Betonrot

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb pas ontdekt dat de vloer van mijn zeventiger jaren huis betonrot vertoont. De vloer is van het type zoals Kwaaitaal maakte in die tijd. Kwaaitaal bestaat al lang niet meer maar is vooral bekend geworden door dit probleem. (had ik maar een houten vloer :) )

Op het internet lees ik over tamelijk gruwelijke (= prijzige) reparatie-ingegrepen . (had ik maar een houten vloer ;-) )
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee en wat heb je er aan gedaan?

21_uitserie2_overzicht kruipuimte (2).jpg40_uitserie2_aantasting (2).jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Kwaaitaalvloeren hadden een specifiek probleem en dat was dat er een vreselijke berg calciumchloride aan toegevoegd was als versneller. Het overschot daarvan zorgt voor de schade die er nu is. Aansmeren heeft geen zin, dus of vervangen of een stalen constructie die de wapeningsfunctie overneemt..
 
  • Verdrietig
Waarderingen: mink

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Heeft betonrot ook niet te maken met de dekking van de wapening ?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat kan een oorzaak zijn. Door de lage dekking kan de ph rondom de wapening zakken (indringbaar voor lucht) en zo voor roest zorgen. Dit kan ook gebeuren door calciumchloride en zeker van binnenuit, dan is de dekking minder belangrijk
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Is die foto met roestplekken de enigste aangetaste schaal ?
zo ja dan loopt het allemaal wel los met deze vloer en is er een plaatselijk probleempje
(75% van de kwaaitaal vloeren is geproduceerd zonder of met minder verhardings versneller)


je zou de staaf wat kunnen vrijhakken, ontroesten met een staalborstel en in de primer kunnen zetten.
en daarna kunnen aansmeren met een reparatie mortel.
maar als je niets doet gaat het ook nog jaren mee.

ps laat je vloer inspuiten met een laag Icynene isolatieschuim dat scheelt een hoop gas
en zorgt er ook voor dat je vloer warm blijft zodat er geen condens tegen aankomt in de winter.
voor roest is vocht nodig


een aangetaste vloeren met een constructief probleem zien er uit als onderstaand
1665208379989.png
E
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Het huis van mijn ouders (1970) in de Eindhovense wijk 't Hool had net als de hele wijk kwaaitaalvloeren. Ik heb bij de verkoop in 2011 alles nog eens goed bekeken en gefotografeerd. Die foto's moet ik opzoeken.
Maar als ik jouw foto's zie, valt het reuze mee! En de koper van mijn ouderlijk huis, een universitair docent bouwkunde aan de TUe, maakte zich toen ook niet druk. En de man wist alles van 't Hool. (Die wijk was zijn hobby)
Hoe het nu is weet ik niet, maar je zou eens contact kunnen zoeken. Er zijn daar nog steeds actieve verenigingen. Vorige maand hadden ze nog een pop up expositie met heel veel maquettes en documentatie.
Ik weet één vereniging: Stichting Gemeenschappelijke Voorzieningen 't Hool.
Succes en laat je niet gek maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Mijn vorige huis had ook deze kwaaitaalvloer en wij hebben het toen grondig aangemaakt.
Wij hebben er een staalconstructie onder aan laten brengen.(die van ons had aardig wat schade).
Wij hadden ook altijd veel water in de kruipruimte staan in najaar en winter,en hebben drowa chips aangebracht.Deze drijven op het water en houden condensatie tegen.Hierna hadden we ook geen
vochtige muren meer en de isolatie is ook verbeterd.Onderkant van de vloer is sindsdien altijd droog gebleven.Jouw schade is echt minimaal met wat wij hadden.Als het al betonrot is.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik heb pas ontdekt dat de vloer van mijn zeventiger jaren huis betonrot vertoont. De vloer is van het type zoals Kwaaitaal maakte in die tijd. Kwaaitaal bestaat al lang niet meer maar is vooral bekend geworden door dit probleem. (had ik maar een houten vloer :) )

Op het internet lees ik over tamelijk gruwelijke (= prijzige) reparatie-ingegrepen . (had ik maar een houten vloer ;-) )
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee en wat heb je er aan gedaan?

Bekijk bijlage 124321Bekijk bijlage 124322
Is dit de enige roest die je hebt?
Zo ja, kan het dan niet gewoon zijn dat dit passtuk(?) Te weinig dekking op de wapening heeft en dus roest door vocht van buitenaf vertoont?
Bij chemische aantasting zie je vaak afscherving van hele stukken beton langs de randen en niet een strookje roest tpv oppervlakkige wapening.
Ik weet niet of je bij het Gemeentearchief bent geweest, maar die hebben soms de productietekeningen van de vloer. Op basis daarvan (ordernr.) Is volgens mij te achterhalen of de additieven problemen kunnen geven.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@ emilio, Goed punt. Het was me opgevallen dat dit element er wat anders uit ziet. En het was me ook opgevallen dat het uiterlijk van de aantasting wat af lijkt te wijken van het soort afscherving zoals ik op afbeeldingen van betonrot zie. Dit zou best een soort passtuk kunnen zijn - zoals jij zegt - en uit een ander badge of van ander fabrikaat .afkomstig kunnen zijn.

Klaas

PS: En, dank voor de tip om bij de gemeente te informeren.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Misschien een belangrijke toevoeging:
De directe aanleiding om de kruipruimte te inspecteren was het plan om PU vloerisolatie aan te laten brengen. Het bedrijf dat deze isolatieklus evt. zou gaan doen vertelde dat er eigenlijk geen PU schuimlaag op gespoten mag worden in geval van betonrot. Dat woordje ""eigenlijk"" suggereert dat misschien hier een oogje kan worden dichtgeknepen.

Maar zelf wil ik eerst twee dingen beter begrijpen:
a) waarom mag het niet?
b) Is het wel echt betonrot. resp. aannemelijk dat alleen dit element het probleem heeft gekregen

ad a)
Heeft iemand van jullie een verklaring waarom het niet zou mogen resp. risicovol is om er PU op aan te brengen? Het isolatiebedrijf had een voor mij onduidelijk verhaal over condensvorming tussen beton en PU-laag
In dit verband misschien relevant:
Er staat in het natte seizoen vaak een dun laagje water onder de vloer . Ik heb nooit condens aan de onderkant van de vloer gezien (voor zover ik dat door het toegangsluik kan zien ; ben nooit eerde echt onder de vloer geweest. De kruipruimte is geventileerd.

ad b) ik zou door een gecertificeerd bedrijf een keuring van de vloer uit kunnen laten voeren, maar ik wil eerst meer kennis vergaren voor ik daar een paar honderd euro aan uitgeef.

Klaas
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Kijk eens bij drowa chips.
Wij hadden een kruipruimte van zeker 150 cm en in de winter kon daar wel 30- 40 cm water in staan.
Na toevoegen van de drowa chips nooit geen last meer gehad van condens en goed isolerend.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Misschien een belangrijke toevoeging:
De directe aanleiding om de kruipruimte te inspecteren was het plan om PU vloerisolatie aan te laten brengen. Het bedrijf dat deze isolatieklus evt. zou gaan doen vertelde dat er eigenlijk geen PU schuimlaag op gespoten mag worden in geval van betonrot. Dat woordje ""eigenlijk"" suggereert dat misschien hier een oogje kan worden dichtgeknepen.

Maar zelf wil ik eerst twee dingen beter begrijpen:
a) waarom mag het niet?
b) Is het wel echt betonrot. resp. aannemelijk dat alleen dit element het probleem heeft gekregen

ad a) Heeft iemand van jullie een verklaring waarom het niet zou mogen resp. risicovol is om er PU op aan te brengen? Het isolatiebedrijf had een voor mij onduidelijk verhaal over condensvorming tussen beton en PU-laag
In dit verband misschien relevant:
Er staat in het natte seizoen vaak een dun laagje water onder de vloer . Ik heb nooit condens aan de onderkant van de vloer gezien (voor zover ik dat door het toegangsluik kan zien ; ben nooit eerde echt onder de vloer geweest. De kruipruimte is geventileerd.

ad b) ik zou door een gecertificeerd bedrijf een keuring van de vloer uit kunnen laten voeren, maar ik wil eerst meer kennis vergaren voor ik daar een paar honderd euro aan uitgeef.

Klaas
Stomtoevallig kreeg ik van de Vereniging Eigen Huis (VEH) vandaag een e-book aangereikt over vloerisolatie.
Als u daar ook lid van bent, hebt u waarschijnlijk dezelfde mail gehad?
Daarin word PU afgeraden voor een houten vloer wegens het vocht.
In het geval van blootliggend ijzer zou ik het dan ook niet doen bij uw vloer.
Verder is 11, 12 en 13 oktober in de Brabanthallen de Energiebeurs. Als u in de buurt woont, en u kunt zichzelf met een zakelijk mailadres registreren, dan is dit een zeer grote aanrader om kennis op te doen!!!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Misschien een belangrijke toevoeging:
De directe aanleiding om de kruipruimte te inspecteren was het plan om PU vloerisolatie aan te laten brengen. Het bedrijf dat deze isolatieklus evt. zou gaan doen vertelde dat er eigenlijk geen PU schuimlaag op gespoten mag worden in geval van betonrot. Dat woordje ""eigenlijk"" suggereert dat misschien hier een oogje kan worden dichtgeknepen.

Maar zelf wil ik eerst twee dingen beter begrijpen:
a) waarom mag het niet?
b) Is het wel echt betonrot. resp. aannemelijk dat alleen dit element het probleem heeft gekregen

ad a) Heeft iemand van jullie een verklaring waarom het niet zou mogen resp. risicovol is om er PU op aan te brengen? Het isolatiebedrijf had een voor mij onduidelijk verhaal over condensvorming tussen beton en PU-laag
In dit verband misschien relevant:
Er staat in het natte seizoen vaak een dun laagje water onder de vloer . Ik heb nooit condens aan de onderkant van de vloer gezien (voor zover ik dat door het toegangsluik kan zien ; ben nooit eerde echt onder de vloer geweest. De kruipruimte is geventileerd.

ad b) ik zou door een gecertificeerd bedrijf een keuring van de vloer uit kunnen laten voeren, maar ik wil eerst meer kennis vergaren voor ik daar een paar honderd euro aan uitgeef.

Klaas
Het is vrij simpel; je kunt na aanbrengen van de isolatie de vloer niet meer monitoren en dus wordt verval niet tijdig opgemerkt waardoor instortingsgevaar te laat wordt gesignaleerd.
Ik vraag me echter af of jouw beetje roest betonrot te noemen is, zoals aangegeven is het waarschijnlijk geen rot van binnenuit, maar rot door te weinig dekking op de wapening en is dit dus puur plaatselijk. Daarmee vervalt de beperking, want dat beetje roest gaat geen instortingsgevaar geven.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het isoleren van de vloer heeft veel meer rendement dan iets op de boden aanbrengen.
neem geen pu maar Icynene isolatieschuim
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Het is vrij simpel; je kunt na aanbrengen van de isolatie de vloer niet meer monitoren en dus wordt verval niet tijdig opgemerkt waardoor instortingsgevaar te laat wordt gesignaleerd.
Ik vraag me echter af of jouw beetje roest betonrot te noemen is, zoals aangegeven is het waarschijnlijk geen rot van binnenuit, maar rot door te weinig dekking op de wapening en is dit dus puur plaatselijk. Daarmee vervalt de beperking, want dat beetje roest gaat geen instortingsgevaar geven.
De schade bij dit dit soort vloeren had een chemische oorzaak. Ze gebruikten verharding versnellers die tot vervroegde wapeningsroest leidde.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Ik zou de vloer weghalen en een droge of semi droge renovatievloer van VBI aanleggen. Kun je goed zelf doen en is goed geïsoleerd.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De schade bij dit dit soort vloeren had een chemische oorzaak. Ze gebruikten verharding versnellers die tot vervroegde wapeningsroest leidde.
Bij lang niet alle vloeren is dit het geval en bij deze vloer lijkt dit --als het deze ene plek is-- ook zeker niet per se het geval.
Ik heb meerdere werken gehad met rot en dat ziet er echt wel een stuk veel verbreider en ernstiger uit. Zo niet, dan is er geen schadelijke hoeveelheid versneller gebruikt en is vervangen totaal onnodig, alleen de plaatselijke teveel vochtbelaste wapening hoeft dan behandeld te worden, maar dat is dus een vochtprobleem en geen chemisch probleem. Dat is dus vaak te controleren door het werknummer te achterhalen via archieftekeningen zoals eerder vermeld....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.