Beste houtsoort om te lakken voor buitengebruik

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allen, wil een terrasafscheiding maken zoals op onderstaande afbeelding (eerste geeft afwerking weer, tweede structuur)
belangrijk is dat de verticale wand stevig is (en blijft), want het terras erachter ligt 3 meter dieper;
zou graag jullie advies qua houtsoort & stevigheid krijgen;
  • structuur is voorzien in balken van 100X60 MM
  • afwerking in latjes van 60X20 MM, te nagelen (pneumatisch) op structuur,
  • zowel balken als afwerklatjes zouden gelakt worden in wit;

welke houtsoort bevelen jullie aan? douglas, vuren, grenen of iets anders?
kan geimpregneerd grenen gelakt worden?

volstaat fijnbezaagd of moet het hout geschaafd zijn
lijkt de structuur jullie stevig genoeg? Verticale balken van de schutting worden in muur verankerd (chemisch)

alvast bedankt voor jullie input

joris



TERRAS BENEDEN2.jpgTERRAS BENEDEN STRUCTUUR.jpg
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Constructie is stevig genoeg. Afwerking zou ik nog over een keer overwegen: geschilderd hout zul je toch elke 5-7 jaar opnieuw moeten schilderen. Tussen de latjes werken is dan moeizaam. Geheel wit doet pijn aan je ogen in volle zon. Latjes horizontaal geeft eerder rot dan verticaal. Advies: niet afwerken, gebruik goede houtsoort, eventueel geïmpregneerd. Geschikte houtsoorten: Europees eiken, robinia, kastanje, thermisch gemodificeerd hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Constructie is stevig genoeg. Afwerking zou ik nog over een keer overwegen: geschilderd hout zul je toch elke 5-7 jaar opnieuw moeten schilderen. Tussen de latjes werken is dan moeizaam. Geheel wit doet pijn aan je ogen in volle zon. Latjes horizontaal geeft eerder rot dan verticaal. Advies: niet afwerken, gebruik goede houtsoort, eventueel geïmpregneerd. Geschikte houtsoorten: Europees eiken, robinia, kastanje, thermisch gemodificeerd hout.
Sluit me hierbij aan. Vooral het advies om Europese houtsoorten te gebruiken, scheelt in de prijs en hoeft niet helemaal van de maan hiernaartoe verscheept te worden
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Constructie is stevig genoeg. Afwerking zou ik nog over een keer overwegen: geschilderd hout zul je toch elke 5-7 jaar opnieuw moeten schilderen. Tussen de latjes werken is dan moeizaam. Geheel wit doet pijn aan je ogen in volle zon. Latjes horizontaal geeft eerder rot dan verticaal. Advies: niet afwerken, gebruik goede houtsoort, eventueel geïmpregneerd. Geschikte houtsoorten: Europees eiken, robinia, kastanje, thermisch gemodificeerd hou't
Constructie is stevig genoeg. Afwerking zou ik nog over een keer overwegen: geschilderd hout zul je toch elke 5-7 jaar opnieuw moeten schilderen. Tussen de latjes werken is dan moeizaam. Geheel wit doet pijn aan je ogen in volle zon. Latjes horizontaal geeft eerder rot dan verticaal. Advies: niet afwerken, gebruik goede houtsoort, eventueel geïmpregneerd. Geschikte houtsoorten: Europees eiken, robinia, kastanje, thermisch gemodificeerd hout.
Had aan wit gedacht omdat dit een klein terrasje is waar nooit zon komt. Europees eiken onbrhandeld zou dat moeten werken?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Eiken wordt gezien als duurzame houtsoort. Dat zou dus zeker kunnen.
Werk wel met rvs (zowel schroeven als ander ankerwerk) ivm zwarte uitslag dat gewoon staal veroorzaakt in looizuurhoudend hout.
Al geldt dat advies eigenlijk voor alle houtsoorten wel ivm kans op roestige plekken.

En besteed voldoende aandacht aan de houtverbindingen. Dat daar geen water tussen kan blijven staan (maar ook niet op liggende delen en kops hout), hout dat niet opdroogt rot sneller.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.139
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
besteed voldoende aandacht aan de houtverbindingen. Dat daar geen water tussen kan blijven staan
de latjes van 60x20 mm lopen horizontaal
daarop blijft veel meer water staan dan op vertikale latten
de doorsnede van de latjes zou ik in parallellogramvorm maken
bovenste punt tegen de balken, waardoor het water van de balken weg loopt
onderste punt van de balken weg, waardoor het water er van de balken weg afdruipt
uiteraard niet de handigste vorm om te verven
je kan dit verzachten door de scherpe hoek in 85° te maken
verf de latten vooraleer ze op de balken gezet worden
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
de latjes van 60x20 mm lopen horizontaal
daarop blijft veel meer water staan dan op vertikale latten
de doorsnede van de latjes zou ik in parallellogramvorm maken
bovenste punt tegen de balken, waardoor het water van de balken weg loopt
onderste punt van de balken weg, waardoor het water er van de balken weg afdruipt
uiteraard niet de handigste vorm om te verven
je kan dit verzachten door de scherpe hoek in 85° te maken
verf de latten vooraleer ze op de balken gezet worden

Het parallellogram heet een rhombusprofiel en is goed verkrijgbaar in de maat 69x18mm.
Heeft hoeken van 20graden dacht ik en alle hoeken afgerond. Zelf een afwijkende maat 68x27 op de gevel waarvan het toch best bewerkelijk was om vanuit ruwe planken de profielen te maken (vlakken, vandikte, 2x zagen, radius op de scherpe kanten en met de hand/machine radius op de stompe kanten) (af te raden voor grote oppervlakken (zoals dat van jou).

De profielen zijn, als het mee zit aan de ene zijde geschaafd en de andere zijde fijnbezaagd. Afhankelijk van het hout dat je kiest vind ik fijnbezaagd i.c.m. Een matzwarte beits heeel mooi. Fijnbezaagd is voldoende om geen last te hebben van splinters. De beits is goed te spuiten maar ook makkelijk op te zetten met een kwast of roller.

https://www.vandenberghardhout.com/runtime/images/819/1920x1281/VDB_Ip_Rhombus_flyer_klein.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en XL500SZ

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.