Beuken met lichte plekken

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Na flink wat nadenkwerk als startende houtbewerker, een idee voor een kleine werkbank (Ontwerp kleine werkbank), en een grotere draagbare werkbank die ik via jullie tips vond (Advies allereerste werkbank) ben ik begonnen met het (handmatig) schaven van flink wat ongeschaafd ruw beuken (meubelkwaliteit) voor het onderstel van de nieuwe werkbank.



Oorspronkelijke plan was van dikte bank, maar met het goede weer toch maar buiten glad en haaks schaven met de hand 💪



Ik heb planken van 4-5cm dik en 2,4m lang gekocht in A’dam (fijnhouthandel), vervolgens gezaagd met een 18V makita accu cirkelzaag (wat een ramp is dat 😅; accu na 5 min zagen al leeg en wordt vrij heet...) die verlijmd gaan worden tot balken van 7-8 cm dik.


Nu kwam ik bij het schaven van het (gestoomde) beuken wat gekke witte/lichte plekken tegen in het hout (zie foto’s). Weten jullie of dit ‘natuurlijk’ is of komt dit gewoon door het stoom/droog proces? Ben wel erg benieuwd waar dit vandaan komt.
 

Bijlagen

  • E6A6B342-079D-4CF6-B423-70A1FABCE18A.jpeg
    E6A6B342-079D-4CF6-B423-70A1FABCE18A.jpeg
    2,3 MB · Weergaven: 45
  • BA1AD7EA-D112-4620-935E-691162F9E6B7.jpeg
    BA1AD7EA-D112-4620-935E-691162F9E6B7.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 44
  • E7091FCC-C68C-4A60-A96D-D3B6977A44AD.jpeg
    E7091FCC-C68C-4A60-A96D-D3B6977A44AD.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt door een moderator:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu kwam ik bij het schaven van het (gestoomde) beuken wat gekke witte/lichte plekken tegen in het hout (zie foto’s). Weten jullie of dit ‘natuurlijk’ is of komt dit gewoon door het stoom/droog proces?
de vorm wijst naar een plank die daar dwars op gelegen heeft
die breedte zou je wel niet verwachten
bij het oplatten hoeven de latjes niet breder dan een paar cm te zijn
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
de vorm wijst naar een plank die daar dwars op gelegen heeft
die breedte zou je wel niet verwachten
bij het oplatten hoeven de latjes niet breder dan een paar cm te zijn
Bedankt voor je reactie @ZotVanHout. Dat leek mij ook inderdaad, maar vond het vooral vreemd dat die vorm dan intact blijft na het gladschaven. Dan heeft er dus waarschijnlijk een brede/dikke plank opgelegen tijdens het stomen opgelegen, waardoor deze ter plaatse tot een flinke diepte niet rood/roze verkleurd is.

is dit kleurverschil nog te verhelpen door het zelf een beetje ‘bij te stomen’ (uit interesse, denk niet dat ik voor deze plank de moeite ga nemen)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
vond het vooral vreemd dat die vorm dan intact blijft na het gladschaven
dat geeft aan dat de behandeling een meer dan oppervlakkig effekt gehad heeft
mocht dat wel oppervlakkig geweest zijn, dan zouden de andere delen van het hout na het schaven dezelfde kleur als die plek gekregen hebben
is dit kleurverschil nog te verhelpen door het zelf een beetje ‘bij te stomen’ (uit interesse, denk niet dat ik voor deze plank de moeite ga nemen)
verhelpen is niet eenvoudig
het oorspronkelijke stoomproces nabootsen is moeilijk
die plek zal altijd een andere kleur houden
bijkomend risico is dat je breter dan die plek gaat werken, zodat je aan de randen daarvan een nog andere verkleuring krijgt, omdat je het reeds verkleurde deel van die plank nogmaals gaat behandelen

kan je die zijde van de plank niet aan een kant gebruiken die je nadien niet meer ziet ?
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
dat geeft aan dat de behandeling een meer dan oppervlakkig effekt gehad heeft
mocht dat wel oppervlakkig geweest zijn, dan zouden de andere delen van het hout na het schaven dezelfde kleur als die plek gekregen hebben

verhelpen is niet eenvoudig
het oorspronkelijke stoomproces nabootsen is moeilijk
die plek zal altijd een andere kleur houden
bijkomend risico is dat je breter dan die plek gaat werken, zodat je aan de randen daarvan een nog andere verkleuring krijgt, omdat je het reeds verkleurde deel van die plank nogmaals gaat behandelen

kan je die zijde van de plank niet aan een kant gebruiken die je nadien niet meer ziet ?
Goed om te weten. Helaas betreft het natuurlijk niet 1 plank, maar meerdere. Dus maar goed gebruiken op plekken die niet zo in het zicht zitten 👍🏻
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
gestoomde beuk wordt vooral voor het binnenste van meubelen gebruikt
voor een werkbank zijn wittere delen aanvaardbaar
maar het is netter dat die minder opvallen
Hier staat nochtans dat ongestoomd beuken voornamelijk voor het binnenste van meubelen gebruikt wordt.
Beuk wordt gestoomd om het stabieler te maken.Toepassingen zijn velerlei, onder andere voor trappen.
@HoutWouter, hoeveel heb je er van af geschaafd? Enkele millimeters, of wat meer? Zulke verkleuringen zijn vaak maar oppervlakkig en verdwijnen na het vlakschaven.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Hier staat nochtans dat ongestoomd beuken voornamelijk voor het binnenste van meubelen gebruikt wordt.
Beuk wordt gestoomd om het stabieler te maken.Toepassingen zijn velerlei, onder andere voor trappen.
@HoutWouter, hoeveel heb je er van af geschaafd? Enkele millimeters, of wat meer? Zulke verkleuringen zijn vaak maar oppervlakkig en verdwijnen na het vlakschaven.
Ik heb ze nu met de hand vlak geschaafd. Soms een paar mm, soms wat meer (afhankelijk van de kromming).
Volgende stap is verlijmen tot dikkere elementen en op dikte schaven, dus zal een kijken bij een paar dikkere exemplaren wat er gebeurd als ik die wat verder opschaaf. (Nu eerst weer aan het werk morgen, dus zal even duren weer ;))
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hier staat nochtans dat ongestoomd beuken voornamelijk voor het binnenste van meubelen gebruikt wordt.
de meningen zijn verdeeld, of opgedeeld
wat de discussie boeiender maakt
op onderstaand adres staat dat beuk door het stomen een roze kleur krijgt + bij bewerking minder vervormt
er is dus een esthetische + technische kant aan het stomen
voor zichtbare beuk heeft de klant uiteraard de keuze
ik denk dat de meesten voor bv een trap witte beuk verkiezen (als de oorspronkelijke houtkleur zichtbaar blijft)
als meubelmaker zou ik voor hout kiezen dat zo weinig mogelijk werkt, dus gestoomd

1609747356131.png

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.