Beste zaagmachine

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Hallo allemaal .

Ik ben opzoek naar de juiste machine om sluitlatten te zagen voor mijn inbouw kasten . En planken en verstek te zagen over de lange kant .

welk type van zaagmachine raden jullie hiervoor aan? Had eerst paneelzaag on gedachten maar dit lijkt me miss wat groot voor dit soort werkjes
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.732
2.591
Gaanderen
Paneelzagen kan je ook met kleinere loopwagens kopen. Je hebt er wel ruimte voor nodig. Als ik het uit mijn hoofd zeg is de kleinste maat 120 cm voor de zaag. Dan heb je dus zeker 3 mtr in de diepte nodig. 2x 120 plus de zaagtafel.
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Paneelzagen kan je ook met kleinere loopwagens kopen. Je hebt er wel ruimte voor nodig. Als ik het uit mijn hoofd zeg is de kleinste maat 120 cm voor de zaag. Dan heb je dus zeker 3 mtr in de diepte nodig. 2x 120 plus de zaagtafel.
Ok bedankt maar met die kleinere loopwagen van 1.20kan ik toch nog biet echt planken van 2,50m schulpen of zie ik dit verkeerd ?
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
In zou gewoon wat planken van plus minus 3 m ,deurlijsten en sluitlatten mooi moeten kunnen zagen en soms onder verstek. heb ik hier dan echt een paneelzaag voor nodig of is bv een harvey zaagtafel met tafelverlening
Ook voor geschikt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.195
1.973
Klein-Brabant, Vlaanderen
In zou gewoon wat planken van plus minus 3 m ,deurlijsten en sluitlatten mooi moeten kunnen zagen en soms onder verstek.
'mooi' is een nog redelijk ruim begrip

de zuiverste snede bekom je door het hout op een rolwagen te klemmen + zonder onderbreking te zagen
voor hout van 3 m heb je een rolwagen van 3 m nodig

die lengte kan je ook op een zaagtafel zagen
maar de vereiste om het hout zonder onderbreking voort te bewegen blijft
met een zaagtafel vergt dat oefening en ervaring
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
'mooi' is een nog redelijk ruim begrip

de zuiverste snede bekom je door het hout op een rolwagen te klemmen + zonder onderbreking te zagen
voor hout van 3 m heb je een rolwagen van 3 m nodig

die lengte kan je ook op een zaagtafel zagen
maar de vereiste om het hout zonder onderbreking voort te bewegen blijft
met een zaagtafel vergt dat oefening en ervaring

Akkoord , maar hoe doen keukenbouwers of bedrijf dat maatkasten maakt dit dan , als zij op de weef sluitlatten moeten zagen hebben ze toch ook geen paneelzaag ter beschikkkng ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.195
1.973
Klein-Brabant, Vlaanderen
Akkoord , maar hoe doen keukenbouwers of bedrijf dat maatkasten maakt dit dan , als zij op de weef sluitlatten moeten zagen hebben ze toch ook geen paneelzaag ter beschikkkng ?
voor zover ik daar zicht op heb: met een verplaatsbare tafelzaag
ze hebben dan latten mee die iets breder dan nodig zijn & waarvan beide kanten mooi op hun paneelzaag gezaagd zijn
bij het op breedte zagen gaat er 1 mooie kant af
die komt tegen de muur + wordt opgekit, zodat de ter plaatse gezaagde kant daarachter verdwijnt

je schrijft ook over deurlijsten
die worden normaal enkel ingekort, dus de lange kanten moeten perfekt gezaagd zijn
moeten ze op breedte gezaagd worden, dan betekent dat dat de deuropening te dicht tegen een muur geplaatst is, wat een ontwerp- of bouwfout is

ik heb niet beweerd dat je met een zaagtafel geen rechte sneden van 3 m kan maken
wel dat het hout gelijkmatig doorgevoerd moet worden om oneffenheden + schroeiplekken te vermijden
én dat dit ervaring vergt
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
voor zover ik daar zicht op heb: met een verplaatsbare tafelzaag
ze hebben dan latten mee die iets breder dan nodig zijn & waarvan beide kanten mooi op hun paneelzaag gezaagd zijn
bij het op breedte zagen gaat er 1 mooie kant af
die komt tegen de muur + wordt opgekit, zodat de ter plaatse gezaagde kant daarachter verdwijnt

je schrijft ook over deurlijsten
die worden normaal enkel ingekort, dus de lange kanten moeten perfekt gezaagd zijn
moeten ze op breedte gezaagd worden, dan betekent dat dat de deuropening te dicht tegen een muur geplaatst is, wat een ontwerp- of bouwfout is

ik heb niet beweerd dat je met een zaagtafel geen rechte sneden van 3 m kan maken
wel dat het hout gelijkmatig doorgevoerd moet worden om oneffenheden + schroeiplekken te vermijden
én dat dit ervaring vergt


Ja daar heb je gelijk in zat ook te denken aan een mft tafel te maken en dan met rails en invalzaag , maar kan ik bv een plank van 3M lang en tien cm breed . makkelijk op 8cm breedte zagen met zo een rail ? Omdat de rail al breder is dan de plank
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.076
414
Het kan wel, maar het is wel gedoe en ontzettend lastig om echt netjes parallel te zagen. Dan moet je een mal maken, waar je je liniaal op en tegenaan legt, dan je te zagen hout er strak tegen en dan je liniaal er op, dan je liniaal klemmen en dan zagen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.195
1.973
Klein-Brabant, Vlaanderen
kan ik bv een plank van 3M lang en tien cm breed . makkelijk op 8cm breedte zagen met zo een rail ? Omdat de rail al breder is dan de plank
is mijn hout smaller dan de rail, dan leg ik een 2de hout van dezelfde dikte onder de rail, zodat de rail overal ondersteund is
blijkbaar is er dezer dagen een lichte allergie voor het merk f.....l, maar die heb ik ook
door de kunststofstroken aan de onderkant ligt de rail reeds redelijk vast
je zet hem best ook met klemmen op je hout vast
een stuk van 3 m op een tafel van 1 m met een rail op breedte zagen is niet ideaal
dan leg je best 2 balken van 3 m op de grond
daar tussen laat je het zaagblad lopen
doe je dit vaak, neem dan 2 balken die recht zijn en even dik
op geregelde afstand schroef je er een dwarslat (allemaal recht + even dik) onder
je hebt dan een zaaggoot die onder alle omstandigheden vlak en recht is
leg je die op 2 bokken, dan kan je de klemmen van de rail kwijt
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.076
414
Bij lange stukken blijft het gekloot, want wanneer je de liniaal aan één zijde beweegt, beweegt de andere kant ook vaak net weer een beetje. En dan moet je al gaan klemmen, voordat de liniaal exact goed ligt. En zo ga je drie keer heen en weer voordat je kunt zagen. Ik heb een invalzaag, maar juist voor het werk wat TS noemt, zou ik graag een zaagtafel hebben.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Een verstek aan lange, relatief smalle stukken kan je beter frezen. Liefst op een stationaire freesmachine met aandrijver.De aandrijver drukt het werkstuk tegen de freeskap en houdt het netjes neer op de tafel. Het risico op fouten is zo veel kleiner.Uit de hand frezen kan ook, maar vraagt meer voorbereiding om de bovenfrees goed te geleiden.
Op de werf wordt er meestal een Dewalt tafelzaag gebruikt, heel af en toe komt er een Makita of een aftandse Festool voorbij. Voor deurlijsten smaller te zagen gaat dat zonder problemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.