Betonvloer in bestaande garage storten?

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Bij mijn huis staat een garage waar ik een mooie werkplaats van wil maken. Tijdens de bouw van het huis was de garage nog maar een fietsenschuurtje van 2,5x3,5 en later is dat uitgebouwd tot garage van 6x3,5 (21m2), op zich een prima ruimte dus.

In het oude deel ligt een redelijke betonvloer maar in het nieuwe betontegels die in de loop der jaren flink scheef zijn komen te liggen. Om prettig met gereedschap / werktafels op wielen heen en weer te kunnen, wil ik een mooie vlakke vloer realiseren, dus ik dacht aan 1 betonvloer voor de hele garage. De hoogte is nu al beperkt en daar wil ik eigenlijk niet te veel van kwijt dus.

Plan:
- bestaande vloer wegbreken / tegels weghalen
- alles uitgraven tot zo'n 35 cm onder vloerniveau
- folie, 10 cm isolatie platen, dubbele wapening en 20cm beton er in
- egaline voor de finishing touch
- klaar

Nu ben ik niet zo'n held in beton storten en egaliseren, dus ik heb een offerte opgevraagd voor alles na het graafwerk, ongeveer 2500 euro, tel daar bij op een mini graver, containers om puin en grond af te voeren (10 kuub losse grond) en je zit al snel op een kleine 3750 - 4000 euro, voor alleen een vloer.

Dat moet toch goedkoper / makkelijker / beter kunnen?

Ik heb werkspot geprobeerd maar 0 reacties, nog wat andere offertes aangevraagd maar dat loopt nog.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Spijtig dat je zover uit de buurt woont. Loop met hetzelfde plan rond. Konden elkaar helpen en je zou de kosten enorm kunnen beperken en ik was geholpen. Ben in het bezit van een kraantje
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Spijtig dat je zover uit de buurt woont. Loop met hetzelfde plan rond. Konden elkaar helpen en je zou de kosten enorm kunnen beperken en ik was geholpen. Ben in het bezit van een kraantje

Oei, dat is wel ver weg voor een potje klussen ja, wel jammer. Het huren van zo'n kraantje is het duurste nog niet eens, maar het afvoeren van de grond vragen ze al snel 600 euro voor hier. (En waarschijnlijk verkopen ze het daarna ook weer)
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
ei, dat is wel ver weg voor een potje klussen ja, wel jammer. Het huren van zo'n kraantje is het duurste nog niet eens, maar het afvoeren van de grond vragen ze al snel 600 euro voor hier. (En waarschijnlijk verkopen ze het daarna ook weer)

De huidige kosten ( zonder opslag en transport ) voor het storten van de 10 m3 ongekeurde grond is ca. 495,00 ex btw
En nee, verkopen zonder bouwstoffenbesluitkeuring ( Ap-04 ) PFAS keuring zal niet meevallen, tenzij je risico wil lopen en mogelijk vervuilde grond wil accepteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
De huidige kosten ( zonder opslag en transport ) voor het storten van de 10 m3 ongekeurde grond is ca. 495,00 ex btw
En nee, verkopen zonder bouwstoffenbesluitkeuring ( Ap-04 ) PFAS keuring zal niet meevallen, tenzij je risico wil lopen en mogelijk vervuilde grond wil accepteren.

Ik heb gezocht op grond containers / afvoeren en dan kom je inderdaad rond de 600 euro netto uit voor 10 m3. Er wordt zelden om een keuring gevraagd, of mis ik iets?

Egaline is overbodig bij een goed gestorte en gevlinderde vloer.
Ik zou eerder een coating toepassen ivm met het makkelijk schoonhouden van je vloer
+1 zou mijn keuze \ advies ook zijn

Ik zal daar de aannemer nog eens naar vragen, waarom hij egaline aanbeveelt. Thanks!
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
In mijn vorige garage ook een extra vloer gestort: stenen aan een zijde eruit. Vorst rand bij de buitenzijde gegraven. Folie er in. Beton gaas erin.
3 m^3 beton laten komen, voor €300 cash, storten en afsmeren. nogmaals afsmeren en klaar vloertje. Dikte was ongeveer 10 cm.
Beton was tegen de originele vloer gestort, maar daar merkte je niks van.

Zoals anderen zeggen, egaline is overbodig.

We hebben nu een betonnen terras laten storten, deze is ongeveer 12 cm. dik. Waarom wil je zo'n dikke vloer?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb gezocht op grond containers / afvoeren en dan kom je inderdaad rond de 600 euro netto uit voor 10 m3. Er wordt zelden om een keuring gevraagd, of mis ik iets?

Schone grond is 10 tot 20 euro per m3 waard. Je koopt het risico af.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
ik heb flinke power hammers gezien op een 10cm vloertje :p met 20cm kun je 2500 kilo wegen power hammers kwijt :p
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Hmm, het huidige deel is inderdaad ook maar 10cm dik. Ik ga geen power hammers neerzetten, een paar werkbanken, meer niet.

Dat zou wel een hoop kunnen gaan schelen dan. De aannemer heeft aanbevolen om er 10cm dik isolatie onder te leggen, de wanden krijgen straks ook zo iets, is dat dan ook overkill? Of wat raden jullie daar aan?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Van isolatie krijg je nooit spijt. Het prijsverschil met een iets dunnere isolatie zal minimaal zijn. Onder mijn garage ligt een broodje-ligger vloer met iets van 15 cm. of zo. Prima warm te krijgen en nooit koude voeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Hmm, het huidige deel is inderdaad ook maar 10cm dik. Ik ga geen power hammers neerzetten, een paar werkbanken, meer niet.

Dat zou wel een hoop kunnen gaan schelen dan. De aannemer heeft aanbevolen om er 10cm dik isolatie onder te leggen, de wanden krijgen straks ook zo iets, is dat dan ook overkill? Of wat raden jullie daar aan?

Als je toch moet gaan graven zou ik er ook isolatie onder doen. Als je er gaat stoken wordt je daar toch wel blij van denk ik....
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Is de rest goed geïsoleerd/ gaat de ruimte verwarmd worden?
Zo ja, als je het wil beperken tot 10cm ga dan op zoek naar pir platen om te isoleren. Kwa vloer dikte gaat 10-12 cm echt wel voldoen hoor, er komt toch verder geen constructie op te staan?
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik ben 66, en wil een grotere werkplaats.
De kosten zullen 10000 á 15000 gaan bedragen. Heb ik na gevraagd.
Ik heb voor mezelf eens nagegaan: Hoe lang kan ik menselijkerwijs plezier hebben van deze investering?
10 jaar? 15 jaar? Mijn vader en mijn grootvader zijn maar 76 geworden. Dus, was mijn afweging voor mezelf: Is het mij dat nog waard voor die tien jaar?
Ik ben er nog niet uit.
Maar wellicht hebt u iets aan deze afweging. Wat zegt u? U bent nog geen dertig?, of veertig? of vijftig? Ga er aan beginnen!!!! En snel!!!!! Des te langer heb je er plezier aan!!!!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
er zijn mensen zat die meer uitgeven voor twee weken vakantie. als je het kan betalen en je hebt er plezier van waarom zou je het dan niet doen. je kan het toch niet meenemen als je tijd er op zit
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ik kan je nog wel helpen aan bouwstaalnettten. Zie mijn advertentie hier841F00C2-52B4-4217-85E6-9CAB8122E86B.jpeg
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Top, dit zijn weer goede tips allemaal! Vandaag nog maar eens wat offertes aanvragen voor het beton.

Maar wellicht hebt u iets aan deze afweging. Wat zegt u? U bent nog geen dertig?, of veertig? of vijftig? Ga er aan beginnen!!!! En snel!!!!! Des te langer heb je er plezier aan!!!!!!

er zijn mensen zat die meer uitgeven voor twee weken vakantie. als je het kan betalen en je hebt er plezier van waarom zou je het dan niet doen. je kan het toch niet meenemen als je tijd er op zit

Dit heeft me inderdaad aan het denken gezet. Ik geef weinig om 'op vakantie gaan'. Dus waarom het geld niet besteden aan iets waar ik nog veel langer plezier van heb (alleen het bouwen heb ik al plezier van waarschijnlijk).

Binnenkort een topic over de rest van de plannen! :D:sneaky:
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.