Bescherming eikenhouten tuinpalen

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Binnenkort zal ik wat eikenhouten hekken gaan plaatsen en daarbij wil ik de bijbehorende hekpalen extra beschermen door toepassen van een teer (vervanger) product, voor het gedeelte wat onder de grond komt.
Er is echter veel aanbod in dit soort producten, wat zouden jullie aanraden?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat meestal rot is de overgang tussen bovengronds en ondergronds. Hiervoor is een nieuwigheidje op de markt, weet even niet meer hoe het heet maar 't leek mij een heel afdoende oplossing. Het is een soort krimpkous met een soort kit aan de binnenkant die je over een paal heen schuift en dan verhit. Dat deel is dan volledig afgesloten van de buitenwereld en er kan dus geen vocht in doordringen. Niet goedkoop, maar je hek gaat wel veel langer mee.

Vroeger doopte ik hekwerkpalen altijd in de gesmolten teer, ik smolt dat in een smalle ton boven een brander. Twee a drie keer dopen en er zat een lekker dikke laag op, sommige palen staan nog steeds :) Voordeel van dopen in teer bij eiken palen is dat de scheuren ook lekker vollopen! Tot 15 cm bovengronds dopen, daar boven kan je met een carbolineumvervanger veel goeds doen. Of olie natuurlijk, dan hou je meer eiken uitstraling over.

Succes!!

Groets, Rob.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Tenco heb ik ook wel gebruikt. Is inderdaad goed spul. ( tenzij je het in je ogen krijgt :(, schoonmaken met babyolie)
In principe is het ook een soort teer zoals heckeman noemt. Alleen dit smeert wat makkelijker.

Het voordeel van teer-achtige spullen is dat de beestjes die je houtopvreten weinig trek hebben in je paaltje. Voordeel van dopen in teer is dat het echt diep in het hout zit, zodat er geen beestjes voorbij de barriëre komen en toch hout gaan eten.

Wat ook een optie is, is aanbranden. Zodat het hout wat onder en net boven maaiveld zit zwart is.

Een laatste optie is afgewerkte motorolie verdunnen met diesel. Die zwarte schuurtjes die je in Noorwegen ziet staan zijn daar soms/vaak mee behandeld. Doel is ook zoveel mogelijk gif op en in het hout te krijgen zodat niemand meer trek heeft in dat hout. Dit trekt natuurlijk ook diep in het hout.
Hoop niet dat ik nu een paar millieufanaten tegen haren in gestreken heb, maar als het milieuvriendelijk moet, dan moet je het insmeren met melk. Helpt alleen niet tegen rotten.:p
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Yep, die dingen bedoelde ik. Scheuren lijkt me inderdaad problematisch, tenzij de kit in die buizen echt doordringt in de scheuren. Misschien kan de fabrikant/wederverkoper daar meer over zeggen? Ik zou voor teer gaan, een blok teer kost geen drol en is bewezen effectief, mits de palen echt worden gedompeld. Best leuk om te doen trouwens en het ruikt (vind ik) erg lekker!

Succes!!

Groets, Rob.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Bij gebrek aan een speciaal product en geen zin om het aan te schaffen voor 2 paaltjes, heb ik 2 jaar terug 2 eiken palen van 15 cm onder tot 15cm boven de grond (aangezien de zone net rond het maaiveld het voornaamste risico op rot bevat) ingesmeerd met een stevige laag transparante siliconenkit, gezien ik nog een tube had liggen.

€6 aan kit en beide palen waren ruimschoots voorzien, bovendien is het ook een stuk minder zichtbaar dan zwarte teer.
Tot nogtoe is er geen enkel teken van veroudering aan de palen waar ze ingesmeerd zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.