dat iemand mij van de genoemde cyanolite lijm een specifieke merknaam toestuurt en waar dat te koop is?
Een linkje kan ook natuurlijk. Alvast bedankt.
Eender welke CA-lijm of cyanoacrylaatlijm of secondelijm of superglue of …is oké: loctite, bison, pattex, …
Cyanolit is de commerciele naam van de Panacol CA-lijm die we op mijn vorig werk hadden en, Bic-gewijs, ben ik alle CA zo blijven noemen, maar ik ben misschien de enige die dat doet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.