Betimmering in onverwarmde container

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik ben gevraagd om vanmiddag mee te denken met een aantal vrijwilligers die werken aan een project in het Leeuwarder bos. Hier zijn een paar containers neergezet waar een informatiepunt voor fietsers word ingericht. De containers zijn onverwarmd maar wel geïsoleerd en wil men betimmeren met schroten.
de volgende opmerkingen en vragen worden nu op mij afgevuurd, waarbij ik niet op voorhand met zekerheid antwoorden op weet. Willen jullie ook eens meedenken bij dit vraagstuk? Ik krijg de volgende gegevens:
  • houten schroten met een werkende breedte van 9 cm. dikte 15 mm met veer en groef aanbrengen op de isolatiepanelen
  • de isolatiepanelen bestaan uit een kern van PIRschuim en aan beide zijden gecoat staal/aluminium
  • de schroten zijn dosse gezaagd volgens mij.
  • schroten om en om aanbrengen? dus 'hol en bol"?
  • wat is de beste methode om de schroten te plakken op de panelen
  • de schroten worden afgewerkt met white-wash: voor montage/plakken al de verf aanbrengen? En dan aan één zijde of aan beide zijden i.v.m. de vochtbelans? Er is geen ventilatie mogelijk achter de schroten.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
De schroten die ik in huis heb zijn aan de achterzijde voorzien van een groef, dus niet om te keren, de groef is misschien ook juist aangebracht om werking te verminderen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ja, dat ken ik van de betimmering van onze Finse woning, ben ook benieuwd of de schroten die ze gebruiken dubbelzijdig te gebruiken zijn.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ventilatie lijkt me cruciaal bij de schroten, anders kan vocht zich ophopen. Ondanks dat het niet is verwarmd, kan je wel met grote temperatuur verschillen komen te zitten, met name voor en najaar. Zeker waar die containers staan, vol in de zon, zal de temperatuur binnen goed kunnen oplopen omdat het is geïsoleerd.

Is het niet het makkelijkste wat vuren panlatten tegen de isolatie panelen vast te schroeven? Hiervoor heb je speciale schroeven dacht ik, met boorkop die je zonder voorboren door het hout en vervolgens je aluminium profielen vast kan zetten.

Een white wash is ventilerend toch? Dus dat maakt de achterkant behandelen niet noodzakelijk lijkt me. Zeker met een regelwerk er achter zal het meevallen. Ik zou het wel behandelen alvorens montage, zodat je de sponning volledig mee kan nemen. Anders krijg je bij het werken snel te maken met onbehandelde delen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Dat is ook een van de overwegingen die ik had, als je de schroten direct op het aluminium plakt en er vocht achter komt is er meer kans op broei en schimmelwerking. Ik zal het inbrengen in het gesprek vanmiddag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.