Beste hout om filterbak in het water te maken.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Goeiemorgen,

Kleine inleiding,
Ik ga binnenkort een woning aan het water betrekken.
Op het land staat een pomphuisje die weer met een 150mm pijp naar het doorgaande water gaat met een 350mm filter erop.

Daaromheen stond weer een bak met filters.
Dus de eerste filtering was door de bak en bij de aanzuigbuis de 2e filtering.

Nu kwam ik er afgelopen hemelvaartsdag achter dat die bak eigenlijk helemaal niks meer doet......compleet verrot en de filters zijn door golfslag van langsvarende boten compleet kapot geslagen.

Nu ben ik voornemens om die bak opnieuw te gaan maken.......met filters die aan de zijkant zitten ipv de voorkant zodat golfslag minder impact heeft.
Ook wil ik ze uitneembaar maken door ze in een "sponning" omlaag te kunnen laten zakken en dus ook omhoog zodat ze snel en makkelijk schoon gemaakt kunnen worden.

Onderstaande foto is een kunstof exemplaar maar voor mij als particulier niet te betalen.....
Filterhuis.jpg

Dus ik wilde dit benaderen met hout.......

Nu dacht ik dat ik met Accoya wellicht de beste soort te pakken heb die het beste en langste bestand is tegen het water.......
Het wordt dus een bak die voor 95pct onder water staat.

Of is er wellicht een betere optie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Danny
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Kun je niet met aluminiumprofielen en een popnageltang een bak maken?
Aluminiumplaat en -profiel is in alle soorten en maten bij de ijzerhandel/bouwmarkt te koop!
Het filtergaas zal ook ongetwijfeld te koop zijn.
Als ik verder moet mee denken of helpen, laat maar weten. alleen denk/vrees ik dat wij niet in elkaars buurt wonen. (Ik woon in Veldhoven)
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hoi Jan,

Dank voor je antwoord.
Ja dat zou natuurlijk ook kunnen......ik vrees alleen dat ik zo'n bak of door er veel vouwen in te (laten) buigen of door er een verstevigingconstructie (frame) achter te maken niet heel snel structureel stevig genoeg is om de beukende golven van de (vaak hard) langsvarende boten te weerstaan.

Maar ik ga me er eens in verdiepen of ik met Alu profielen en die bekleden (popnagelen) met plaat materiaal een pasklare oplossing kan maken.......

In ieder geval bedankt voor de tip.

Groet,
Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het mogelijk is om de bak 100% permanent onder water te houden, dan maakt de houtsoort plotseling minder uit - houten heipalen gaan eeuwen mee, totdat ze boven water komen te staan. Dus, maak hem van hout, hang er iets zwaars onder aan, skippybal er boven aan - dan blijft de filterbak onder water.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Wat Jurriaan zegt, klopt ook. Dat is bij veel fundamenten (onder andere Amsterdam) het probleem met het zakkende grondwaterpeil. In mijn tijd bij de Philips gebouwendienst in Eindhoven was dat probleem in de 70er en 80er jaren al aan de orde. De kelders, waar die palen zaten werden toen in een stikstofrijke atmosfeer gezet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.