bestaande balken schaven

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
364
50
hoi,

ik loop alweer tegen een vraag aan bij het werken met handgereedschap...

Afgelopen weekeinde wilde ik een aantal ruwe balken glad schaven. Er zat machineslag in het hout, en het oppervlak was behoorlijk ruw. De oude blaken kwamen uit een scheidingswand.

Ik dacht het even makkelijk vlak te schaven met een #4 blokschaaf. Omdat het hout ook subiel bol / hol was, nam ik wat meer hout af dan ik anders zou doen.

Wat ik vergat was om de vlakken op haaks-heid te testen. Nadat ik klaar was, ontdekte ik dat een aantal vlakken niet mooi haaks meer waren.

Nu vraag ik mij af: hoe zorg je ervoor dat in dit geval de blaken mooi haaks blijven? En ik zou de maten ook gelijk willen houden: stel ik wil 4 balken vlak, glad en haaks schaven, hoe ga je dan te werk? De blaken zijn 250 cm lang en de kopse maat is 5x10 cm.

1 manier die ik op youtube vond was dat je van 1 referentievlak uitgaat en vanaf dit vlak met kruishout rondom op de zijwanden aftekent en evt. nog tape toevoegt voor betere zichtbaarheid. Vervolgens ga je op de gewenste dikte schaven.

Een andere manier die ik bij Paul Sellers zag was dat je een mal kunt maken, maar voor grote balken lijkt mij dit niet heel praktisch:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.350
3.463
Gaanderen
Door heel veel te oefenen krijg je ze haaks. Ik heb naast mijn schaven een vlak en vandikte bank op 230V
Hoewel schaven zeer bevredigend kan zijn, is bij mij de lol er snel vanaf en ga ik opruimen om ruimte voor de vlakbank te krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.