Beste afwerking beukenhout met slaap?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
728
288
RegioRotterdam
In mijn tuintje stond een klein beukenboompje in de weg te staan. Waar hij stond was ooit de rand van een vijver. Vijver is gedempt. Beukje is blijven staan maar ondanks jaarlijks creatief kortwieken steeds meer een obstakel. Boompje omgehaald, hout laten liggen en nu kortgezaagd.
Het hout heeft van binnen die mooie 'slaap' tekening, dus leuk materiaal om wat kleine snuisterijen van te maken. Wat er recht was aan het stammetje had ik al tot plankjes gezaagd.
20210930_203453.jpg
Uit de scheve stukken en einde zaag ik nu wat onderzetters, kleine kistjes, en ander gerei.

Vraag: wat is een goede praktische manier om dit hout af te werken? Gewone meubelwas is nogal gevoelig voor vocht; niet handig voor practisch spul als onderzetters. Ik wil de kleur zo veel mogelijk in tact laten.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Je kunt verschillende kanten op. Bijvoorbeeld lakken, met Skylit ( ik hoop dat ik het goed spel:unsure:) super mat twee componenten lak. De lak zie je niet: het hout blijft een heel natuurlijke uitstraling houden, is goed vochtbestendig, zeker bij het aanbrengen van meerdere lagen. Ik heb dat ook op m’n teakhouten werkblad in de keuken en bevalt me uitstekend. Alternatief zou Osmo hardwax kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.