Beslag afmetingen deuren tov corpus

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Misschien een domme vraag, maar ...

Stel ik heb 2 of 3 deuren onder elkaar op een wandkast.
Op de corpus is het beslag 100mm van de onder & bovenkant voorzien.
De voegen tussen de deuren zijn 3mm.
Voorzien jullie dan het beslag op de deuren op 98,5mm van onder & bovenkant
of is er marge genoeg om dit te regelen en ook gewoon op 100mm.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Misschien een domme vraag, maar ...
er zijn geen domme vragen
het enige wat dom is, is een vraag die je hebt niet te stellen, en na uitvoering vast te stellen dat je beter de vraag voordien gesteld had

als je 3 mm voeg hebt, betekent dat dat je bij elke deur - waar een andere deur tegen komt ! - 3 / 2 = 1,5 mm speling hebt
ik zou direct voor 100 - 1,5 = 98,5 gaan
is er een reden waarom je voor 100 zou gaan, en dan trachten 1,5 bij te stellen ?
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
er zijn geen domme vragen
het enige wat dom is, is een vraag die je hebt niet te stellen, en na uitvoering vast te stellen dat je beter de vraag voordien gesteld had

als je 3 mm voeg hebt, betekent dat dat je bij elke deur - waar een andere deur tegen komt ! - 3 / 2 = 1,5 mm speling hebt
ik zou direct voor 100 - 1,5 = 98,5 gaan
is er een reden waarom je voor 100 zou gaan, en dan trachten 1,5 bij te stellen ?
Als je zowel op corpus als deur 98,5 rekent,
dan heb je toch 1,5 bij te stellen zowel boven als onder want je deur is 3mm minder hoog.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
mogelijks begrijp ik jouw vraag anders
hier hanteer ik het algemene principe dat je best niet op bijstellen rekent & direct op de beoogde afstand werkt
als je op 1,5 mm bijstellen rekent, én je een kleine afwijking krijgt, dan is het mogelijk dat je zelfs niet voldoende bij kan stellen
bv je afwijking gaat 1 mm de andere kant uit + maximale bijstelling is 2 mm, dan kom je 0,5 mm te kort
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
mogelijks begrijp ik jouw vraag anders
hier hanteer ik het algemene principe dat je best niet op bijstellen rekent & direct op de beoogde afstand werkt
als je op 1,5 mm bijstellen rekent, én je een kleine afwijking krijgt, dan is het mogelijk dat je zelfs niet voldoende bij kan stellen
bv je afwijking gaat 1 mm de andere kant uit + maximale bijstelling is 2 mm, dan kom je 0,5 mm te kort
Dan is het best zoals ik voorhad. 100mm corpus, 98,5mm op deuren.
Deze samen krijg je automatisch de 1,5mm speling boven en onder zonder bij te stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.